• Busbellan

Hur får man två katter att vänja sig vid varandra?

För nån vecka sedan flyttade det in en katt på vår altan och där har den blivit kvar. Har utan resultat sökt ägaren på alla möjliga ställen.

Nu har vi i alla fall kommit fram till att den ska få stanna här, kan ju inte bara strunta i den.

Men så är problemet att vi redan har en katt och hon har helt slutat gå ut sen den katten kom hit, sitter bara innanför fönstret och morrar och fräser. Vi har alltså en honkatt och hittekatten är en hankatt, troligen runt ett år gammal, kanske lite mer.

Hur som helst så har den inte fått komma in förren idag när vi gjorde ett första försök vilket resulterade i slagsmål mellan katterna. detta är alltså en ung hane, vår honkatt är 4 år men livrädd för denna ganska kaxiga kille.
    Han tryckte in henne i ett hörn och hon var livrädd, det syntes och när hon försökte rusa därifrån flög han på henne. Fördelen är ju såklart att han slutar direkt jag försöker bryta det hela då kommer han och vill kela istället, men vår hona mår ju inte bra.

Så hur gör man för att de ska vänja sig vid varandra? Ska man låta dem ryka ihop för att låta dem visa vem som ska bestämma? Jag tycker ju bara så synd om vår gamla katt då

Finns det en chans att de vänjer sig vid varandra trots att det verkligen inte ser ut så nu?

Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden Hur får man två katter att vänja sig vid varandra?
  • vaniljbullen

Alltså, det finns säkert de som är bra mycket bättre insatta i det här än vad jag är, men de tips jag har fått har varit att ta den nya katten och använda en filt eller handduk, använd, för att få den att dofta "rätt". Sen också att de får slåss så att de gör upp ordningen för att då löser det sig ofta, men jag tror det kan ta ganska lång tid - men som sagt, de finns nog de som ger bättre svar!

Våra katter - två honkatter, båda kastrerade - har fått en kompis på vår gård, en katt som varit här sen innan vi flyttade hit. De slåss ibland, men oftast morrar de och låter sådär som katter gör, för att sedan låta varandra vara. Han bryr sig inte så mycket om våra katter, han bara ignorerar dem och lägger sig där han vill medan våra spanar och håller uppsikt mycket mer. I början var det värre, nu ligger de ofta alla tre på altanen i solen och trivs. Det värsta för våra katter tror jag är när han närmar sig dörren och vill gå in, jag antar att det är lite revir i det, eftersom han var "först" på gården så är det liksom hans, men inomhus är deras..  

• MattiasFru

Har ni en kattbur? För isåfall hade jag satt in hanen i den, så att dom får lukta på varandra och han är inomhus utan att sätta revir på din katts revir. Så får dom nosa på varandra och spana på varandra utan att någon blir skadad. Sen som ovanstående säger att man fixar med lukter, och kanske att ni håller i hankatten om det är möjligt så att honan får lukta honom i stjärten och så utan att han protesterar. 

• nemo1

Har du polisanmält katten? Det måste du göra. Ring 114 14, dom är skyldiga att ta emot en anmälan då en katt nu för tiden räknas som hittegods. Ni måste även ta den till veterinären för att utesluta chip. Lägg en annons under efterlysningar på Blocket, lappa hela området inkl. affärerna. Annonsera på katthemssidorna. Är allt detta gjort så kan ni efter tre månader räkna katten som er. Är katten kastrerad? om inte så lär katterna forsätta att bråka.

• Busbellan
    nemo1 skrev 2011-05-21 20:02:05 följande:
    Har du polisanmält katten? Det måste du göra. Ring 114 14, dom är skyldiga att ta emot en anmälan då en katt nu för tiden räknas som hittegods. Ni måste även ta den till veterinären för att utesluta chip. Lägg en annons under efterlysningar på Blocket, lappa hela området inkl. affärerna. Annonsera på katthemssidorna. Är allt detta gjort så kan ni efter tre månader räkna katten som er. Är katten kastrerad? om inte så lär katterna forsätta att bråka.
    Har gjort allt det där
    Måste säga att polisens bemötande var under all kritik!

Nej den är inte kastrerad och jag känner att det är ju inte det första jag kan göra, tänk om ägaren dyker upp
  • nemo1

Sätt på den ett halsband med ditt namn och nr och se om någon ägare hör av sig

• Busbellan
    nemo1 skrev 2011-05-21 20:26:40 följande:
    Sätt på den ett halsband med ditt namn och nr och se om någon ägare hör av sig
    Åh tack för tipset, det ska jag göra
    Just nu lämnar den dock aldrig trädgården, men kanske den gör det nån gång
  • Busbellan

Det behöver den säkert Saken är ju bara den att innan 3 månader gått så kan jag inte räkna katten som min och då det känns lite fel att kastrera nån annans katt

Svar på tråden Hur får man två katter att vänja sig vid varandra?