• Svar på tråden Kan man göra citronsorbet utan glassmaskin?
  • peach85
    Citron sorbet
    Sorbetto di Limone :

4 pers

2 1/4 dl strösocker
    2 dl vatten
    2 dl pressad citron
    rivet skal av 1 citron
    1 rågad tsk mascarpone

Frys en lång form 25-28 cm.
    Häll socker och vatten i en kastrull,låt koka upp,sänk värmen,låt sjuda ca 15 min.När vätskan är klar och sockrig,ta av,låt svalna 15 min,tillsätt citronsaften och skalen.Rör i mascarponen tills den är helt blandad med sockerlagen,smaka av med socker för att reglera surheten.Häll allt i den förfrysta formen,in i frysen,låt stå 1 timme innan du kontrollerar den,om den börjat kristalliseras rör om med gaffel,fortsätt likadant,1 gång i timmen i 3 timmar.

Buon apetitt !!
  • Anna83 m Juline och Vincent
    peach85 skrev 2011-05-22 21:05:32 följande:
    Citron sorbet
    Sorbetto di Limone :

4 pers

2 1/4 dl strösocker
    2 dl vatten
    2 dl pressad citron
    rivet skal av 1 citron
    1 rågad tsk mascarpone

Frys en lång form 25-28 cm.
    Häll socker och vatten i en kastrull,låt koka upp,sänk värmen,låt sjuda ca 15 min.När vätskan är klar och sockrig,ta av,låt svalna 15 min,tillsätt citronsaften och skalen.Rör i mascarponen tills den är helt blandad med sockerlagen,smaka av med socker för att reglera surheten.Häll allt i den förfrysta formen,in i frysen,låt stå 1 timme innan du kontrollerar den,om den börjat kristalliseras rör om med gaffel,fortsätt likadant,1 gång i timmen i 3 timmar.

Buon apetitt !!
    Mums,vad gott Skrattande Tack så mycket.Vart får jag tag på  mascarpone? Vad är det för något?
  • peach85

Det brukar finnas i flesta butiker, borde stå vid philadelphiaosten tror jag. I nödfall kan man använda sig av philadelphiaost, den är lite svårare att röra ut bara.

• Anna83 m Juline och Vincent
    peach85 skrev 2011-05-23 09:35:10 följande:
    Det brukar finnas i flesta butiker, borde stå vid philadelphiaosten tror jag. I nödfall kan man använda sig av philadelphiaost, den är lite svårare att röra ut bara.
    Aahaaa,ok Skrattande Ska man göra den samma dag som man ska äta den? Eller kan den stå över natten?
Svar på tråden Kan man göra citronsorbet utan glassmaskin?