• LisaH

HJÄLP! Min dotter suger in sin underläpp. Någon med erfarenhet av detta??

Jag har en dotter som är snart 5 veckor gammal. Redan från allra första ammningen på BB har det varit stört omöjligt att få henne att ta ett bra tag eftersom hon suger in sin underläpp. (det gör hon även när hon inte ammar). Min bröstvårta blir till följd av det alldeles tillplattad. På BB fick jag en amningsnapp och rådet om att försöka dra ut underläppen när jag ammar.

Amningsnappen har egentligen inte funkat särskilt bra, mina bröstvårtor har ändå blivit platta, alldeles skinnflådda, ömma, såriga och jag har till och med fått sprickor och blåsor.(har följt alla råd om lufttorkning, smörja in med bröstmjök, bröstvårtskräm) Men även om amningsnappen har funkat dåligt så har det kännts stört omöjligt att köra utan, har provat.

Rådet om att försöka dra ut underläppen (genom att dra lite i hakan) funkar tyvärr heller inte - hon suger in den DIREKT igen.

Tillslut satt jag o grät mig igenom varje amning pga smärtan. I Tisdags kapitulerade jag och nu försöker jag läka bröstvårtorna genom att pumpa ur och ge henne tillägg, (men försöker amma en-två gånger per dag).

Jag har vart hos doktorn pga två täta mjölkstockningar (eventuellt pga att min dotter inte lyckats tömma bröstet pga amningsnappen och/eller fått infektion genom mina sår o sprickor) och äter nu penicillin för det.

Jag VILL VERKLIGEN amma - men just nu känner jag mig fruktansvärt uppgiven!! HUR ska jag lyckas få min lilla älskade dotter att inte suga in sin underläpp?? Går det?? Min BVC-sköterska menade att det var i princip omöjligt. Hoppas verkligen att jag kan få lite hjälp med goda råd - är jätteledsen över att detta med amningen inte fungerar...

• Svar på tråden HJÄLP! Min dotter suger in sin underläpp. Någon med erfarenhet av detta??
  • Krodan

Angie sög oxå väldigt mycket på underläppen första veckorna. Men på mm hade hjag en underbar bm som hjälpte mig med ammingen och drog ut underläppen varje gång hon åt. Mitt tips är att sätta bröstvårtan ovanför överläppen på bebisennär hon ska amma, så hon tvingas att öppna munnen mycket, då kan hon inte suga på underläppen. *lycka till*

• Melly

LisaH kan du inte kolla om det finns en amningsmottagning på sjukhuset isåfall kan du be att få komma dit så kan dom hjälpa dig. På bvc är dom tyvärr ofta rätt värdelösa på amning min bvc-sköterska kunde ingenting och gav mig ingen hjälp alls när jag hade svårt med amningen.

Eller oxå kan du ringa amningshjälpen då kan du få en massa tips av hjälpmamman i telefon kolla på www.amningshjalpen.se

• LisaH

Ja, jag ska kolla upp det där med amningsmottagning, bra idé! Tack!

Men finns det verkligen inte fler som har småttingar med samma problem?

• LisaH

Är det bara jag som inte är proffs-ammare?

• Bowmore

Jag har samma problem med min lilla tjej. Hon är 6 dagar gammal. Hon får inte fram tungan. Har dock inte provat med amningsnapp än.

Jag pumpar och ger henne med flaska. En del barn kan helt enkelt inte suga på bröstet. Huvudsaken är att de får i sig mat tycker jag.

Hoppas det ordnar sig.

• Kvirre

Vi hade samma problem med underläppen och började med amningsnapp redan på bb, dock fick jag inga problem med brösten. När E var fyra månader började vi försöka utan napp och efter några stökiga veckor så funkar det nu jättebra.

Jag vet inte om det här hjälper dig, men jag vill skicka dig en styrkekram. Att du ska kolla upp amningsmottagning låter jättebra, det önskar jag att jag hade gjort.

• LisaH

Nu har jag fått en tid på amningsmottagningen på torsdag. Hoppas verkligen att dom kan hjälpa oss! Men jag räknar väl inte med några underverk....

Skönt att höra att det finns dom som har fått bukt med problemet iaf!

Svar på tråden HJÄLP! Min dotter suger in sin underläpp. Någon med erfarenhet av detta??