• requiem

KROATIEN - Tips & kostnader?!

Jag och tjejerna ska till Kroatien början av juni. Närmare bestämt, Zadar. Ingen av oss har varit i Kroatien innan. Någon som varit där och kan komma med lite tips? 

Jag undrar främst vad saker och ting kostar i Kroatien.
    Vad kostar ex ca. en lunch (ex. pizza, pasta, sallad) och en middag (en köttbit)?
    Vad kostar ölen på barerna?
    Vad kostar det cirka att åka på en båt utflykt till någon ö? 

Vi ska vara borta 8 nätter. Har ingen aning hur mycket pengar jag borde växla. Har ju visat med mig. Men ändå.

Ni som varit i Kroatien, berätta era do and donts Solig

• Svar på tråden KROATIEN - Tips & kostnader?!
  • pokerman

Jag var i Opatija som inter ligger i närheten av där du ska vara, men mina erfarenheter av Kroatien var att alla var riktigt trevliga. De flesta förstod och kunde prata engelska, även bland de äldre. 

Vad saker kostade berodde väl på hur långt från turist-stråken man kom. Men en pizza på restaurang (jmfr; i Sverige >120kr ) kostade  väl ungefär 50-70 kr där. Ett glas cola var dyrare än ett glas vin som kostade ungefär 15 kr. Där jag bodde var det mycket fisk, och en middag med fisk kostade aldrig mer än 200:- med dryck och allt till då. 

Jag tyckte det var rätt billigt där, man fick mycket för pengarna. Men jag höll mig ifrån de turisttätaste områdena iofs. Kan tänka mig att det kostar betydligt mer om man är där alla andra är :)

Men Kroatien är defenitivt värt ett besök, jag längtar dit igen! 

• requiem
    pokerman skrev 2011-05-21 11:43:05 följande:
    Jag var i Opatija som inter ligger i närheten av där du ska vara, men mina erfarenheter av Kroatien var att alla var riktigt trevliga. De flesta förstod och kunde prata engelska, även bland de äldre. 

Vad saker kostade berodde väl på hur långt från turist-stråken man kom. Men en pizza på restaurang (jmfr; i Sverige >120kr ) kostade  väl ungefär 50-70 kr där. Ett glas cola var dyrare än ett glas vin som kostade ungefär 15 kr. Där jag bodde var det mycket fisk, och en middag med fisk kostade aldrig mer än 200:- med dryck och allt till då. 

Jag tyckte det var rätt billigt där, man fick mycket för pengarna. Men jag höll mig ifrån de turisttätaste områdena iofs. Kan tänka mig att det kostar betydligt mer om man är där alla andra är :)

Tack! Då har jag en liten bättre uppfattning. 
    Vad gjorde du när du var där? Ngn utflylkt el liknande? 
  • julimamma

Hej! min mamma är född i bibinje (ca 4 km från zadar, och vi är där varje år men nu har jag ju inte varit där på 2 år pga student och graviditet. så förhoppningvis har inget förändrats!

Roligt att du ska åka ner dit, Zadar är jättefint :)
    Det finns mycket att göra, t.ex. det går runt människor i staden som ropar kornati (de är en jättefinn ögrupp) så får man åka lite båt och sånt, google de om du vill.
    I zadar finns det också orgulje som betyder orgel, de är världens ända orgel i vattnet, vågårna slår mot en betong trappa så spelar de musik och så, jag har aldrig varit där så vet inte om de är lika häftigt som de låter:)

De finns otroligt många köpcenter och sånt där och Zadar är nog den billigaste storstaden att handla i gämfört med split och dubrovnik och såna, jag har nog aldrig betalat mer än 14 kune för en öl ute. 30 kune för en riktig sommarcocktail eller 30 kr för en pizza.
    Cigg kostar 11 kune för dom som röker och 20 kune för att komma in på en nattclubb (allt är såklart beroende på vart man äter & dricker man på de flesta ställen är de så billigt)

1 Krona motsvarar ca 0,7 kune, så de skiljer inte alls mycket, man kan räkna att allt kostar i kroner om man vill :)
    På bussstationen i zadar finns de också ett ställe som som gör världens gosaste grillade mackor, som kostar 10 kune och man får göra sin egen macka, den är helt underbar!!  hehe:)

De bästa med zadar är nog festlivet, de roligaste är att gå från bar till bar och sen till en nattclubb, jag rekomendarar gotham, de är en club mitt i zadar och den är riktigt bra.
    Nattclubben går man "normalt" till kl 1-2 på natten och de flesta har öppet till 6.

kommer nog inte på mer nu:) bara att skriva om du undrar något!

• requiem
    julimamma skrev 2011-05-21 12:49:12 följande:
    Hej! min mamma är född i bibinje (ca 4 km från zadar, och vi är där varje år men nu har jag ju inte varit där på 2 år pga student och graviditet. så förhoppningvis har inget förändrats!

Roligt att du ska åka ner dit, Zadar är jättefint :)
    Det finns mycket att göra, t.ex. det går runt människor i staden som ropar kornati (de är en jättefinn ögrupp) så får man åka lite båt och sånt, google de om du vill.
    I zadar finns det också orgulje som betyder orgel, de är världens ända orgel i vattnet, vågårna slår mot en betong trappa så spelar de musik och så, jag har aldrig varit där så vet inte om de är lika häftigt som de låter:)

De finns otroligt många köpcenter och sånt där och Zadar är nog den billigaste storstaden att handla i gämfört med split och dubrovnik och såna, jag har nog aldrig betalat mer än 14 kune för en öl ute. 30 kune för en riktig sommarcocktail eller 30 kr för en pizza.
    Cigg kostar 11 kune för dom som röker och 20 kune för att komma in på en nattclubb (allt är såklart beroende på vart man äter & dricker man på de flesta ställen är de så billigt)

1 Krona motsvarar ca 0,7 kune, så de skiljer inte alls mycket, man kan räkna att allt kostar i kroner om man vill :)
    På bussstationen i zadar finns de också ett ställe som som gör världens gosaste grillade mackor, som kostar 10 kune och man får göra sin egen macka, den är helt underbar!!  hehe:)

De bästa med zadar är nog festlivet, de roligaste är att gå från bar till bar och sen till en nattclubb, jag rekomendarar gotham, de är en club mitt i zadar och den är riktigt bra.
    Nattclubben går man "normalt" till kl 1-2 på natten och de flesta har öppet till 6.

kommer nog inte på mer nu:) bara att skriva om du undrar något!
    Super tack!! Så roligt att få veta lite mer. Det uppskattas verkligen. Vi spontanbokade resan och vi vet nada om zadar sedan innan. Men det låter som att det är trevligt, billigt och bra. Hur mycket kostar det att ta en båttur ungefär? Känns som att Kroatiens "ö-värld" är ett måste :)

Nu verkar det vara billigt som sagt, men hur fungerar det med pruta? Är priserna "prutade och klara".. I vissa länder man har varit vet man ju att det första priset man får är ett skampris, gjort för att prutas ned.
  • requiem

Föresenten Julimamma, Jag såg att pansionatet vi ska bo på ligger i Bibinje där din mamma är född. Det är ett mindre pansionat vid havet som heter Marta. Är de lätt att ta bussen in till Zadar centrum, eller måste man ta taxi? Vad kostar en taxi?

Hehe, förlåt som jag är lite frågvis :) 

• Bolaget
    pokerman skrev 2011-05-21 11:43:05 följande:

Då måste det skilja sig mycket mellan olika delar av Kroatien eller kanske i första hand mellan turisthålor och lite mer genuina orter.
    Nu kommer jag inte ihåg vad allt kostade men jag vet att vi var ute en kväll och åt en festmiddag sista dagen innan vi skulle lämna för att resa vidare. Då betalade vi för 4 vuxna och tre tonåringar som åt förrätt, kött till huvudrätt, drack vin, öl och läsk samt ett par rakia samt sedan efterrätt till 5 personer och kaffe med konjak/likör ungefär 600 svensk kronor.
    Pizza åt vi aldrig men däremot en Burek från bageriet till lunch gick på kanske 20 kr för en hel som två gott och väl blir mätta på.
    Totalt sett kostade det oss ungefär 30.000 för tre veckors semeter inklusive boende, bensin och färjor för att köra ner och upp samt massor av inköp för att ta med hem. Av de 30.000 uppskattar jag att åtminstone 10 gick åt för resandet, 8 till boende 5 till att handla för och så då resten 7 till mat och dryck under dessa veckor och då snålade vi aldrig varken på mat eller dryck utan levde gott utan att titta på prislappen en enda gång
  • julimamma
    requiem skrev 2011-05-21 18:21:01 följande:
    Föresenten Julimamma, Jag såg att pansionatet vi ska bo på ligger i Bibinje där din mamma är född. Det är ett mindre pansionat vid havet som heter Marta. Är de lätt att ta bussen in till Zadar centrum, eller måste man ta taxi? Vad kostar en taxi?

Hehe, förlåt som jag är lite frågvis :) 
    Jaså? va kul! bibinje är de bästa sället ;) har du en länk till pansionatet så jag kan se vart de ligger, bibinje är ju inte så överdrivet stort, är släkt med 60 % av alla där, hehe!
    men de är ett jäkla festställe! bussen in till zadar kostar 11 kune tror jag... (de va vad mamma sa:P) men dom går nog mest på dagen/kvällen tror jag.
    Jag har aldrig åkt taxi faktsit eftersom jag känner många där så åker man med dom.
    Man hittar alltid skjuts eller så tror jag att taxi verkligen är billigt.. med tanke på att allt annat kostar som de gör!

Jag har häller aldrig åkt till någon ö med sån båttur utan mina släktingar har ju båt, så i åker med dom!

Pruta har jag inte häller gjort haha ;) jag är inte en sån som vågar de! hade önskat att jag hade mod till de!
    men en sak är säker att tjejer alltid blir bjudna.. spec svenskar :)
    inte för att dom ser oss i stereotyp så som i bulgarien att vi är blonda och har stora tuttar utan dom tycker de är shysst att man kommer från sverige och så långt ifrån och dom är väl trötta på alla tyskarna :)
    Fråga du på! detta är ju roligt, inte ofta att man möter någon som ska åka till ens "hemort" :)
Svar på tråden KROATIEN - Tips & kostnader?!