• Anonym (Mirra)

Känner mig totalt utarbetad, vad göra?

Jag är helt slut. Har värk i kroppen, känner mig osedd, ledsen och värdelös. Arbetar som lärare och är så trött på min situation. Det kommer runt ca 300 elever varje vecka till mig som jag ska tillgodose. På det måste jag samarbeta med deras egoistiska huvudlärare som bara ser sin lilla, lilla bit och tror att hela världen kretsar kring dem.

Själv har jag hamnat i ett läge där jag håller med alla, för jag orkar inte! Jag orkar inte höra på kollegors dumhet! De är hårda mot barnen, snackar skit om sina paralellklasser, suckar när de ska behöva samarbeta och  himlar med ögonen inför barnen när de utvecklingsstörda inte klarar lika mycket som vanliga barn. 

Jag orkar inget när jag kommer hem. Orkar inte med mitt barns skrik, glädje eller tårar. Orkar inte vara med människor!! Orkar inte diska, orkar inte planera för mat. Jag orkar inte! Vad kan man göra?? 

• Svar på tråden Känner mig totalt utarbetad, vad göra?
  • Anonym

Känner igen mig lite...Finns det nåt sätt att uthärda till sommarlovet...? Annars....går det absolut inte...ring och sjukanmäl dig några dagar och fundera på hur du kan gå vidare därifrån..

• Anonym (Mirra)
    Anonym skrev 2011-05-21 20:19:37 följande:
    Känner igen mig lite...Finns det nåt sätt att uthärda till sommarlovet...? Annars....går det absolut inte...ring och sjukanmäl dig några dagar och fundera på hur du kan gå vidare därifrån..
    Skönt att någon svarar!! 

Ja det är det jag försökt hitta hela dagen idag, ett sätt att uthärda. Men jag hittar inget just nu, får ont i magen och ångestkänslor av att gå tillbaka till jobbet på måndag. Har sovit hela dagen och försökt undvika min familj.

Det dumma är att jag arbetar som musiklärare och det känns som om jag inte får vara hemma.... 
  • Litet My

Du låter som du är utbränd eller på god väg att bli det, hade samma sak i våras dvs inte alltför längesedan, nu jobbar jag inom vården men känner igen det du beskriver om maktlöshet, kollegor som beter sig illa varpå det går ut över vårdtagare/elever osv osv. man orkar helt enkelt inte utan ofta försöker man själv överkompensera och nästan arbetar dygnet runt, iaf malde mina tankar över min frustration över jobbet dygnet runt, jag orkade inte med min samvo eller mitt barn som är i behov av extra stöd, det blev bara jobbigt med honom och själv var jag för inne i "snurren" för att se det.

hade som du värk i kroppen men minnet började även svika mig, jag kunde öppna kylskåpet men glömma vad jag skulle hämta, även höga ljud/bakgrundsprat blev för mycket och koncentrationsförmågan låg på botten.

jag sjukskrev mig 2 veckor, återhämtade mig inte riktigt vissa symptom finns kvar än idag MEN jag fick DISTANS även om jag fortfarande "var på jobbet" mentalt första veckan så insåg jag hur det verkligen stod till, vilka jag försummade och hur sjuk arbetsplats jag jobbade på.

Mitt tips är att så fort du kan försöka komma bort och få egentid och skapa distans till jobbet

• Anonym (Mirra)
    Lilla My21 skrev 2011-05-21 20:36:44 följande:
    Du låter som du är utbränd eller på god väg att bli det, hade samma sak i våras dvs inte alltför längesedan, nu jobbar jag inom vården men känner igen det du beskriver om maktlöshet, kollegor som beter sig illa varpå det går ut över vårdtagare/elever osv osv. man orkar helt enkelt inte utan ofta försöker man själv överkompensera och nästan arbetar dygnet runt, iaf malde mina tankar över min frustration över jobbet dygnet runt, jag orkade inte med min samvo eller mitt barn som är i behov av extra stöd, det blev bara jobbigt med honom och själv var jag för inne i "snurren" för att se det.

hade som du värk i kroppen men minnet började även svika mig, jag kunde öppna kylskåpet men glömma vad jag skulle hämta, även höga ljud/bakgrundsprat blev för mycket och koncentrationsförmågan låg på botten.

jag sjukskrev mig 2 veckor, återhämtade mig inte riktigt vissa symptom finns kvar än idag MEN jag fick DISTANS även om jag fortfarande "var på jobbet" mentalt första veckan så insåg jag hur det verkligen stod till, vilka jag försummade och hur sjuk arbetsplats jag jobbade på.

Mitt tips är att så fort du kan försöka komma bort och få egentid och skapa distans till jobbet
    Tack för ditt svar!

Det låter som kloka råd. Men det känns så svårt att sjukskriva sig när jag inte är sjuk. Sen känns det som om jag gör saken värre om jag sjukskriver mig eftersom jag bara får mer att göra....Jag vet att det är fel att tänka så, men så svårt att ändra på det!
  • Litet My
    Anonym (Mirra) skrev 2011-05-21 20:43:46 följande:
    Tack för ditt svar!

Det låter som kloka råd. Men det känns så svårt att sjukskriva sig när jag inte är sjuk. Sen känns det som om jag gör saken värre om jag sjukskriver mig eftersom jag bara får mer att göra....Jag vet att det är fel att tänka så, men så svårt att ändra på det!
    Tro mig jag kände samma sak...jag var precis som du alldeles för inne i det för att se att det egentligen "bara" handlade om ett jobb,för mig var jobbet viktigt och en stor del av både mitt intresse samt mitt engagemang och en stor del av mig.

Du är ju medveten om att det är "fel" att tänka så...
    Vad kommer att hända om du inte får distans till ditt jobb nu? Redan nu visar du stora tecken på att vara utbränd/utmattningsymptom och det kan i vissa fall ta flera år att återhämta sig ifrån.
    jag kände mig inte heller speciellt "sjuk" men när jag motvilligt gick till läkaren så ansåg han att det var allvarligt redan som det var då, dessutom behöver du inte redovisa orsak för din chef om det bara gäller en kortare sjukskrivning, 7 dagar kan du dessutom vara hemma utan intyg från läkare.

Ta hand om dig, tänk på att du, din familj och din hälsa är viktigare än en vad det för mig låter som destruktiv arbetsplats.
  • Anonym (inlägg 1)

Ett alternativ är att du stannar hemma en dag och ringer vårdcentralen och bokar en tid samtidigt. Då kan du sjukanmäla dig och säga att du väntar på läkartid. Inget jobb är värt att gå under för. Även om jag förstår att du känner ansvar för eleverna och musiken på examen osv ( studerar själv till samma yrke som du och blir lite rädd...)

Musiklärare är ett ensamt jobb....finns det ngn på din arbetsplats som du kan söka stöd hos? 

• Anonym (Mirra)

Bli inte rädd! det är underbart arbete under de perioder man har en rimlig arbetsbörda. Jo, visst kan jag söka stöd, men jag litar inte riktigt på mina kollegor. ... Är nog rätt ensam när det kommer till kritan!

• Anonym

Vi som jobbar med barn/ ungdomar har ett stort ansvar vilande på oss. Vi ska se till att varje barn blir sett varje dag, och få just sitt behov tillgodosett.
    Någongång valde vi detta yrke och det kändes rätt. Men livet förändras- man kommer in i olika faser. Det som en gång kändes så rätt känns plötsligt så fel.
    Men är det så allvarligt då? Du ska lyssna på dig själv. Och det är tydligt- du mår inte bra.
    Du har tappat lusten att dela dina barns glädje, sorg deras liv. Då är det dax att göra något åt din situationen.
    Det har kan bara vara början till något bra.

Jag tycker inte att du ska sjukskriva dig. Däremot tycker jag att du ska ändra din arbetssituation efter den här terminen.
    Sätt dig och lista ner vad du kan tänka dig att göra.

Lycka till

• Anonym

Självklart ska det stå situation och Det HÄR kan bara vara början till något bra

• Anonym (Mirra)
    Alisa skrev 2011-05-21 22:01:14 följande:
    Du kan nog känna igen en del.. Kram  {#emotions_dlg.flower}
    Tack! Det gjorde jag...... det får en att tänka till en hel del.
  • Anonym (Mirra)
    Anonym skrev 2011-05-21 22:21:30 följande:
    Vi som jobbar med barn/ ungdomar har ett stort ansvar vilande på oss. Vi ska se till att varje barn blir sett varje dag, och få just sitt behov tillgodosett.
    Någongång valde vi detta yrke och det kändes rätt. Men livet förändras- man kommer in i olika faser. Det som en gång kändes så rätt känns plötsligt så fel.
    Men är det så allvarligt då? Du ska lyssna på dig själv. Och det är tydligt- du mår inte bra.
    Du har tappat lusten att dela dina barns glädje, sorg deras liv. Då är det dax att göra något åt din situationen.
    Det har kan bara vara början till något bra.

Jag tycker inte att du ska sjukskriva dig. Däremot tycker jag att du ska ändra din arbetssituation efter den här terminen.
    Sätt dig och lista ner vad du kan tänka dig att göra.

Lycka till
    Jag funderar väldigt mycket på om jag ska byta yrke, men jag kommer liksom inte på vad jag då skulle göra. Jag älskar ju musik och att undervisa, det är allt annat som tar på en...... hmm
  • Alisa

Har du en bra chef du kan tala med? Som du kan diskutera med och tillsmmans komma fram till lösningar på detta problem. Kanske behöver du arbeta mindre? Kanske behöver du en annan struktur (om den går att ändra på)? Kanske är de andras kollegornas beteende också ett uttryck för stress?

• Litet My
    Anonym (Mirra) skrev 2011-05-21 22:37:35 följande:
    Jag funderar väldigt mycket på om jag ska byta yrke, men jag kommer liksom inte på vad jag då skulle göra. Jag älskar ju musik och att undervisa, det är allt annat som tar på en...... hmm
    Kantor? Lärare på musikskola? Eller helt byta bana och plugga och ge lektioner vid sidan om?
  • Anonym (Mirra)
    Alisa skrev 2011-05-22 16:54:11 följande:
    Har du en bra chef du kan tala med? Som du kan diskutera med och tillsmmans komma fram till lösningar på detta problem. Kanske behöver du arbeta mindre? Kanske behöver du en annan struktur (om den går att ändra på)? Kanske är de andras kollegornas beteende också ett uttryck för stress?
    Jag har inget förtroende för min chef. tyvärr, har hört för mycket konstigheter runt henne för att ha det. 

Tror nog att det kan vara ett utryck för stress hos alla, jag tror inte någon trivs så bra på stället sen vi fick den nya chefen.. 
  • Anonym (Mirra)
    Lilla My21 skrev 2011-05-22 16:56:16 följande:
    Kantor? Lärare på musikskola? Eller helt byta bana och plugga och ge lektioner vid sidan om?
    Det är bra idéer! Till kantor måste jag plugga mer, sen är det så sällan det kommer ut tjänster på musikskolor.. :(
Svar på tråden Känner mig totalt utarbetad, vad göra?