Vaude bärstol
Hej vi är två skogsmullar till föräldrar som funderar på att skaffa oss en vaude bärstol och undrar om det är nån som har erfarenhet av en sådan och villken modell är det i så fall.
Hej vi är två skogsmullar till föräldrar som funderar på att skaffa oss en vaude bärstol och undrar om det är nån som har erfarenhet av en sådan och villken modell är det i så fall.
Har ni kollat alternativ som ergonomisk bärsele? Bärstol är ju väldigt mycket tyngre att bära i en en ergonomisk bärsele då vikten hamnar så långt från kroppen......
Varför just en bärstol? Sjal eller sele?
Men jag vill inte bege mig ut med min 5månaders kille i en sjal... känns inte särskillt stabilt och han vill ju sitta och se något :) Han skrattade mycket när vi provade bärstolarna i affären.
Bärselarna har vi tittat på lite på nätet och tycker nog att tex ergo selen ser ut lite som en vaude kenta så vi funderar just nu på en sån, ska åka och testa den igen.
Ingen som har nån erfarenhet av Vaude?
puff puff
Påpekar bara det att det kommer bli tungt med en tung stol och ett tungt barn nästa år. Med en sele så kommer ni få glädje av den längre tid.
Finns även fler selar än just Ergo. Finns massa märken som har olika passform.
Sjal och stabilt...Tjoho...
Med min unge i sjalen så kan jag ut och springa, busa med andra barn och göra lite vad som helst. Så stabilt det är det verkligen. Både för barnet och bäraren. Däremot i en stol så kan du inte springa och hoppa på samma sätt. Även om barnet sitter lite fastspänt så är det inte lika stabilt som i en sjal tätt mot kroppen.
Och dessutom, är ni skogsmullar så kommer ni kanske smyga in mellan träd och grenar och då är det svårare att skydda barnet från grenar jämfört med en sjal eller sele där barnets huvud då är mer nära din egen kropp. Men jag betvivlar inte att ni löser det även med en bärstol, vi är människor och brukar lösa de flesta situationer.
Det roligaste är att ni vill ta med ert barn ut i skogen, det gillar jag skarpt!!!!
Fler barn borde få den möjligheten!
Vi har både bärstol (dock inte Vaude) och Ergo sele. När lillen var i din pojkes ålder så körde jag mest sjal. Pappa blev dock aldrig jättekompis med vare sig sjal eller sele, däremot gillar han bärstolen. Jag har tagit den någon enstaka gång och jag måste säga att det är bra fördelning av tyngden med den också, trots barnets avstånd från kroppen. Sen verkar det ju fiffigt att ha med sig en barnstol att ställa på marken i skogen också Den funktionen har inte vår.
Vi har en Vaude, vet inte vilken modell (inköpt 2003). Har använts flitigt, främst av pappan som föredrar den framför barnvagn vid promenader både i stan och skogen. Praktiskt att kunna ställa ifrån sig och använda som stol vid matning. Har bärsele (Manduka) också, använde den i början men har liksom glömt av den nu när nr 2 är större (snart 2 år).
Har en Vaude och tycker den är toppen! Min son älskar den men gillar inte alls att sitta i sele och sjal, antagligen för att han blir mer låst då och varm.
Var jättenoga med att den passar bara! Vaude har två längder på sina, en för bärare upp till 185cm och en för över 185cm. Min sambo som är 190cm kan tyvärr inte ha vår, då sitter höftbandet runt midjan på honom...
Stort packutrymme är det i den med.