• Dr Mupp

Har jag glömt nått?

Vi ska bli med kanin. Det var ca 10 år senm sist jag hade kanin så jag funderar på om jag glömt tänka på nått. Kaninen ska bo utomhus året runt.

Stadig bur på ben är fixad. Min pappa har lovat bygga en betesbur som komplement. Vattenflaska, matskål i keramik, höhäck, saltsten är fixade. Borde den kanske dricka ur skål istället iom att vattnet riskerar att frysa på vintern. (några tips om hur man löser det problemet? Jag funderade på att man fyller på med varmt (ej hett) vatten i flaskan så tar det iaf en liten stund innan de fryser. Sele till kaninen (så det finns en extra säkerhet så fort den plockas upp ur buren). Hö att äta, pellets från granngården (antar att de säljer det fortfarande, för 10 år sen kunde man iaf köpa pellets i storsäck på Lantmännen). Bottenmaterial i buren tänkte jag först ha spån som suger kiss och sen halm uppepå. Så har jag glömt nått?
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Svar på tråden Har jag glömt nått?
  • Den allsmäktige

En gren från typ äppelträd som den kan gnaga på? :)

• Dr Mupp
    Den allsmäktige skrev 2011-05-21 08:40:30 följande:
    En gren från typ äppelträd som den kan gnaga på? :)
    Just ja. Det är lätt ordnat.

Hur var det med klotång, behövde kaniner kloklippas?
  • ettplustack
    Dr Mupp skrev 2011-05-21 08:46:13 följande:
    Just ja. Det är lätt ordnat.

Hur var det med klotång, behövde kaniner kloklippas?
    Ja det behöver dem :)
    Kaniner¨är ju också renliga djur och det finns kanintoaletter i plats som man sätter i en hörna av buren där de gör sina behov, det tyckte min förra kanin om och gick bara på låda där :)
    Är det en hane och du ska kastrera ?
  • mona83

Här i Nyköping har dom slutat sälja kaninmat på lantmännen för ett par år sedan. Tyckte det var jätte bra att köpa en säck pellets, en spånbal och höet där. Räckte så mkt längre än den lilla säcken pellets på 1.5 kilo som jag köper i djuraffären. 

Men jag vet ju inte alls hur det är på lantmännen där du bor.  

L.O.V.E
  • Dr Mupp
    ettplustack skrev 2011-05-21 08:58:13 följande:
    Ja det behöver dem :)
    Kaniner¨är ju också renliga djur och det finns kanintoaletter i plats som man sätter i en hörna av buren där de gör sina behov, det tyckte min förra kanin om och gick bara på låda där :)
    Skriver upp klotång på shoppinglistan.

Kanintoalett låter ju smart, det förenklar ju burrengöringen. På den gamla tiden jag hade kanin hade jag innekanin, den använde ett hörn av buren som jag gjorde rent dagligen med en kattoaspade. Men urlyftbar kanintoalett låter ju som nått ännu enklare. Vad har man för strö i i kanintoan? Spån, kattsand eller nått annat?
    mona83 skrev 2011-05-21 09:04:16 följande:
    Här i Nyköping har dom slutat sälja kaninmat på lantmännen för ett par år sedan. Tyckte det var jätte bra att köpa en säck pellets, en spånbal och höet där. Räckte så mkt längre än den lilla säcken pellets på 1.5 kilo som jag köper i djuraffären. 

Men det låter ju dumt. På den tiden jag shoppade pellets så hette det rabbfor, antar att det kanske bytt namn.
  • mona83
    Dr Mupp skrev 2011-05-21 09:32:29 följande:
    Skriver upp klotång på shoppinglistan.

Kanintoalett låter ju smart, det förenklar ju burrengöringen. På den gamla tiden jag hade kanin hade jag innekanin, den använde ett hörn av buren som jag gjorde rent dagligen med en kattoaspade. Men urlyftbar kanintoalett låter ju som nått ännu enklare. Vad har man för strö i i kanintoan? Spån, kattsand eller nått annat?
    mona83 skrev 2011-05-21 09:04:16 följande:

Men det låter ju dumt. På den tiden jag shoppade pellets så hette det rabbfor, antar att det kanske bytt namn.
    Ne dom bytte inte namn dom slutade att sälja sånt till smådjur. Det var iaf vad vi fick för info mot slutet, att dom skiulle slita sälja sånt. 
    L.O.V.E
  • mona83
    mona83 skrev 2011-05-21 09:37:14 följande:
    Ne dom bytte inte namn dom slutade att sälja sånt till smådjur. Det var iaf vad vi fick för info mot slutet, att dom skiulle slita sälja sånt. 
    Men det kanske dom inte har slutat med överallt, kanske bara här
    L.O.V.E
  • Dr Mupp
    mona83 skrev 2011-05-21 09:40:27 följande:
    Men det kanske dom inte har slutat med överallt, kanske bara här
    Gissar att jag behöver ringa granngården och fråga.
  • Dr Mupp
    ettplustack skrev 2011-05-21 08:58:13 följande:
    Vi funderar på hona, för då kan man ju får bebisar sen om hon är en frisk och trevlig kanin. barnen vill kaninhoppa så har hon talang kanske det kan bli nått skoj.
  • ettplustack

Vi hade spån i hela vår bur :)
    vi köpte spån för några tior på en brädgård :) (finare spån får man leta efter)
    Tänkte bara på det, ska ni ha kaninen som ute-kanin ? Tänk då på att buren är ordentligt isolerad.
    Sen är det även krav (faktiskt lag till och med) på en hylla som kaninen kan sitta på i buren så glöm inte det ;)

• Dr Mupp
    ettplustack skrev 2011-05-21 12:37:37 följande:
    Vi hade spån i hela vår bur :)
    vi köpte spån för några tior på en brädgård :) (finare spån får man leta efter)
    Tänkte bara på det, ska ni ha kaninen som ute-kanin ? Tänk då på att buren är ordentligt isolerad.
    Sen är det även krav (faktiskt lag till och med) på en hylla som kaninen kan sitta på i buren så glöm inte det ;)
    Ja buren är anpassad för vinterburk utomhus. Hylla finns i buren.  Spån känns som det blir för lite att ha i buren till en utekanin.
  • ettplustack
    Dr Mupp skrev 2011-05-21 12:39:23 följande:
    Ja buren är anpassad för vinterburk utomhus. Hylla finns i buren.  Spån känns som det blir för lite att ha i buren till en utekanin.
    Då får jag nog säga att du har full koll på läget :)
  • Puma87

Ang vattnet så behöver man inte göra så mkt om det fryser om man ahr det i en skål då kaninerna är smarta nog att gnaga på isen när det frusit för att få i sig vatten.

Kitty 081003
  • Tudor 05

jag använder Rabbfor fortfarande. funkar jättebra på mina djur och har använt det sedan -95.

• Dr Mupp
    Tudor 05 skrev 2011-05-23 12:24:27 följande:
    jag använder Rabbfor fortfarande. funkar jättebra på mina djur och har använt det sedan -95.
    Här fanns det inget Rabbfor. Fanns Carrier, Lottie och Stampe.
Svar på tråden Har jag glömt nått?