• That is life

Vad skulle du ha gjort?

Jag undrar hur ni skulle göra om ni skulle gå på begravningen eller inte.

Säg att eran mormor/farmor dog och begravningen skedde den dagen du fyllde 20 år och begravningen sker på förmiddagen kl 11. Och det tar 40 minuter att åka dit, begravningen tar 30 minuter och sen hem 40 minuter allt som allt tar det 2 timmar. Ingenting efter begravningen som kaffe eller ngt. Skulle du åka på begravningen eller skulle du inte åka.

L 060725 & H 091104
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad skulle du ha gjort?
  • Mandel

Under förutsättning att jag har en relation med min farmor/mormor så skulle jag självklart gå på begravningen oavsett när den vore.
    Det var nog till och med min 30-årsdag när vi var på begravning för makens farmor och det spelade mig ingen som helst roll.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Kokomo

Förstår inte varför ens 20-årsdag skulle innebära att man inte kan gå på begravning?

• Fru Kwasthilda

Om man inte går på närståendes begravning så ska det till mycket, mycket goda skäl. Allt annat är dålig uppfostran.

• Polly S

vad har födelsedagen eller det uteblivna fikat med saken att göra?
    om man går eller inte har väl att göra med relationen man hade med den som begravs.

• enmamma

Man går inte enbart för sin egen skull utan äver för att visa övriga i skäkten sitt stöd.

• Thaleya

jag fattar inte riktigt frågan, så bara för att man fyller 20 så kan man inte gå på en begravning?

jag gick inte på min farmors begravning för att jag hade en resa inbokat redan så jag var utomlands när den skdde och hade varken råd att åka hem och skulle då missa jättemycket då jag var bort i skolarbete. Dock så fick jag hemskt dåligt samvete över detta, men fick gå på en egen cermoni innan begravning och säga adjö till farmor. Pappa sa åt mig att åka, han sa att farmor hade velat det.

• LuMa

Jag skulle absolut gå!
    Födelsedagar får jag förhoppningsvis fira många ännu innan det är min tur att dö men farmors / mormors begravning händer bara en gång.

• That is life

Min kusin ville inte gå på sin farmors begravning just bara för att han fyllde 20 år. Han prioriterade att börja supa direkt på morgonen istället. Och bara för att han inte ville gå så ville inte hans syster eller deras mamma gå på begravningen heller.

Dem hade inte träffat sin farmor på 10 år men när hon låg på sjukhuset inför döden så kunde dem komma :(

Ja jag hyser agg mot dem. Men det beror på detta + annat som man fick kastat i ansiktet samma dag begravningen skedde.

L 060725 & H 091104
  • Zimlis

Självklart går jag på begravningen. Jag skulle gå om det va min sambos mor- eller farföräldrar oxå.

jag förstår inte riktigt hur ceremoni som tar 2h allt som allt skulle kunna ställa till det så att man tvekar på att gå.

Charm är att få svaret ja utan att ha ställt någon bestämd fråga.
  • That is life

Ja är man utomlands så kan man inte göra så mycket men om man bara hade den ursäkten för att man fyllde 20 år. Vi hade bara 2 datum och välja på och det var 8 April och 15 April resten var fullbokade och den 8 April ville vi inte begrava min mormor eftersom det var hennes födelsedag.

L 060725 & H 091104
Svar på tråden Vad skulle du ha gjort?