• Anonym

2 mån gammal mobil stulen.. vad ska jag göra?

Hejhej.. är en 19årig tjej, ny mobil i slutet av mars från netonnet, sony ericsson x10i.. Skött den bra och väl, var på en marknad idag dock, åkte radiobilarna och mobilen råkade glida ur fickan, för dom smällde på rätt bra så jag tappade kontrollen över bilen nästan... Kände väl att det hände men fick ont i armen samt sidan av kroppen då dom höll på och smälla, sen kom fler och fler in i mig, ja ni vet hur det är . . Sen var tiden slut, jag gick ut och efter en minut så kom jag på att mobilen gled ur fickan ju. Småsprang dit igen, den var inte där. Det var inte överdrivet mycket folk heller, mest småbarn och sedan de 2 utländska ägarna då. Letade i bilarna men var ingen i dem, frågade ägarna men de kunde knappt engelska eller svenska men de letade pyttelite men körde sen bara vidare med jobbet de hade, sa att jag skulle flytta på mig så de kunde köra vidare med bilarna så de andra fick åka.. Polisanmälde det, ringde även operatören och spärrade den. Ägarn av tivolit kunde inte heller göra så mycket mer än att fråga dem om de sett någon mobil och säger de nej så kan man inte göra mycket mer än så tyvärr....

Sitter här nu och vet inte vad jag ska göra.. Försäkring går väl knappt vid det här laget om den är stulen? Och hur stor är risken menar jag att den kommer in till polisen...... Bara att köpa ny eller hur hade ni gjort?

Anklaga mig inte för att vara en slarv, aldrig hänt förr, inte en repa på den heller.. Ett misstag. Hjälp

• Svar på tråden 2 mån gammal mobil stulen.. vad ska jag göra?
  • Anonym

har du abbonemang på tfn?...

Har du kartongen kvar från tfn?,,,kvitto eller garanti?

gör en polisanmälan oavsett..

om du har kartongen stå¨r ett serienummer som du kan ringa till netonnet å spärra tfnen,
    då kan ingen använda den..

Har du provat ringa din mobil?,,,

har du ett abbonemang kan du stoppa den genom att ange tfn stulen å även se om den håller i den tfn du har..

• Anonym

jag igen...om du anmälde tfn stulen bör du med självrisk kunna få ut en ny tfn...

kontakta den du köpte tfn hos, har ni i hemmet försäkring?,

drulleförsäkring skall du få ut en ny tfn,,,det fick jag...drulle täcker ALLT..

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-22 18:32:32 följande:
    har du abbonemang på tfn?...

Har du kartongen kvar från tfn?,,,kvitto eller garanti?

gör en polisanmälan oavsett..

om du har kartongen stå¨r ett serienummer som du kan ringa till netonnet å spärra tfnen,
    då kan ingen använda den..

Har du provat ringa din mobil?,,,

har du ett abbonemang kan du stoppa den genom att ange tfn stulen å även se om den håller i den tfn du har..
    ja har abonnemang, kartongen är kvar etc, gjort en polisanmälan. kan man spärra hela mobilen också? trodde man bara kunde spärra simkortet (?) kvittona är med kvar

provade o ringa mobilen men var i ett område där det var massa karusseller o högt ljud så rätt omöjligt då och höra det :(

den är spärrad nu.
    Anonym skrev 2011-05-22 18:34:20 följande:

jag igen...om du anmälde tfn stulen bör du med självrisk kunna få ut en ny tfn...

försäkringarna vet jag inte hur de ligger till med här hemma, har inte pratat om sånt så mycket med pappa, däremot vet jag att vi har hemförsäkring, drulle vet jag inte.. han fick nyss stroke så jag vet inte när jag ska berätta det, när jag vet lite mer om hur man ska göra, kanske.... i det här :( usch
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-22 18:39:28 följande:
    ja har abonnemang, kartongen är kvar etc, gjort en polisanmälan. kan man spärra hela mobilen också? trodde man bara kunde spärra simkortet (?) kvittona är med kvar

provade o ringa mobilen men var i ett område där det var massa karusseller o högt ljud så rätt omöjligt då och höra det :(

den är spärrad nu.
    Anonym skrev 2011-05-22 18:34:20 följande:

försäkringarna vet jag inte hur de ligger till med här hemma, har inte pratat om sånt så mycket med pappa, däremot vet jag att vi har hemförsäkring, drulle vet jag inte.. han fick nyss stroke så jag vet inte när jag ska berätta det, när jag vet lite mer om hur man ska göra, kanske.... i det här :( usch
    hej,,,ja absolut,,,har du kartongen kvar,,,ring till kundtjänst där du köpte din tfn,,,ring nu direkt, även om dom har stängt hänvisar dom till om man behöver spärra eller stöldspärra tfn,

Du ringer då dit du köpt tfn, dom kommer be dig läsa upp ett IEMI nr, det e samma nr som står under batterit i din mobiltfn, som du ju inte har nu, men som även står på kartongen å som dom har skrivet hos sig,,,
    då kan du spärra tfn så ingen annan kan använda den.

Jag föreslår att du ringer dom du köpte tfn hos, berätta vad som hänt, (imorrn tidigt om du vill prata med nån)
    tala om att du har kartongen kvar,,,,du bör få ut en ny tfn eller iaf via självrisk få ut en ny, beroende på hur länge sen det va, hur mycket tfn kostade mm,,

Gjorde du en polisanmälan på tfnen?,,,berättade du för dom där du spärrade simkortet att tfn blivit stulen eller har du ringt butiken å sagt att den e stulen,,,ett litet sånt bevis kan hjälpa dig att få en ny,,,
    tyvärr kommer du nog inte få telefonen åter,,,antingen när du spärrar tfnen kommer nån kasta den eller kanske om dom har alla bitar hemma inse att den inte funkar längee å lämna till polisen,,,, tyvärr tror ja på att den kastats..
  • Anonym (...)

Fast den är inte stulen!.
    Du har tappat den och då är det inte alls säkert att försäkringen täcker en ny.

• Flissi

Drulle täcker! (allrisk) Bara den är polisanmäld & det finns kvittouppgifter vilket du skrivit att det finns.
    Självrisken varierar ju mellan 750-1500kr så kostar telefonen mer än det får du antingen pengar till en ny eller rekvisition & betala självrisken i butik som du hänvisas till.

Ring ert försäkringsbolag imrogon & kolla om ni har drulle! Brukar räcka med ditt & din pappas personnummer för att fixa det!

• Anonym
    Anonym (...) skrev 2011-05-22 18:53:05 följande:
    om man tappar den och 1 minut efter är den inte där, är den inte stulen då? hann knappt vända ryggen åt stället.. jag vet inte hur man ska säga om det här
    Anonym skrev 2011-05-22 18:52:32 följande:
    hej,,,ja absolut,,,har du kartongen kvar,,,ring till kundtjänst där du köpte din tfn,,,ring nu direkt, även om dom har stängt hänvisar dom till om man behöver spärra eller stöldspärra tfn,

Du ringer då dit du köpt tfn, dom kommer be dig läsa upp ett IEMI nr, det e samma nr som står under batterit i din mobiltfn, som du ju inte har nu, men som även står på kartongen å som dom har skrivet hos sig,,,
    då kan du spärra tfn så ingen annan kan använda den.

Jag föreslår att du ringer dom du köpte tfn hos, berätta vad som hänt, (imorrn tidigt om du vill prata med nån)
    tala om att du har kartongen kvar,,,,du bör få ut en ny tfn eller iaf via självrisk få ut en ny, beroende på hur länge sen det va, hur mycket tfn kostade mm,,

Gjorde du en polisanmälan på tfnen?,,,berättade du för dom där du spärrade simkortet att tfn blivit stulen eller har du ringt butiken å sagt att den e stulen,,,ett litet sånt bevis kan hjälpa dig att få en ny,,,
    tyvärr kommer du nog inte få telefonen åter,,,antingen när du spärrar tfnen kommer nån kasta den eller kanske om dom har alla bitar hemma inse att den inte funkar längee å lämna till polisen,,,, tyvärr tror ja på att den kastats..
    åh, vad skönt att det går o spärra via det numret med.... ska göra det direkt om det går att få tag i nån nu på netonnet då..

den kostade 3200-3400 tror jag... köptes i mars. försvann nu idag kl halv 4, skitsamma om jag inte får tillbaka den, bara inte någon jäkel kan använda den.....
    Flissi skrev 2011-05-22 18:59:23 följande:
    Drulle täcker! (allrisk) Bara den är polisanmäld & det finns kvittouppgifter vilket du skrivit att det finns.
    Självrisken varierar ju mellan 750-1500kr så kostar telefonen mer än det får du antingen pengar till en ny eller rekvisition & betala självrisken i butik som du hänvisas till.

Ring ert försäkringsbolag imrogon & kolla om ni har drulle! Brukar räcka med ditt & din pappas personnummer för att fixa det!
    har ingen drulleförsäkring på själva mobilen :/ kvitto har jag dock, och polisanmäld är den... hemförsäkring vet jag inte om vi har drulle på. får fråga honom imorgon
  • fläck
    Anonym (...) skrev 2011-05-22 18:53:05 följande:
    Jodå, det brukar drulle/allriskförsäkringar täcka, så länge man spärrat telefonen och gjort en polisanmälan på att den är försvunnen. Men försäkringsbolagen kan säkert vara olika hårda i bedömningen. Anses man ha varit FÖR oaktsam kan det hända att de inte ersätter.
  • Anonym
    fläck skrev 2011-05-22 19:17:01 följande:
    Jodå, det brukar drulle/allriskförsäkringar täcka, så länge man spärrat telefonen och gjort en polisanmälan på att den är försvunnen. Men försäkringsbolagen kan säkert vara olika hårda i bedömningen. Anses man ha varit FÖR oaktsam kan det hända att de inte ersätter.
    Det jag är orolig för... Kunde ju haft min i en väska eller liknande.... annars får man väl punga ut det igen helt enkelt.. drulleförsäkring har jag som sagt inte på mobilen.. vore väl om det ingick i pappas hemförsäkring på något vis men jag är faktiskt tveksam :(
Svar på tråden 2 mån gammal mobil stulen.. vad ska jag göra?