• Anonym (bridezilla?)

Present när någon gift sig i hemlighet?

Känner på mig hur mycket påhopp jag kommer få för detta inlägget "skyll dig själv" men stunt samma.

För några veckor sedan gifte vi oss när vi döpte vår dotter. Detta var en överraskning för gästerna och på kalaset efter sa vi att vi inte förväntade oss några presenter eftersom vi hade detta upplägg. Jag vill inte heller ha en massa kristallvaser som står och dammar. Men nu i efterhand inser jag att vi inte kommer ha någonting som minne av vårt bröllop (mer än foton & vigselbeviset förstås). Inga grattishälsningar (mer än på facebook men det varar ju knappast för evigt). Inga gåvor från de närmsta. Så igår sa jag faktiskt till min man att jag funderade på att själv köpa oss en bröllopsgåva (två vinglas från Orrefors Amor Vincit Omnia) så man har NÅT att ta fram på framtida bröllopsdagar haha. 

Hur tycker ni man ska göra om någon gifter sig i hemlighet? Själv känner jag spontant att jag hade faktiskt skickat blommor och en grattishälsning men kanske gör man inte så?  

• Svar på tråden Present när någon gift sig i hemlighet?
  • jinxan

Hej! Vi gifte oss oxå i hemlighet.. :) Jag tycker absolut att ni ska köpa vinglasen! Kanske även gravera in dom? :) Men nej, jag tycker inte att man behöver köpa någon present eller blommor när man gifter sig i hemlighet..! :)

Mamma till den finaste prinsen och prinsessan i världen..
  • Bettiz

Eftersom ni på kalaset sa att ni inte ville ha några presenter så har väl era gäster helt enkelt valt att respektera det! Men att ni själva köper de där glasen var väl en jättebra idé.
     Om jag hade varit med på festen så hade jag inte skickat någon grattishälsning, för då hade jag ju redan sagt grattis och lyckönskat er på själva festen. Däremot hade jag antagligen skickat ett tackkort i efterhand för att jag fått vara med.
    GRATTIS!! 

• Anonym (bridezilla?)

Jag kan ju tillägga att jag inte vill ha grejer men kan tycka det är väldigt fint med något litet symboliskt sådär, som en blomma eller ett kort. Men jag ska nog börja ta folk på ordet när de säger att de inte önskar sig något när de fyller år hehe.

• Emmies mamma

Vi gjorde precis som ni och avsade oss också presenter. Våra föräldrar och mina fastrar gav presenter efteråt ändå. Köp glasen, det är ju en jättebra ide! Då har ni ett fint minne som ni också kan använda. Förstår precis vad du menar med vaserna som står och dammar...

• Anonym

Sa ni att ni inte ville ha presenter, så får du ju hålla dig till det och inte ångra dig nu i efterhand och förvänta dig att folk ändå kommer köpa.

Men köp vinglasen absolut!

• Anonym (bridezilla?)

Det är inte så att jag förväntar mig att alla gästerna ska köpa presenter efteråt (och vi sa trots allt inte att vi inte VILLE ha utan att vi inte FÖRVÄNTADE oss presenter) men jag trodde nog att föräldrarna skulle göra det ändå. Någon liten minnesgrej eftersom det är en stor sak när ens barn gifter sig.

Vi har t ex alltid köpt present när föräldrarna fyllt jämnt, trots att de avsagt sig alla gratulationer. Äsch, grejen är väl egentligen att jag innan trodde att jag absolut inte ville ha gratulationer alls men nu efter så inser jag att det är lite konstigt att inte ha några minnen alls. Att det kanske hade varit fint att ha ett par saker som man kunde visa barnen att vi fick när vi gifte oss.

• zygoma girl

Jag förstår att ni vill ha ett minne men ni gjorde det inte lätt för bröllopsgästerna! Dels överaskningsbröllop och sedan säga att ni inte förväntar er presenter.

Glas är en jättebra idé, då kan ni ta fram dem och skåla i på bröllopsdagen. Eller plantera ett träd om ni har tomt så kan barnen äta "bröllopskörsbär" om några år.

Era föräldrar kan ju inte annat tro än att bröllop inte är så viktigt och stort för er - då hade ni meddelat i förväg och inte bara gift er i samband med ett dop. Men ni kan ju för den skull göra det till en viktig händelse för er två! Fira tex 1-årsdagen rejält istället.

• Anonym
    zygoma girl skrev 2011-05-22 13:53:22 följande:
    Era föräldrar kan ju inte annat tro än att bröllop inte är så viktigt och stort för er - då hade ni meddelat i förväg och inte bara gift er i samband med ett dop. Men ni kan ju för den skull göra det till en viktig händelse för er två! Fira tex 1-årsdagen rejält istället.
    Jag håller inte med alls. Föräldrarna borde givetvis förstå att vigseln och äktenskapet är lika viktigt för ts och maken som för alla andra! Att utförandet inte var lika viktigt för dem som för andra som har stora dyra bröllop är inte alls samma sak som att föräldrarna inte kan tro annat än att bröllopet inte var viktigt.
  • Lisa75

Kan förstå att du ångrar dig, men du kan knappast lägga ansvaret på gästerna. De är inga tankeläsare... Det var ju du själv som styrde upplägget helt och hållet. Tycker det är en utmärkt ide att köpa ett eget bröllopsminne!

• Anonym (inte ett smack)

Gifter man sig i hemlighet kan man absolut inte önska sig något, någonsin av någon!!

Vill man bli uppvaktad så bjuder man in till denna händelse, får man något ändå får man se det som en stor bonus.

Skulle aldrig ge en present till ett par som gift sig i hemlighet, varken vid ett dop, utomlands etc. Spelar ingen roll hur nära de står mig. Vill dem däremot fira med mig blir det absolut paket!! 

• Houdini

Vill man bli uppvaktad med blommor presenter eller med vad som helst är väl överraskningskalas/bröllop lite fel sätt att fira på.

Jag skulle inte köpa något i efterhand till någon varken vän eller familj som valde det upplägget.
    Framförallt om brudparat klart och tydligt sagt att de inte förväntar sig någob uppvaktining.

• vinterblomma

Har varit på efterbröllopsfest två ggr, då har vi haft med oss presenter. Men annars ser jag inte nån anledning till att köpa nått om man avböjt uppvaktning.

Tycker att glasen är en bra ide, då har ni valt ett minne som ni vill ha och betyder nått för er.

(OT, för jag håller med om att de flesta brudpar får alltid en massa konstiga presenter. En släkting skulle flytta utomlands kort efter bröllopet och hade bett att inte få tunga eller skymmande saker. Har aldrig sett ett brudpar få så många stora och tunga uppläggningfat, skålar, ömtåliga kristallglas osv)

• Anonym (gift)

Har man valt sig att gifta sig anonymt så får man stå sitt kast och inte tigga presenter efteråt. Glas hade
    jag inte köpt efteråt....skulle ha köpt det  för att ha den dagen bröllopet stod - inte efteråt.

Men ingen sagt att man inte kan förnya sina löften X antal år senare......

• Anonym (bridezilla?)
    Anonym skrev 2011-05-22 14:26:06 följande:
    Jag håller inte med alls. Föräldrarna borde givetvis förstå att vigseln och äktenskapet är lika viktigt för ts och maken som för alla andra! Att utförandet inte var lika viktigt för dem som för andra som har stora dyra bröllop är inte alls samma sak som att föräldrarna inte kan tro annat än att bröllopet inte var viktigt.
    Tack, äntligen någon som förstår! Jag tycker inte att äktenskapet är viktigare för att man har en gigantisk ceremoni och fest. Ska man köpa finare och dyrare present för att det är en stor fest? Och billiga presenter om man blir bjuden till ett trädgårdsbröllop med hemlagad buffé? Alltså är det festen man "betalar" med presenten eller hur menar ni andra? För det verkar ju nästan så att blir man inte bjuden till någon fest så ska man definitivt inte köpa något?!
  • Anonym
    Anonym (bridezilla?) skrev 2011-05-22 16:00:28 följande:
    Tack, äntligen någon som förstår! Jag tycker inte att äktenskapet är viktigare för att man har en gigantisk ceremoni och fest. Ska man köpa finare och dyrare present för att det är en stor fest? Och billiga presenter om man blir bjuden till ett trädgårdsbröllop med hemlagad buffé? Alltså är det festen man "betalar" med presenten eller hur menar ni andra? För det verkar ju nästan så att blir man inte bjuden till någon fest så ska man definitivt inte köpa något?!
    Jag tycker ni ska fråga era föräldrar om hur de tänker kring ert överraskningsbröllop. Kanske blev de besvikna? Tala om att ni nog hade väntat er att de trots att ni överraskade, skulle bli glada och vilja fira er med något litet. Det är era förädrar så ett sånt samtal ska ni kunna ta med dem utan att det känns som om ni tigger present. Risken är stor att du blir bitter med tiden för att de inte brydde sig, som jag misstänker att du känner.

Folk verkar tro att presenter är en betalning och missar glädjen i att få ge minnen till den/de som firas.

Kram på dig och grattis till äktenskapet!
  • MadHatter

Ett syskon till mig gifte sig i hemlighet fast de hade inget kalas och så. De berättade dessutom inte att de var gifta förrän något år efter. Jag köpte ingen present, utgick från att har man ett hemligt bröllop som man inte ens berättar om vill man inte bli uppmärksammad för detta.

Hade jag varit på ett bröllop som ert hade jag nog också resonerat så. Att ni inte berättade om bröllopet innan just för att ni inte ville ha en massa stohej, uppmärksamhet och presenter. Hade ni dessutom sagt att ni inte ville ha presenter hade jag abslout respekterat det.

Hade jag varit bjuden på ett bröllop där man inte ville ha presenter (och alltså visste om innan att jag skulle på bröllop) hade jag ändå tagit med mig något symboliskt, som en blomma eller så - såsom jag normalt gör när jag är bortbjuden.

• zygoma girl
    Anonym (bridezilla?) skrev 2011-05-22 16:00:28 följande:
    Om jag blir bjuden på fest tar jag med present - oavsett hur festen är upplagd. Men om jag blir bjuden på ett dop och köper doppresent och det visar sig bli ett bröllop också - då blir jag  snopen och besviken, speciellt om det är någon närstående som jag skulle vilja hålla tal till eller sjunga en sång till eller annat.

Och säger sedan brudparet att de itne förväntar sig presenter skulle jag känna "skönt, nu behöver jag inte köpa något i efterskott" - för lite dåligt samvete skulle jag ha över att ha bevistat ett bröllop utan att köpa lyckönskningspresent (nu spekulerar jag i hur jag skulle känna, jag har aldrig blivti bjuden på överaskningsbröllop). Kankse skulle jag sätta in pengar till Barncancerfonden i brudparets namn till nästa gång vi sågs.

För övrigt köper jag faktiskt inte heller presenter till vänner som gifter sig/fyller år men som inte bjudit in mig till bröllopet/festen.

Men varför inte berätta för föräldrarna att ni är besvikna - bjud sedan in era föräldrar till en middag och berätta att ni ska visa foton från bröllopet så vore det väl sjutton om ni inte fick presenter i vilket fall från dem.
  • Lisa75

TS - en present är inte betalning för en fest, men ni har ju tagit ifrån gästerna möjligheten att förbereda sig med presenter, tal och dylikt. Att ge en present efter att firandet är slut är väl knappast naturligt för de flesta? Mina föräldrar hade nog köpt något ändå efteråt men de hade nog också blivit besvikna över att de inte fått veta något eller kunnat förbereda tal, glädja sig med oss månaderna innan etc. Så det hade säkert blivit betydligt mer blygsamma presenter.

Svar på tråden Present när någon gift sig i hemlighet?