• Fourz

Köpa lägenhet eller hus i utlandet

Vi är intresserad av att skaffa hus eller lägenhet i någon av dessa platser.
    Ni med erfarenheter av dessa platser som har hört från vänner eller själv bott/semestrat där får gärna berätta. 
    Vi kommer spendera sommar samt vissa andra skollov på stället.

Frågan till er är:

Vilken av dessa platser skulle DU föredra att spendera varje sommar i flera år framåt på? 

Ni får gärna motivera varför. 
    Bra/Dåligt?
    Samt som jag nämnde tidigare, Erfarenheter? 

Valet står mellan Grekland, Grekisk ö, Cypern, Mallorca, Kanarieöarna. 

Sexbarnsfarsa och en väldigt cool sådan! :D
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köpa lägenhet eller hus i utlandet
  • Fru Kwasthilda

Greklands fastland (vid kusten så klart) därför att man tröttnar på en ö kanske? Annars Mallorca som är en stor ö. Fast personligen så hade Italien varit mitt förstahandsval Nyfiken: har ni typ "pengar över" eller är det en stor ekonomisk uppoffring?

• Fourz
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-22 16:39:40 följande:
    Greklands fastland (vid kusten så klart) därför att man tröttnar på en ö kanske? Annars Mallorca som är en stor ö. Fast personligen så hade Italien varit mitt förstahandsval Nyfiken: har ni typ "pengar över" eller är det en stor ekonomisk uppoffring?
    Tack för ditt svar!

Varför hade du valt italien?
    Fastlandet eller ö? Sicilien t.ex.

Jo, Det är så att vi har pengar över.
    Vi har hittills rest en hel del men kommit fram till att billigast vore det med färdig lägenhet eller hus i landet.
    Våra favoritdestinationer varierar här i familjen, Men alla är överrens om att Grekland, Cypern eller "Spanien" ligger på topp 3.

Vi planerade först att köpa nytt hus med många tillgångar på landet utanför en större stad och då på gården ha en del bekvämligheter som bl.a swimmingpool.
    Men efter många funderingar så kom vi fram till att eftersom vi reser mycket och vill göra något "speciellt" över somrarna så kan vi nog bo kvar i vårat nuvarande hus och istället ha ett andra boende utomlands.
  • Fru Kwasthilda

Italien för maten, maten, maten och språket är fint. Och som i alla medelhavsländer: solen, klimatet, stämningen.. Vet inte var dock, jag har mest varit i norra delen och mycket på Rivieran, fast där kan bli lite "trångt".

• Fru Kwasthilda

Sen så är det klart smidigt att välja ett ställa hyfsat nära en flygplats till vilken man kan flyga flexibelt (och gärna billigt). Tänkte ni ha egen bil där?

• Fourz
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-22 18:27:37 följande:
    Italien för maten, maten, maten och språket är fint. Och som i alla medelhavsländer: solen, klimatet, stämningen.. Vet inte var dock, jag har mest varit i norra delen och mycket på Rivieran, fast där kan bli lite "trångt".
    Språket är ganska likt spanskan, Vilket vissa söner lär sig.
    Därför kan en spansk ö kännas bättre ibland eftersom då kan sönerna ta sig fram.

Väljer vi Grekland, Cypern eller att vi drastiskt skulle välja ett annat land kanske barnen känner sig "tvugna" att lära sig tex grekiskan då. Men man kanske lär sig automatiskt?

Annars är vi liiiite mer förtjust i grekland men språket är en av anledningarna till att vi är tveksam.
    Är ju enklast med kanarieöarna eller Mallorca för att dom kan redan en hel del av språket som talas där.
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-22 18:29:51 följande:
    Sen så är det klart smidigt att välja ett ställa hyfsat nära en flygplats till vilken man kan flyga flexibelt (och gärna billigt). Tänkte ni ha egen bil där?
    Bil har vi inte bestämt om vi ska skaffa bil där, Hyra eller ta våran egen och bila oss ner dit.
    Känns enklast med flyg och så färdig bil på plats men vi har inte tänkt mer på det.
    Vi bestämmer oss när vi hittat en lya.
  • Fourz

Flest röster på grekisk ö hittills.
    Tänker ni på någon speciell eller bara vilken som helst?

Kreta, Rhodos, Zakhyntos, Sifnos, Santorini, Milos, Naxos, M.fl.

Finns ju oändligt många

• Bedhead

Jag skulle välja Kroatien. Samma klimat och liknande kultur, men billigare.

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Tonx

Vad kostar det att ha ett hus utomlands?
    Förstår ju att det varierar, men på ett ungefär? Inköpspris och underhåll.

• Fourz
    Tonx skrev 2011-05-22 21:32:34 följande:
    Vad kostar det att ha ett hus utomlands?
    Förstår ju att det varierar, men på ett ungefär? Inköpspris och underhåll.
    Beror ju helt och hållet på land och så men ungefär som sverige i de flesta länder.
  • tahira

Av alternativen skulle jag välja Grekland, har vänner som har hus där och vet att de trivs mycket bra med det.

Själv skulle jag dock valt Italien eller Frankrike. Italien är snäppet barnvänligare men ingenting slår Sydfrankrike tycker jag

Svar på tråden Köpa lägenhet eller hus i utlandet