• Saarraa

Brutet nyckelben, hur länge vara hemma?

Min son bröt nyckelbenet i torsdag på dagis, men han är redan mycket bättre och piggare.
    Han är inte påverkad alls av det, man får bara tänka lite på hur man klär av och på han.
    Han använder inte höger arm när det gäller tyngre saker, han vet sina egna begräsningar.
    Enda gången han klagar är på morgonen när han vaknar och armen är som stel efter natten.
    Och sen på kvällen när han har använt armen hela dagen, men annars är det ingenting alls.

I torsdagskväll när vi kommit hem från akuten så fick han en alvedon för att kunna somna,
    och sen fick han en på fredagsmorgonen.. Men sen dess har han inte behövt någon fler.
    Jag funderar på hur länge jag behöver ha han hemma.. För det är ju ett annat tempo på dagis.
    Jag frågade läkaren på akuten, men han sa att det är helt upp till mig när jag ser att han är piggare.

Ni som har barn som brutit nyckelbenet, hur länge var dom hemma och hur länge hade dom ont?

Ensamstående mamma - dolphin.blogg.se
  • Svar på tråden Brutet nyckelben, hur länge vara hemma?
  • Sapato

Testa men dagis men förvarna jobbet att du kanske måste gå.

• MissT

Min ena dotter har brutit nyckelbenet två gånger. Ena gången när hon var nästan 2år och andra gången när hon var 4,5år. Hon var hemma ca 2v båda gångerna. Hon hade ruskigt ont de första dagarna men sedan var det full fart igen. Det var bra att ha henne hemma under de veckorna för att man kunde ha lite koll på henne och skadan så det fick möjlighet att läka. Den möjligheten har de ej på samma sätt på dagis där det är fullt med barn och lätt hänt att slå upp skadan igen. Hur länge de behöver vara hemma är nog upp till både er, barnet och även dagis. Vårt dagis var lite "osäkra" första gången och ville att vi skulle komma och hälsa på en stund första dagen så de fick se att hon mådde bra och hur mycket hon klarade av. Hon hade sin mitela när de var ute och lekte på dagis ca 1v för den skyddade nyckelbenet och gjorde att hon höll sig lite mer stilla.

• Saarraa

För min del kan jag gärna ha han hemma för jag har precis slutat studera och har nu sommarlov, men han är redan så otroligt rastlös då alla hans kompisar är på dagis på dagarna. Första dagen på dagis så kommer han få en kortdag, tänkte mellan lunch och mellis, då det inte hinner vara så mycket aktivitet.

Men som det är nu så märker man inte ens att han har ont, han är precis som vanligt förutom att han inte använder armen när han ska bära tunga saker.. Men han klättrar, kliver i och ur vagnen själv, cyklar, kunde kratta och sopa idag när vi hade gårdsstädning, m.m.

Han har ingen mitella, läkaren på akuten sa att dom helst inte sätter en sån på småbarn för att dom kan få en känsla av att sitta fast och få panik och slita så axeln blir sämre.

• MissT

Låter som din son har väldigt bra "läk-kött/ben", vad skönt Glad

• Lillatroll

Vår dotter bröt nyckelbenet för ca två månader sen. Hon var två år då. Det hände på en tisdag och hon fick vara hemma den veckan. Hon hade ont och låg mycket de första två dagarna. Men det gick snabbt över och sen lekte hon på ganska bra.
    Det var svårt att veta när hon kunde börja på förskolan igen men vi provade måndagen efter och hade då  telefonkontakt med förskolan under förmiddagen. Men det gick bra. 

• Jumji
    Saarraa skrev 2011-05-22 20:34:33 följande:
    För min del kan jag gärna ha han hemma för jag har precis slutat studera och har nu sommarlov, men han är redan så otroligt rastlös då alla hans kompisar är på dagis på dagarna. Första dagen på dagis så kommer han få en kortdag, tänkte mellan lunch och mellis, då det inte hinner vara så mycket aktivitet.

Men som det är nu så märker man inte ens att han har ont, han är precis som vanligt förutom att han inte använder armen när han ska bära tunga saker.. Men han klättrar, kliver i och ur vagnen själv, cyklar, kunde kratta och sopa idag när vi hade gårdsstädning, m.m.

Han har ingen mitella, läkaren på akuten sa att dom helst inte sätter en sån på småbarn för att dom kan få en känsla av att sitta fast och få panik och slita så axeln blir sämre.
    Men om du har sommarlov kommer han väl ändå bara att gå 15 timmar så det borde ju inte vara några problem :) Hade annars tänkt föreslå kortare dagar de första dagarna men detlöser ju sig självt då
  • Saarraa
    Lillatroll skrev 2011-05-22 20:48:55 följande:
    Vår dotter bröt nyckelbenet för ca två månader sen. Hon var två år då. Det hände på en tisdag och hon fick vara hemma den veckan. Hon hade ont och låg mycket de första två dagarna. Men det gick snabbt över och sen lekte hon på ganska bra.
    Det var svårt att veta när hon kunde börja på förskolan igen men vi provade måndagen efter och hade då  telefonkontakt med förskolan under förmiddagen. Men det gick bra. 
    Okej, ja det är som här då.. Han ska nog få vara hemma imorgon och på tisdag, men onsdag ska han nog få prova gå tror jag, och så får jag ha telefonkontakt med dagis och höra hur det går :)
  • Saarraa
    Jumji skrev 2011-05-22 20:50:49 följande:
    Men om du har sommarlov kommer han väl ändå bara att gå 15 timmar så det borde ju inte vara några problem :) Hade annars tänkt föreslå kortare dagar de första dagarna men detlöser ju sig självt då
    Ja alltså, jag har sommarlov = ingen aktivitet alls och ska inte fortsätta studera efter sommaren.. Så jag är arbetssökande nu, och här i Umeå så har arbetssökande rätt till heltid. Men jag har aldrig och kommer aldrig ha sonen heltid på dagis så länge jag inte jobbar :) Tänkte att han skulle få gå till dagis på onsdag, torsdag och fredag mellan 10-14, det är ju ändå bara fyra timmar så det borde vara lämpligt som mjukstart :)
Svar på tråden Brutet nyckelben, hur länge vara hemma?