HJÄLP! Min dotter suger in sin underläpp. Någon med erfarenhet av detta??
Jag har en dotter som är snart 5 veckor gammal. Redan från allra första ammningen på BB har det varit stört omöjligt att få henne att ta ett bra tag eftersom hon suger in sin underläpp. (det gör hon även när hon inte ammar). Min bröstvårta blir till följd av det alldeles tillplattad. På BB fick jag en amningsnapp och rådet om att försöka dra ut underläppen när jag ammar.
Amningsnappen har egentligen inte funkat särskilt bra, mina bröstvårtor har ändå blivit platta, alldeles skinnflådda, ömma, såriga och jag har till och med fått sprickor och blåsor.(har följt alla råd om lufttorkning, smörja in med bröstmjök, bröstvårtskräm) Men även om amningsnappen har funkat dåligt så har det kännts stört omöjligt att köra utan, har provat.
Rådet om att försöka dra ut underläppen (genom att dra lite i hakan) funkar tyvärr heller inte - hon suger in den DIREKT igen.
Tillslut satt jag o grät mig igenom varje amning pga smärtan. I Tisdags kapitulerade jag och nu försöker jag läka bröstvårtorna genom att pumpa ur och ge henne tillägg, (men försöker amma en-två gånger per dag).
Jag har vart hos doktorn pga två täta mjölkstockningar (eventuellt pga att min dotter inte lyckats tömma bröstet pga amningsnappen och/eller fått infektion genom mina sår o sprickor) och äter nu penicillin för det.
Jag VILL VERKLIGEN amma - men just nu känner jag mig fruktansvärt uppgiven!! HUR ska jag lyckas få min lilla älskade dotter att inte suga in sin underläpp?? Går det?? Min BVC-sköterska menade att det var i princip omöjligt. Hoppas verkligen att jag kan få lite hjälp med goda råd - är jätteledsen över att detta med amningen inte fungerar...