• Anonym

Hur kommer man över att någon försökt göra inbrott??

Vi har varit med om ett inbrottsförsök på vårt hem och jag har svårt att komma över det, skedde nyligen. Det finns någon som försökt ta sig in här vart vi bor! Det känns läskigt och kränkande och jag har svårt att slappna av i mitt eget hem..

Vad är risken att de kommer tillbaka? 

• Svar på tråden Hur kommer man över att någon försökt göra inbrott??
  • Anonym

Känns liksom jobbigt att sova här

• minst

I varje kommun ska det finna tillgång till Brottsofferstöd. Googla på det eller ring till polisen i morgon och prata med dem. De ska veta vart du kan vända dig. Kram och lycka till!

• Anonym (G)

Om personen misslyckades är risken liten att han eller hon försöker igen. Ett bra tips är att låta det vara upplyst runt huset, gärna med lampor som har rörelsesensor. Bästa skyddet mot inbrott är annars hund. Det allra bästa är att man inte behöver ha hund på riktigt, det räcker med att sätta upp en "här vaktar jag" eller "rädda mig vid fara", så kommer personen förmodligen inte komma tillbaka. Sitter en Securitas eller Falk-lapp vet de att de har fem minuter på sig. Finns hund har de inte en chans.

• Anonym (sårbar)

vi hade inbrott igår. känslorna är verkligen upp å ner.... först kom schoken...sedan blev man bara arg och idag bara ledsen... klarade inte av jobbet.... fick gå hem.

på måndag instalerar vi larm..... 

• Aikotakara

Men huvva.. det är min största rädsla nu då jag har flyttat till hus. Blir paranoid av varje litet ljud. Hörde en knackning mitt i natten i somras. Då började hunden skälla som en galning och personen som knackade försvann. De skulle väl kolla om någon var hemma. Har också svårt att slappna av, iaf då jag är själv hemma..

• Anonym (vet hur d känns)

Har varit med om ett inbrottsförsök då jag och min man var hemma. Vi hade släckt ner och såg på film. Precis när filmen var slut så hörde jag hur det lät från låset på ytterdörren (bodde i lägenhet). När jag tittade i kikhålet såg jag 4 människor i luvtröjor som stod i trapphuset och en som står och pillar på vårt lås. Jag höll för låset så de inte skulle kunna öppna, och började skrika och banka på dörren. De rusade iväg, vi ringde polisen som självklart inte fick tag på dom. Det var riktigt obehagligt!Jag skulle egentligen varit ensam hemma den kvällen med vilket känns extra jobbigt. Vi misstänker att det var inte enda gången de försökte heller, före dess hade någon kämnt på handtaget flera gånger. En av gångerna hade min man sett några killar i luvtröjor i trapphuset då han sett att det rykte i handtaget.

Det slutade hursomhelst med att vi flyttade så fort vi kunde, kunde inte slappna av där, vågade inte vara ensam hemma, min man jobbade dessutom natt på den tiden och det gjorde inte saken bättre.

Vet inte riktigt hur man kan komma över det, vi flyttade ju som sagt, det hjälpte mig. Kanske sätta dit ett extra lås som du vet håller tjuvarna ute? 

Svar på tråden Hur kommer man över att någon försökt göra inbrott??