• SjälvaJag

Spårvagnarna i Göteborg och barnvagn?

Hej. Jag har aldrig varit i Göteborg och ska i sommar ner dit.
    Hur fungerar det med spårvagnar och barnvagnar?
    Får de plats?
    Kostar det extra?
    Är det bökigt ?

Tack

• Svar på tråden Spårvagnarna i Göteborg och barnvagn?
  • Nesss

Kostar inget extra.
    Kan vara "bökigt" att få på dem på vissa av vagnarna de är typ 3 trappsteg på vissa. Men de flesta har en del av vagnen som är mer lämplig för rullstolar, barnvagnar och rullatorer.

• SjälvaJag
    Göllet skrev 2011-05-22 18:08:03 följande:
    Kostar inget extra.
    Kan vara "bökigt" att få på dem på vissa av vagnarna de är typ 3 trappsteg på vissa. Men de flesta har en del av vagnen som är mer lämplig för rullstolar, barnvagnar och rullatorer.
    Okej , men hur är det med platser? Jag menar om jag kommer på efter mycket om och men och sen visar det sig inte finnas plats. Man har väl inte sådär jättemycket tid på sig?
  • illythedestroyer

Platserna för barnvagnar ligger alldeles vid dörrarna. Ofta står det folk där men då ber man dem vänligen flytta på sig. Man ser utifrån om man får plats eller ej :) välkommen till Göteborg

• SjälvaJag
    illythedestroyer skrev 2011-05-22 18:12:03 följande:
    Platserna för barnvagnar ligger alldeles vid dörrarna. Ofta står det folk där men då ber man dem vänligen flytta på sig. Man ser utifrån om man får plats eller ej :) välkommen till Göteborg
    okej tack
  • Tahu
    SjälvaJag skrev 2011-05-22 18:09:10 följande:
    Okej , men hur är det med platser? Jag menar om jag kommer på efter mycket om och men och sen visar det sig inte finnas plats. Man har väl inte sådär jättemycket tid på sig?
    De flesta vagnar har en nedsänkt del i mitten, där man går på i markplan och då är det oftast helt ok. Ibland är det fullt och då kan det bli lite jobbigare. Men man lär sig snabbt vilken vagn som är vilken, fast lite bökigt är det tyvärr.
  • Nesss

På de digitala tabellskyltarna kan man ibland se om vagnen är en handikappsanpassad vagn, då är de en symbol med en rullstol vid sidan om du är själv så är de ju enklast att ta en sådan vagn

• Jaramla

helger brukar det vara som trängst på vagnarna men är man två som åker kan man ju lätt lyfta på även på de äldre vagnarna oc då kommer man nästan alltid med. de allra modernaste vagnarna, de som är låga hela vägen har fler barnvagnsplatser än de flesta verkar fatta, en stor plats (får plats två sittvagnar) längst fram, två normalstora platser i första mittendörren, en liten plats vid sidan om andra mittendörren (denna brukar folk missa) och en normalstor plats längst bak. men nej, det är inte svårt eller bökigt när man vant sig. det svåraste är att komma ihåg att betala för sig själv när man skall rodda med barn och grejor ju!

• SjälvaJag
    Jaramla skrev 2011-05-22 22:07:20 följande:
    helger brukar det vara som trängst på vagnarna men är man två som åker kan man ju lätt lyfta på även på de äldre vagnarna oc då kommer man nästan alltid med. de allra modernaste vagnarna, de som är låga hela vägen har fler barnvagnsplatser än de flesta verkar fatta, en stor plats (får plats två sittvagnar) längst fram, två normalstora platser i första mittendörren, en liten plats vid sidan om andra mittendörren (denna brukar folk missa) och en normalstor plats längst bak. men nej, det är inte svårt eller bökigt när man vant sig. det svåraste är att komma ihåg att betala för sig själv när man skall rodda med barn och grejor ju!
    Jag tänkte köpa biljett innan men går man fram till konduktören och visar den eller hur gör man?Skäms
  • Göteborgsbruden
    SjälvaJag skrev 2011-05-23 07:55:54 följande:
    Jag tänkte köpa biljett innan men går man fram till konduktören och visar den eller hur gör man?Skäms
    Man köper biljett inne i spårvagnen i automater eller så kan man sms:a.
    (¯`°?.¸♥ Freja 21/11-2008 ♥ Loke 26/2-2010 ♥¸.?°´¯)
  • SjälvaJag
    Göteborgsbruden skrev 2011-05-23 07:58:52 följande:
    Man köper biljett inne i spårvagnen i automater eller så kan man sms:a.
    okej, och om jag sms:ar eller köper biljett i en automat-går man fram till konduktören och visar upp den eller har den bara på sig ifall att det kommer en kontrollant?
  • Flickan och kråkan
    SjälvaJag skrev 2011-05-23 08:03:04 följande:
    okej, och om jag sms:ar eller köper biljett i en automat-går man fram till konduktören och visar upp den eller har den bara på sig ifall att det kommer en kontrollant?
    Du har den bara på dig för att visa om det kommer en kontrollant.
  • SjälvaJag
    Flickan och kråkan skrev 2011-05-23 08:10:23 följande:
    Du har den bara på dig för att visa om det kommer en kontrollant.
    tack för hjälpen
Svar på tråden Spårvagnarna i Göteborg och barnvagn?