• Annikamed2barn

Köpa alkohol till dagispersonalen?

Vår dotter ska sluta på sitt nuvarande dagis i nästa vecka och jag vill köpa något fint till dem. Jag gissar på att de får en del choklad och julblommor ändå så här års och tänkte köpa en flaska champagne eller finare vin. Tycker ni att det är en bra idé?

• Svar på tråden Köpa alkohol till dagispersonalen?
  • turia

nja inte vad jag skulle ge till personal...
    men tanken e fin, man vet ju aldrig om de ens dricker vine..

• evaviola

Ja, varför inte? Bara för att dom jobbar med barn betyder ju inte det att dom inte skulle uppskatta ett gott vin...

• Annikamed2barn

Vad ska man ge, har ni förslag på något annat?

• Champagne

Tycker att det låter som en ypperlig idé med champagne (men det är kanske för att jag är galen i det själv )

Jag jobbar inom vården och det händer lite då och då att vi får en flaska vin av patienterna Och det tycker inte vi är nåt konstigt .

Julblommor har man ofta redan fått eller köpt, så vin/champagne är en bra idé tycker jag. Eller en fin låda med praliner (handgjorda kanske). Eller en bra bok?

• Full av förhoppning

varför inte. Jag hade blivit glad för vad som helst (inte ofta man får presenter av föräldrarna )
    Låter jättefint av dig!!
    //Linda (förskollärare)

• salta katten

när jag arbetade på förskola så hände det att vi fick en flaska vin av familjer i jul/sommar/börja skolan present. Personligen så tycker jag; varför inte? Jag uppskattade det.

• Eliin

ja det är väl klart du kan ge det..=) Det är ju inte barnen som ska dricka det..

• en glad

Jag ger bara alkohol till personer som jag känner så väl att jag vet att de inte har alkoholproblem! Men du kanske gör det? Ungefär som jag inte skulle ge oxfilé till en vegetarian eller maränger till en diabetiker!

• AW76

En fin champagne är väl en jättebra ide! Som du själv säger så är blommor och choklad de vanligaste presenterna, då är det roligare att komma med en flaska vin eller champagne.
    en glad: liite överdrivet resonemang kanske... Tror inte så många förskollärare är alkoholister...

• Stora

Skulle bli jätteglad. Man vet ju inte om tex när man tar med en flaska vin på en fest om de är alkolister: Är man nykterist så kan man ju ge bort flaskan...för man kan ju likagärna råka ge en nötalergiker nötschoklad eller så. Själv har jag fått äckligt godis som jag gett bort så kör du på med vin. Varför tror alla att vi som jobbar med barn är så präktiga. Visst jag dricker måttligt men jag uppskattar ett gott vin eller champagne. Skulle bli jätteglad om någon kom med något sånt i stället för en julgrupp....

• evaviola

Men gud va jobbigt att behöva springa runt o tänka på att man ger "rätt" present! Frågar du då personen innan "du är väl inte alkolist, eller?"

• Tjingsen

Tycker att det är en jättebra ide. Och när det gäller alkolism resonemanget. Det är ju faktist så att många med alkoholproblem döljer det väldigt gott och inte ens deras närmaste vet om problemet. Köp ett riktigt gott vin till dem. Tror att de kommer att bli stormförtjusta!

• turia

Jodå nog finns det dagispersonal med alkoholproblem...
    liksom busschaffisar..
    läkare...
    sjuksköterskor...

• AW76

Ja ok, visst finns det alkoholister i alla samhällsklasser o yrkesgrupper, men jag tycker att det är ett överdrivet tankesätt. "nej, jag kan inte ge en flaska vin, för hon kanske är smygalkis"
    Kom igen, det handlar om att vara trevlig och ge en fin present, INTE att spä på en persons eventuella alkoholberoende... (och med största sannolikhet är nog inte TS dagisfröknar alkohokister.)

Svar på tråden Köpa alkohol till dagispersonalen?