julimamma skrev 2011-05-21 12:49:12 följande:
Hej! min mamma är född i bibinje (ca 4 km från zadar, och vi är där varje år men nu har jag ju inte varit där på 2 år pga student och graviditet. så förhoppningvis har inget förändrats!
Roligt att du ska åka ner dit, Zadar är jättefint :)
Det finns mycket att göra, t.ex. det går runt människor i staden som ropar kornati (de är en jättefinn ögrupp) så får man åka lite båt och sånt, google de om du vill.
I zadar finns det också orgulje som betyder orgel, de är världens ända orgel i vattnet, vågårna slår mot en betong trappa så spelar de musik och så, jag har aldrig varit där så vet inte om de är lika häftigt som de låter:)
De finns otroligt många köpcenter och sånt där och Zadar är nog den billigaste storstaden att handla i gämfört med split och dubrovnik och såna, jag har nog aldrig betalat mer än 14 kune för en öl ute. 30 kune för en riktig sommarcocktail eller 30 kr för en pizza.
Cigg kostar 11 kune för dom som röker och 20 kune för att komma in på en nattclubb (allt är såklart beroende på vart man äter & dricker man på de flesta ställen är de så billigt)
1 Krona motsvarar ca 0,7 kune, så de skiljer inte alls mycket, man kan räkna att allt kostar i kroner om man vill :)
På bussstationen i zadar finns de också ett ställe som som gör världens gosaste grillade mackor, som kostar 10 kune och man får göra sin egen macka, den är helt underbar!! hehe:)
De bästa med zadar är nog festlivet, de roligaste är att gå från bar till bar och sen till en nattclubb, jag rekomendarar gotham, de är en club mitt i zadar och den är riktigt bra.
Nattclubben går man "normalt" till kl 1-2 på natten och de flesta har öppet till 6.
kommer nog inte på mer nu:) bara att skriva om du undrar något!
Super tack!! Så roligt att få veta lite mer. Det uppskattas verkligen. Vi spontanbokade resan och vi vet nada om zadar sedan innan. Men det låter som att det är trevligt, billigt och bra. Hur mycket kostar det att ta en båttur ungefär? Känns som att Kroatiens "ö-värld" är ett måste :)
Nu verkar det vara billigt som sagt, men hur fungerar det med pruta? Är priserna "prutade och klara".. I vissa länder man har varit vet man ju att det första priset man får är ett skampris, gjort för att prutas ned.