• Nyfiken gul

Bekväma kläder, måste det alltid bli säckigt fult och tråkigt?

Kanske trampar jag någon på tårna nu och i så fall är det ialla fall lite mening med det även om alla givetvis gör som dom vill.

Men jag blev fundersam när en kompis och jag pratade om vikt kontra kläder. hon är till antalet kilon räknat ganska smal men har alltid klätt sig så hon ser större ut än vad hon är.  Och jag frågade om hon faktiskt inte skulle vilja klä sig som det hon väger, kanske i några tajts och visa lite mer hud i tex en kortärmad tunika.

Men hon tittade på mig som om jag var från yttre rymden, hon klär sig praktiskt och bekvämt. Dvs stora bylsiga tröjor och gärna makens stora tröjor och matchar dom med några gamla gympabrallor från 9:e klass.

Alltså måste bekväma kläder automatiskt vara några gamla reliker från 80-talet?

Kan man inte klä sig bekvämt fast lite uppdaterat?

jag har sett det här fenomenet lite varstans omkring mig oavsett ålder och oavsett vart i landet man befinner sig. Klär man sig bekvämt och inget som skaver då blir det farfars gamla färgfläckiga brallor och pappas flanellskjorta typ. Matchas gärna med en flottig hästsvans i håret.

Jag tycker det är tråkigt och jag kan inte själv förstå att man vill se ut så, det måste väl finnas något mellanting? Och jag tror verkligen inte att alla som klär sig så inte har något klädintresse, det tror jag helt enkelt inte på.

Med dagens mode som har mjuka tights och stora tunikor och stort utbud av sportkläder i butikerna borde det väl vara en lätt match att hitta bekväma kläder?

jag opponerar mig helt enkelt emot att folks bekväma kläder är synonymt med fläckigt, skrynkligt och uppletat i nån gammal lada. Måste det vara så?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Svar på tråden Bekväma kläder, måste det alltid bli säckigt fult och tråkigt?
  • April Mamma

Skulle vägra att gå ut i stora bylsiga tröjor och mysbrallor....Hemma är det ok men inte utanför =)

En person som klär sig så saknar enl mig koll och är nog inte det minsta intresserad av mode/kläder osv.

Man måste inte gå i dyra märkeskläder osv utan kan hitta en snygg stil i de "budget" butiker som finns.

• Alisa

Jag tycker det är riktigt bekvämt med ett par svarta finbyxor och en skjorta    och det ser ju absolut inte säckigt ut!
    Annars har jag ofta hemma ett par svarta träningsbyxor i bomull och en tunika i siden (skönaste tunikan någonsin!! reafynd) och inte heller där ser det sunkigt ut.

Och nej, det måste inte alls bli säckigt fult och tråkigt, bara man tänker efter när man köper kläderna.

• fucktard

Nu skrev jag ett långt inlägg och allt försvann!Skrikandes

Jag förstår inte heller fenomenet. Jag har inga problem att klä mig både snyggt och bekvämt. De enda bekväma plagg jag äger som jag inte skulle kunna ha på mig vilken dag som helst är några t-shirts som jag brukar ha när jag färgar håret och mina pyjamasbyxor.

Jag klär mig obekvämt vid väldigt få tillfällen - exempelvis begravning, då kan jag ha på mig de svarta finbyxorna som egentligen skär in i midjan.

Jag har både klänningar, kjolar, toppar, koftor, byxor, shorts och leggings, och allt det är både snyggt och bekvämt. Hur man kan hävda att ett par mjukisbyxor med intersportlogga är det enda som är bekvämt låter extremt konstigt för mig. En vän hävdade till och med att det "är för jobbigt att dra upp gylfen".Förvånad (Det är alltså jobbigt att göra det momentet, det är inte så att det är svårt för att jeansen egentligen är för små)

• etthjerta

Jag själv ÄLSKAR att ha på mig bekvväma MEN snygga kläder! Det absolut värsta som finns är jeans som är så tajta att man inte kan andas i dom,linnen som visar varenda lilla veck på magen och tröjor som är så tajta så dom åker upp! Då har jag mkt helre på mig mjukisbyxor å en tisha :)

Men man kan ju klä sig liiiite snyggare än håliga gamla fläckiga byxor å killens tröjor,det håller jag med dig om.
    Mina favoriter är bland annat:

Sladdriga byxor (Typ haremsliknande fast dom hänger inte som dom gör i skrevet ;))
    Tunikor
    T-shirtar i bomull
    Tights
    Kjol/klänning

Man kan ju mixa lite som man vill,huvudsaken det ser någorlunda bra ut :)

Sen kan jag faktiskt tycka att vissa tjejer passar i mjukisbyxor och en T-shirt ibland. Jag brukar ha på mig det om jag bara ska gå och köpa mjölk på ICA en snabbis,men det är väl kanske inte nåt man tar på sig för en shoppingdag på stan. Men nej,man behöver inte se totalt sunkig ut bara för at man vill klä sig bekvämt :)

• etthjerta

Glömde nämna det bästa av allt man kan ha på sig-Leggings! :D

• fucktard

Varför köper man mjukisbyxor överhuvudtaget? Det är en helt seriös fråga, vad tänker man?

• garib

Jag har bara en undran,var hittar man snygga och ej säckiga kläder när man är kraftig .Allt är urringat ocksä och fula mönster.Tipsa gärna om butik i sthlm .

• fucktard
    garib skrev 2011-06-03 19:24:47 följande:
    Jag har bara en undran,var hittar man snygga och ej säckiga kläder när man är kraftig .Allt är urringat ocksä och fula mönster.Tipsa gärna om butik i sthlm .
    I de flesta butiker tycker jag. KappAhl har ofta mycket bra, Lindex varierar från gång till gång. H&M har också rätt mycket snyggt tycker jag. Jag vet inte vad du definierar som "kraftig", men en vän som är betydligt större än vad jag är har hittat massvis med snyggt från Ellos och Haléns också.

Är du säker på att du köper rätt storlek? Jag såg ett program på tv en gång där de berättade att många överviktigas största problem med kläder är att de faktiskt köper kläder som är mycket större än de behöver vara.
  • fucktard
    fucktard skrev 2011-06-03 19:29:02 följande:
    I de flesta butiker tycker jag. KappAhl har ofta mycket bra, Lindex varierar från gång till gång. H&M har också rätt mycket snyggt tycker jag. Jag vet inte vad du definierar som "kraftig", men en vän som är betydligt större än vad jag är har hittat massvis med snyggt från Ellos och Haléns också.

Är du säker på att du köper rätt storlek? Jag såg ett program på tv en gång där de berättade att många överviktigas största problem med kläder är att de faktiskt köper kläder som är mycket större än de behöver vara.
    (det här alltså de butikerna jag som fattig student oftast går till)
  • garib

Problemet för mig är också  att jag inte hittar bra kvalitet ,då jag tvättar kläderna ofta.Tex jag kan inte ha bomullstoppar eller tunikor,de är för urringADE

• fucktard
    garib skrev 2011-06-03 19:39:38 följande:
    Problemet för mig är också  att jag inte hittar bra kvalitet ,då jag tvättar kläderna ofta.Tex jag kan inte ha bomullstoppar eller tunikor,de är för urringADE
    Något som funkar bra för mig (jag har storlek 42) är att vända mig till olika butikers "basic" sortiment. Vero moda hade t.ex. för ett par år sedan linnen och toppar med både lång och kort ärm och olika urringningar i massvis med olika färger. Jag köpte på mig massor, för det var billigt också. De använder jag fortfarande, jag sitter i ett av de linnena just nu faktiskt. Jag tycker de hållit mycket bättre än mycket av det jag köper som är mer "mode".
  • Tonx

Flanell är hårdrock! Självklart kör man på det!

• ModestyB

Jag är lite överviktig härovar, men stora kläder får mig bara att se större ut. Jag har alltid kört en ganska hård/punkig/svart stil, först nu har jag börjat "bejaka min kvinnlighet" och mina universalplagg är tights i olika längder, material och färger ("färger" är i min värld, svart, brunt eller grått) och universalplagget långt linne och/eller tunika/klänning eller kort trikåkjol.

Just de långa linnena (som jag köpt på mig massor av, alla svarta, från Gina Tricot) är verkligen ruskigt gångbara, året runt. Jag matchar de med hms korta trikåkjol för 50 spänn och ett par tunnare leggings som slutar långt ner på vaden med en spetskant (såna har jag också många av).
    Helt vansinnigt bekvämt, mjukt och trivsamt. Utan att jag behöver känns mig äldre än min inre ålder eller tantig. Det finns bekväma mysplagg för alla, utan att man behöver ge avkall på sin stil.

Svar på tråden Bekväma kläder, måste det alltid bli säckigt fult och tråkigt?