• Anonym

Sertralin och Atarax?!

Hejsan!
    Kan man blanda Sertralin och Atarax..??
    Jag började med Sertralin (25mg) idag eftersom mina citalopram tabletter slutat
    fungera på mig.. men får ju panikångestattacker o d kan ju ta 2-4 veckor
    innan man märker resultat.. Kan man då ta Atarax när ångesten kommer?
    Fick d utskrivet för länge sen, eller bör jag ringa o fråga läkaren först??
    Ska äta 25mg en vecka sen börja med 50mg.. hur mår man när man ökar..??

Tacksam för svar :) 

• Svar på tråden Sertralin och Atarax?!
  • Anonym (båda)

Har haft båda som du nämner. Och ja, det ska gå att ta Atarax samtidigt som Sertralin. Atarax fick jag som "panik"-tabletter att ta för att ta udden av panikångesten, och Sertralinet måste man öka precis som du säger efter två veckor.

• Anonym
    Anonym (båda) skrev 2011-05-21 23:19:14 följande:
    Har haft båda som du nämner. Och ja, det ska gå att ta Atarax samtidigt som Sertralin. Atarax fick jag som "panik"-tabletter att ta för att ta udden av panikångesten, och Sertralinet måste man öka precis som du säger efter två veckor.
    Okej.. fungerar Ataraxen när panikångesten kommer?
    Hur var sertralinen??
    När man börjar med dom o sen ökar?? 
  • CariDee

jag använder Atarax mot min allergi/eksem..så den borde inte gå att jämnföra t.ex. med Xanor. om du får Atarax mot ångest o det inte hjälper, begär t.ex. Xanor istället. Sertralin har jag mot panikstörning och ökningen kändes helt bra, fick inga biverkningar.

• Anonym (båda)
    Anonym skrev 2011-05-21 23:24:31 följande:
    Okej.. fungerar Ataraxen när panikångesten kommer?
    Hur var sertralinen??
    När man börjar med dom o sen ökar?? 
    Ja för mig funkade Atarax, jag fick ta sammanlagt tre stycken på en dag om jag hade det jobbigt. Men oftast hjälpte en. Ibland fick jag ta två på en gång. Då blev jag oftast så trött och loj att jag inte "orkade" bry mig om paniken. Det var liksom en acceptans som infann sig och kroppen orkade inte reagera. Jag tar Atarax ibland fortfarande för att få hjälp med att somna och som en skrev så kan man ta dem mot allergi, så det är ju inga vanebildande tabletter och heller inte jättefarliga liksom. Självklart ska man ha respekt för läkemedel, bara för att ha det sagt:)

Sertralinet var skit för mig, blev asdålig i magen, spydde och hade mig om jag tog en på tom mage, och dessutom blev jag stenhård i magen de dagar jag lyckades hålla tabletten nere. Visst kände jag mig mer "utplanad" efter ca en vecka eller så, men jag tog de aldrig i fulla två veckor som man skulle för att sedan öka dosen. Nu tar jag inga ångestdämpande regelbundet.

Jag började med Sertralin bara sådär efter att jag fått dem utskrivna, och sedan var det meningen att jag skulle dubbla dosen efter två veckors användande, men som sagt, kom aldrig så långt då de fick mig att må skit rent fysiskt sett och inte hade enorma effekter på mina känslostormar. Jag har Borderline kan jag nämna.
  • Anonym
    Anonym (båda) skrev 2011-05-21 23:58:47 följande:
    Ja för mig funkade Atarax, jag fick ta sammanlagt tre stycken på en dag om jag hade det jobbigt. Men oftast hjälpte en. Ibland fick jag ta två på en gång. Då blev jag oftast så trött och loj att jag inte "orkade" bry mig om paniken. Det var liksom en acceptans som infann sig och kroppen orkade inte reagera. Jag tar Atarax ibland fortfarande för att få hjälp med att somna och som en skrev så kan man ta dem mot allergi, så det är ju inga vanebildande tabletter och heller inte jättefarliga liksom. Självklart ska man ha respekt för läkemedel, bara för att ha det sagt:)

Sertralinet var skit för mig, blev asdålig i magen, spydde och hade mig om jag tog en på tom mage, och dessutom blev jag stenhård i magen de dagar jag lyckades hålla tabletten nere. Visst kände jag mig mer "utplanad" efter ca en vecka eller så, men jag tog de aldrig i fulla två veckor som man skulle för att sedan öka dosen. Nu tar jag inga ångestdämpande regelbundet.

Jag började med Sertralin bara sådär efter att jag fått dem utskrivna, och sedan var det meningen att jag skulle dubbla dosen efter två veckors användande, men som sagt, kom aldrig så långt då de fick mig att må skit rent fysiskt sett och inte hade enorma effekter på mina känslostormar. Jag har Borderline kan jag nämna.
    Okej.. så sertralinet hjälper efter bara någon dag eller??
    Jag skiter mycke oftare nu.. ler.. o mår lite illa annars e d inga problem..
    Men ångesten kommer ju oftare.. min gamla tablett håller på o gå ur kroppen o den nya ska in..
    De e verkligen jobbigt.. Så jag hoppas den ska hjälpa fort..
    Är ju ensam hemma med en 3,5månaders bebis om dagarna oxå..

Tog första 25mg igår morse..
  • Anonym (båda)
    Anonym skrev 2011-05-22 17:22:24 följande:
    Okej.. så sertralinet hjälper efter bara någon dag eller??
    Jag skiter mycke oftare nu.. ler.. o mår lite illa annars e d inga problem..
    Men ångesten kommer ju oftare.. min gamla tablett håller på o gå ur kroppen o den nya ska in..
    De e verkligen jobbigt.. Så jag hoppas den ska hjälpa fort..
    Är ju ensam hemma med en 3,5månaders bebis om dagarna oxå..

Tog första 25mg igår morse..
    Ammar du? För det står att man absolut inte ska ta Atarax om det verkligen inte är nödvändigt eftersom det inte finns dokumenterade studier på om Atarax går över i modersmjölken och man vet inte hur barnet påverkas. Bara så du vet.

Alltså, Sertralinet hjälpte kanske först efter en vecka, men de var så svaga att det inte hjälpte märkbart, kände mig bara "utplanad" mer eller mindre, men så fort jag sattes i situationer som Sertralinet skulle hjälpa mig med så gick det inte alls. Samt de fysiska påfestningarna och två små barn så orkade jag inte ta dem. Klarade mig rätt bra på att bara få ta udden av mina attacker.

Hoppas de hjälper dig bättre iaf!
  • Anonym
    Anonym (båda) skrev 2011-05-22 20:22:03 följande:
    Ammar du? För det står att man absolut inte ska ta Atarax om det verkligen inte är nödvändigt eftersom det inte finns dokumenterade studier på om Atarax går över i modersmjölken och man vet inte hur barnet påverkas. Bara så du vet.

Alltså, Sertralinet hjälpte kanske först efter en vecka, men de var så svaga att det inte hjälpte märkbart, kände mig bara "utplanad" mer eller mindre, men så fort jag sattes i situationer som Sertralinet skulle hjälpa mig med så gick det inte alls. Samt de fysiska påfestningarna och två små barn så orkade jag inte ta dem. Klarade mig rätt bra på att bara få ta udden av mina attacker.

Hoppas de hjälper dig bättre iaf!
    Nej jag ammar inte, ger ersättning!

Jag känner mig så ledsen.. satt nyss här o grät.. d bara kom..
    Har inte fått någon direkt panikångestattack idag.. bara ledsen o lite mysko känsla..
    2a dagen med sertralinet.. e d de som gör de tro??
    Citalopramen ska ut o Sertralinet in.. d e tungt kan jag säga..

Vad äter du nudå?? 
  • Anonym (båda)
    Anonym skrev 2011-05-22 20:25:24 följande:
    Nej jag ammar inte, ger ersättning!

Jag känner mig så ledsen.. satt nyss här o grät.. d bara kom..
    Har inte fått någon direkt panikångestattack idag.. bara ledsen o lite mysko känsla..
    2a dagen med sertralinet.. e d de som gör de tro??
    Citalopramen ska ut o Sertralinet in.. d e tungt kan jag säga..

Vad äter du nudå?? 
    Jo det är troligten omställningen mellan Citalopramen och Sertralinet du känner, inget att vara orolig för där:)

Jag äter bara Atarax om jag har jätte-jätte-jättesvårt att somna, eller om en attack kommer, vilket är typ aldrig längre. Jag har fått mycket stöd från min man och vänner så jag börjar handskas med mina känslor på ett annat sätt. Dessutom hjälpte det att tala om för alla jag hade förtroende för att jag faktiskt har Borderline. Man blir liksom mer förstådd..
  • DreamBitch
    Anonym (båda) skrev 2011-05-22 20:22:03 följande:
    Det där stämmer inte. Det som står om atarax och amning är följande:

"Uppgift saknas om passage av hydroxizin över i modersmjölk. Moderns behov av behandling med Atarax och fördelarna med amning måste vägas mot de potentiella riskerna för barnet."
  • Ankdammen

Atarax är ju rena sockerpillret ... Käka du om du tror på det.

• DreamBitch
    Ankdammen skrev 2011-05-25 06:19:12 följande:
    Atarax är ju rena sockerpillret ... Käka du om du tror på det.
    Fast det är ju din personliga erfarenhet av atarax. Nu reagerar jag väl inte själv nämvärt mycket på dessa heller men detta varierar kraftigt från person till person.
Svar på tråden Sertralin och Atarax?!