• tussill

Bilen skadad i en brand, hur fungerar det med försäkring?

Hej!
    Tänkte höra om någon kan svara på min fråga. Det är så att vi kom hem sent igår jag och min sambo och upptäckte att det har varit en bilbrand på parkeringen. Våran bil stod bredvid den som total förstördes och blev ganska rejält skadad. Ska ringa prata med polisen idag igen, skulle få ett nummer av dom och ge försäkringsbolaget (länsförsäkringar) och bilen är helförsäkrad.
    Är det vi som måste betala självrisken då någon annan har vållat skadan? Antar det går under brand och vagnskada men har ingen aning om hur det fungerar när en annan person har vållat skadan. Tror inte dom har hittat någon misstänkt än.
    Vore tacksam för svar

• Svar på tråden Bilen skadad i en brand, hur fungerar det med försäkring?
  • Mamma Lotta

Självrisken får man som regel alltid betala oavsett vem som orsakat skadan det troliga är att försäkrings bolaget löser bilen om skadorna bedöms vara så dyra att reparera att de överstiger bilens värde!

• Frontline
    Mamma Lotta skrev 2011-05-22 10:55:15 följande:
    Självrisken får man som regel alltid betala oavsett vem som orsakat skadan det troliga är att försäkrings bolaget löser bilen om skadorna bedöms vara så dyra att reparera att de överstiger bilens värde!
    Vad är det för skitsnack...

Självrisken får den som vållar skadan stå för, han betalar sin självrisk och hans försäkringsbolag fixar iordning eran bil eller löser in den...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Den allsmäktige

Muskedalen, det är klart att jag inte behöver betala självrisk om det inte är mitt fel! Gör om, gör rätt.

• tussill

tack för svar, dom har nog inte hittat den skyldige än.
    Men hur blir det då om dom inte kan ta fast den skyldige? Det var alltså en volvo som brann upp helt och våran bil stod ca 2dm ifrån bara så ja ni kan ju tänka er hur våran bil ser ut nu. Skulle ringa upp polisen mitt på dagen och sedan försäkringsbolaget för och ge dom skadenummer. Antar bilen måste till en verkstad för att de ska kunna dokumentera skadorna åt försäkringsbolaget.
    Ska ändå själv gå ut snart och fotografera bara för utifall att

Tack så mycket att ni hjälper till med svar

• Frontline
    tussill skrev 2011-05-22 11:45:47 följande:
    tack för svar, dom har nog inte hittat den skyldige än.
    Men hur blir det då om dom inte kan ta fast den skyldige? Det var alltså en volvo som brann upp helt och våran bil stod ca 2dm ifrån bara så ja ni kan ju tänka er hur våran bil ser ut nu. Skulle ringa upp polisen mitt på dagen och sedan försäkringsbolaget för och ge dom skadenummer. Antar bilen måste till en verkstad för att de ska kunna dokumentera skadorna åt försäkringsbolaget.
    Ska ändå själv gå ut snart och fotografera bara för utifall att

Tack så mycket att ni hjälper till med svar
    Vad menar du med att dom inte har hittat den skyldiga?
    Bilen som brann finns väl kvar och förhoppningsvis nummerplåtar med, eller tror ni att det är nån som har tänt på den bilen?

Vet inte hur det funkar då om det visar sig att nån annan har tänt på bilen...
  • Mamma Lotta

Ja men när jag blev påkörd av en annan bilist så var detta inte mitt fel och jag fick stå självrisken det fanns flera vittnen till olyckan dessutom men självrisken fick jag ta i alla fall....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter.
  • Frontline
    Mamma Lotta skrev 2011-05-22 12:36:34 följande:
    Ja men när jag blev påkörd av en annan bilist så var detta inte mitt fel och jag fick stå självrisken det fanns flera vittnen till olyckan dessutom men självrisken fick jag ta i alla fall....
    Var det inte ditt fel så ska man aldrig betala, så är det bara..
    Antingen ansåg försäkringsbolafet att det ditt fel annars blev du blåst...
  • Tirem
    Frontline skrev 2011-05-22 11:31:56 följande:
    Vad är det för skitsnack...

Självrisken får den som vållar skadan stå för, han betalar sin självrisk och hans försäkringsbolag fixar iordning eran bil eller löser in den...
    Nja...

Jag har vid två tillfällen fått betala självrisk trota att jag itne vållat några skador!

1: Bilinbrott i min bil, sönderslagen ruta samt diverse småstölder i bilen (laddkablar till mobil, GPS och liknade. Kostand 1000 i självrisk + att jag inte fick ersättning för mina utgifter för inköp av nya lablar.

2: Krock, jag står stillastående och blir påkörd bakifrån. Kostnad 1000 i självrisk.

Så riktigt skitsnack är det itne riktigt va?

• Frontline
    Tirem skrev 2011-05-22 12:42:02 följande:
    Nja...

Jag har vid två tillfällen fått betala självrisk trota att jag itne vållat några skador!

1: Bilinbrott i min bil, sönderslagen ruta samt diverse småstölder i bilen (laddkablar till mobil, GPS och liknade. Kostand 1000 i självrisk + att jag inte fick ersättning för mina utgifter för inköp av nya lablar.

2: Krock, jag står stillastående och blir påkörd bakifrån. Kostnad 1000 i självrisk.

Så riktigt skitsnack är det itne riktigt va?

Jag har med haft inbrott i bilen och där fick den som gjorde inbrottet betala självrisken då han åkte dit...
    Fick skador på bilen som stod parkerad det var nån unge som cykla på den och barnets föräldrar fick betala självrisken...
  • Den allsmäktige

Min bil fick sidospegeln avkörd när den stod parkerad, behövde inte betala ett öre.

• tussill

Jo plåtarna sitter kvar det är min grannes bil (fick höra han själv troligen antänt bilen). Har kollat igenom skadorna nu och halva bilen är förstörd. Det är väl grannen som får böta då det var hans bil!

• firewoman

Du får alltid stå för din självrisk vid brand tex om det är bilen som skadats i en brand eller om din lägenhet blir rökskadad om det brinner hos grannen. Om du sedan kan bevisa att någon är vållande till branden (exempelvis via polisutredningen och till sist en dom i en rättegång) kan du begära hos domstolen att få ersättning för din självrisk. Om den som dömts har möjlighet att betala får du dina pengar tillbaks, annars får du stå kostnaden.
    Lycka till och hoppas den skyldige får betala tillbaks självrisken till dig.

• tussill

tack för svar ja försäkringsbolaget sa till oss att vi har en självrisk på 1800kr och betala. Bilen har varit på verstaden idag och har blivit fotograferad och undersökt. Nu ska firman bedömma skadorna och se vad kalaset kommer gå på. Antingen dömer dom ut bilen eller så lagar dom den beroende på kostnad men det blir en omfattande lagning och däcken är förstörda med. Lät som dom tyckte det var bäst och skrota den men vi får se. Tusen tack för alla svar

Svar på tråden Bilen skadad i en brand, hur fungerar det med försäkring?