• modesty74

Sänks a-kassan om jag tar jobb med sämre lön?

Jag har blivit erbjuden ett vikariat på 6 månader. Lönen är några tusen sämre än vad jag haft innan, men det är ju bättre att jobba än att stämpla. Fast jag undrar om a-kassan sedan baseras på den nya lägre lönen (jo, det gör den ju), men efter hur lång tid? Hur beräknas a-kassa och SGI sedan?

• Svar på tråden Sänks a-kassan om jag tar jobb med sämre lön?
  • Themis

Om det är som tidigare så gränsen 6 månader för att SGI och A-kassa ska gå över på ny lön.

Det kan gå att förhandla om, om handläggaren är snäll, eller om man går vidare med sitt ärende och får tala med en nivå 2-handläggare i Sthlm. Denna talade om för mig att reglerna är vägledande och att grunden är att vid omräkning av föräldrapenning ska man bedömas GYNNSAMT.

Dvs det händer att den som fått fast jobb och bara har hunnit jobba 5.5 månader får räkna upp sin SGI ändå, likaväl som det händer att den som blivit av med ett välbetalt jobb och får ett vik med skitlön i 6 mån just innan föräldraledighet slipper ta den lägre SGI:n.

Men detta var nu ett antal år sedan, så om allt är tillstramat så kanske det inte är lika lätt idag. Man har dock inget att förlora på att försöka. Jag hade förklarat situationen och bett att få skriftligt besked på vad som gäller- om du kan slippa sänka din SGI vore det ju bra för dig.

Om en religiös tok förutspår jordens undergång i skogen där ingen hör så har han fortfarande fel.
  • Shira

För a-kassan är det 12 månader utan ersättning/överhoppningsbar tid som gäller för att dina nuvarande ersättningsdagar och därmed dagpenningens storlek skall försvinna.

• skorpionen80

STämplat du mellan det nya och gamla jobbet eller går du direkt på det nya utan uppehåll? I det senare fallet påverkas a-kassan.

• modesty74

skorpionen80
    Jag går isf direkt från föräldraledigheten till nytt jobb (blev uppsagd precis innan föräldraledigheten). Har inkomstgaranti från ett tjänstemannajobb dvs min a-kassa är 80% av en ganska så hög lön....men om jag hoppar på ett sämre betalt jobb istället för att påbörja stämpling (har ej stämplat på typ...17 år), så sänks alltså a-kasse nivån då vikarietet är över om 6 månader? Isf lönar det ju sig inte att ta ett sämre betalt jobb? Eller har jag fel?

• Shira

Nej du skulle behöva ta ut någon dag a-kassa innan du börjar nya jobbet. Kan inte pappan vara hemma ett par veckor?

• Shira

A-kassan beräknas på ett genomsnitt av de 12 senaste arbetade månaderna, så jobbar du 6 mån på nya jobbet bör det bli ett genomsnitt av 6 mån högre och 6 mån lägre lön. Vad som händer om du har en extra inkomstförsäkring från ditt fackförbund tex vet jag inte.

• modesty74

Shira
    Nej, det här med a-kassa är ju en hel vetenskap:0O
    Skall nog ändå inte ta vikariatet utan vänta ut en fast anställning med åtminstone lika hög lön som innan. Jag har 3 1/2 månad kvar av föräldraledigheten, så jag kanske inte behöver hoppa på första bästa jobb just nu. Ett vikariat på 6 månader är väl inte det optimala kanske, med tanke på att jag är 4 barnsmamma och behöver ett fast jobb och en OK lön. Tack för svaren!

Svar på tråden Sänks a-kassan om jag tar jobb med sämre lön?