• Päron1986

Förslag på kallskuret för buffé!

25årskalas vankas, för ca 25 pers.

Så nu undrar jag ifall någon har något förslag på festmat?
    Gärna för buffé och kallskuret är väl något som jag tänkt mig.

Glaseingar/marinader som passar, frukt, grönsaker,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-22 18:08
    Glömde skriva att jag tänkte göra potatissallad.
    Typ potatis, creme fraiche, majonäs, lök, dill, salt, peppar. Klassiskt!
    Går j uatt variera den med rödlök, purjo.. äpple, andra kryddor osv osv.
  • Svar på tråden Förslag på kallskuret för buffé!
  • Neko

Gravad lax? Sallader av olika slag som bönsallad, grekisk sallad, kycklingsallad? Olika dressingar man kan välja själv bland. Sushi kan också vara trevligt.

• Päron1986

Släkten är tyvärr inte överdrivet förtjust i fisk, även om jag är det :)

Glömde skriva att jag tänkte göra potatissallad.
    Typ potatis, creme fraiche, majonäs, lök, dill, salt, peppar. Klassiskt!
    Går j uatt variera den med rödlök, purjo.. äpple, andra kryddor osv osv.

• Felidae

Älgkött är ju alltid gott. :)

• La Lola

Tjälknöl

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Litet My

Skinka, skivad kalkon, rostbiff...

• Päron1986

Mm, kyckling eller kalkon har vi (min sambo o jag) funderat på men blir inte det lite torrt?

Rostbiff är ju väldans gott, med mycket vitlök!

• JeKi

Örtmarinerad kycklingfilé, gott till både potatis och pastasallad! Kan förberedas i god tid innan :)

• Päron1986
    JeKi skrev 2011-05-22 18:40:45 följande:
    Örtmarinerad kycklingfilé, gott till både potatis och pastasallad! Kan förberedas i god tid innan :)
    Låter gott!

Idga testade vi kassler med pastramikryddor. Mumsigt faktiskt!
  • Gyllan

dubelmarinerad fläskytterfilé brukar jag göra (går även bra med fläskfile, kyckling eller nöt)

• vivianne

Absolut enklast är ju att köpa kalkon och rostbiff och kanske skinka i mataffärens delikatess. Förbeställ så behöver du inte stå och vänta medan de skivar

Gör en eller att par goda kalla såser till om du är rädd att det ska bli torrt. Jag har ett recept på en god basilikasås om du är intresserad.

När jagför ngn månad sedan inte alls orkade laga mat till de 15 pers som skulle hit bjöd jag på färdig potatisgratäng (vacuumpåse), rostbiff, skinka och kalkon från delikatessen, basilikasåsen, en grönsallad och frukt (har alltid melon, vindruvor, physalis etc på bufféer). Jättegott och hur enkelt som helst. Man får vara lat ibland... Men med hemgjord potatissallad blir det ju mycket mer personligt och hemmalagat!

(små kycklingspett är också trevliga på buffé. Strimla kycklingfilé på längden (2-4 spett/filé beroende på hur stora filéern är), marinera, trä på korta grillspett och grilla ute eller inne. De går bra att servera kalla så de kan förberedas ngn dag innan.)

• Linda5

Fläskfile som gnids in m dijonsenap sen rullas i rostad lök, Stek i panna sen i ugn på svag värme till tempen är 67 grader. Kyl ner.
    Skiva i 5mm skivor som läggs omlott och ringla en senapsvinaegrette m capris över.

Rödlöksmarmelad är jättegott till kallt kött.

Lycka till.

• Päron1986
    vivianne skrev 2011-05-22 23:22:38 följande:
    Absolut enklast är ju att köpa kalkon och rostbiff och kanske skinka i mataffärens delikatess. Förbeställ så behöver du inte stå och vänta medan de skivar

Gör en eller att par goda kalla såser till om du är rädd att det ska bli torrt. Jag har ett recept på en god basilikasås om du är intresserad.

När jagför ngn månad sedan inte alls orkade laga mat till de 15 pers som skulle hit bjöd jag på färdig potatisgratäng (vacuumpåse), rostbiff, skinka och kalkon från delikatessen, basilikasåsen, en grönsallad och frukt (har alltid melon, vindruvor, physalis etc på bufféer). Jättegott och hur enkelt som helst. Man får vara lat ibland... Men med hemgjord potatissallad blir det ju mycket mer personligt och hemmalagat!

(små kycklingspett är också trevliga på buffé. Strimla kycklingfilé på längden (2-4 spett/filé beroende på hur stora filéern är), marinera, trä på korta grillspett och grilla ute eller inne. De går bra att servera kalla så de kan förberedas ngn dag innan.)
    Vill gärna ha basilikasås-receptet. Det lät mumma!

Jag hade kryddparty här i förra veckan och fick massvis med inspiration så det ska bli kul!
    Längtar tills jag får hem kryddorna så ska det experimenteras!
  • vivianne

Basilikasås:
    Mixa 1-2 vitlöksklyftor med 1 dl olivolja och ca 50 g färsk basilika (två krukor tror jag?) och lite citronsaft.
    Blanda i ½-1 l creme fraiche och "naturligtvis" salt och peppar.

Låt stå och dra ett tag innan du smakar av. Receptet räcker till många.

• carnitas01

Grilla kycklingfiléer som man fyller och lindar bacon/skinka runt, passar alldeles utmärk som kallskuret.
    Även grilladfläskfile är fint.
    Sen är ju de gamla vanliga klassikerna som rostbiff(kan man ju göra själv enkelt), salami, skinka osv....

Meloner av olika de slag är utmärkt som tillbehör.
    Rostad lök passar fint med potatissalladen, cornocher(stavning, små inlagda gurkor), grillkrydda(gör egen).
    Grillade paprika baconknuten, som man grillar tills de fått bra färg, röd paprika tycker jag passar bäst men man gör som man vill.
    Grillade majskolvar, som man sedan skär upp i lagombitar.

Listan kan göras lång, men grilltema är annorlunda som kallskuret, därav uppskattat av de flesta.

• Päron1986
    vivianne skrev 2011-05-24 16:32:50 följande:

Basilikasås:
    Mixa 1-2 vitlöksklyftor med 1 dl olivolja och ca 50 g färsk basilika (två krukor tror jag?) och lite citronsaft.
    Blanda i ½-1 l creme fraiche och "naturligtvis" salt och peppar.

Låt stå och dra ett tag innan du smakar av. Receptet räcker till många.

carnitas01 skrev 2011-05-24 17:13:59 följande:
    Grilla kycklingfiléer som man fyller och lindar bacon/skinka runt, passar alldeles utmärk som kallskuret.
    Även grilladfläskfile är fint.
    Sen är ju de gamla vanliga klassikerna som rostbiff(kan man ju göra själv enkelt), salami, skinka osv....

Meloner av olika de slag är utmärkt som tillbehör.
    Rostad lök passar fint med potatissalladen, cornocher(stavning, små inlagda gurkor), grillkrydda(gör egen).
    Grillade paprika baconknuten, som man grillar tills de fått bra färg, röd paprika tycker jag passar bäst men man gör som man vill.
    Grillade majskolvar, som man sedan skär upp i lagombitar.

Listan kan göras lång, men grilltema är annorlunda som kallskuret, därav uppskattat av de flesta.
    Toppen - grillat är ju asgott nu på sommaren :)
Svar på tråden Förslag på kallskuret för buffé!