• Anonym

Vill ha svar på lite om munherpes

Jag har aldrig haft det själv så jag undrar lite som kanske ni andra vet......

* Att det blir sår vet jag, men blir det alltid sår? Alltså sån vätskeblåsa?
    * Svider/bränner det i läpparna? Eller ja, det på det områd där sår/blåsa sitter?
    * Blir man röd, irriterad om läpparna?
    * Ser själva läppen/arna svullna ut?
    * hur länge brukar munherpes vara? ( tänkte mest om man inte behandlar det med nån salva eller så...)
    *Känns det svullet och märkligt i läppen/arna

• Svar på tråden Vill ha svar på lite om munherpes
  • Adut 27

Ja på alla dina frågor o ca 1 v. Med munsårsplåster blir det ingen skorpa...

• Frida g

Först kliar det o sticker lite, sedan kommer blåsorna och då är man ju lite öm o läppen är kanske lite svullen där blåsorna är. Sedan spricker de och blir sår. Brukar också göra ont, kan värka o pulsera i läppen. Sedan läker såren så det blir sårskorpor då gör det inte ont mer. Så upplever jag det men det kan säkert vara olika. Från första symtomen tills det är helt läkt tar ca 2 veckor. Men efter 1 vecka är det oftast bara sårskorpan kvar.

• Anonym
    Frida g skrev 2011-05-22 16:07:14 följande:
    Först kliar det o sticker lite, sedan kommer blåsorna och då är man ju lite öm o läppen är kanske lite svullen där blåsorna är. Sedan spricker de och blir sår. Brukar också göra ont, kan värka o pulsera i läppen. Sedan läker såren så det blir sårskorpor då gör det inte ont mer. Så upplever jag det men det kan säkert vara olika. Från första symtomen tills det är helt läkt tar ca 2 veckor. Men efter 1 vecka är det oftast bara sårskorpan kvar.
    Hmmmm! Kan symtomen pågå länge innan en blåsa/sår uppträder? Jag har haft obehaget sen i fredagskväll. Bränner, svider, liite kliande, känns svullet och nästan lite domnat (?)....i övrigt mår jag bra? Tyckte förresten överläppen (speciellt den ) ser lite rynkig ut...alltså rynkor där det som är mest irriterat.
  • Frida g

På mig tar det kanske en dag från det att det sticker tills blåsorna kommer. Det är väl då man ska börja med salvan. Låter långt tid om du började känna det i fredags, men det är kanske väldigt individuellt!

• Anonym

Enligt Zoviraxs hemsida ( är nån salva mot munherpes ) så menas det att symtomen kan bara fortlöpa och inget sår kommer. Men jag vet inte...har ju aldrig erfarat sån här skit förut.....:(

Känns mig alldeles torr, stram, brännande, svidande, svullen etc i läpparna. Ser rött och irriterat ut. Smörjer med salva från apoteket ( locobase ) som lindrar något.

Besvären varierar också...ibland bränner det mindre o ibland känns det mindre svullet. Vilken jobbig åkomma ....:(

några fler som har eller haft såhär? Just nu är jag frestad av att amputera läpparna......:( Just kidding of course...men ja...ni kanske fattar....=((

• Anonym

Jag har aldrig fått symton och inte fått någon blåsa, har jag stickningar på morgon har jag garanterat en blåsa på kvällen. På mig funkar salvorna dåligt, känns som om jag förlänger förloppet eller får nya när första läkt ut (vilket inte förekommer annars). Jag har besvär i ca 5 dagar till en vecka med sår och blåsa.

• Anonym

Upplever det hela mer som en hudirritation nu :( Precis där på läpparna där jag upplever besvären är det rött, lite svullet kanske. Läpparna känns dock väldigt irriterade....:(

Svar på tråden Vill ha svar på lite om munherpes