Har någon erfarenhet av BBIC?
Finns det någon som har haft lvu på sitt barn och senare fått tillbaka barnet. Fick du genomgå en utredning? Dvs BBIC utredning. Hur gick det?
Finns det någon som har haft lvu på sitt barn och senare fått tillbaka barnet. Fick du genomgå en utredning? Dvs BBIC utredning. Hur gick det?
Är lite osäker på vad du menar. Alla som har fått sina barn omhändertagna har genomgått utredning då det alltid ligger en utredning till grund för ett beslut om LVU.
BBIC är ett system för utredning av barnavårdsärenden som vissa kommuner/stadsdelar använder sig av och som syftar till att stärka barns ställning i enlighet med barnkonventionen. Undrar du om det påverkat utgången av ärendet ifall BBIC använts?
Ok. Jag menar en utredning som påbörjas vid eventuell hemflytt. Så menar jag. Jag har varit på 5 intervjuer där vi genomgår BBIC och soc har varit hemma hos mig. Sedan ska dom sammanfatta allt. Jag vågar dock inte tro att barnet kommer hem. Men hoppas! Tex dom tittade runt i mitt hem och tyckte jag hade fint osv. På möterna var det massor med frågor som jag besvarade.
Fast BBIC har inget med det att göra egentligen. Det är bara ett redskap man använder för att göra en grundlig utredning. En manual som ser till att man inte missar att fråga om vissa områden osv. Hoppas allt går bra iaf, lycka till.
Finns det nån i samma sits som jag?
Inom socialtjänst förfinar man och utvecklar hela tiden nya system för utredningar. Det kan handla om att ändra ett synsätt, "sätta på sig nya glasögon" när man utreder. BBIC är inget man genomgår utan ett redskap att handlägga.
Det du beskriver är ett förfarande innan beslut tas om barnet får flytta hem igen där det är ungefär det samma oavsett system. Det är fortfarande samma lagar som gäller och förändrar inte utgången på ett juridiskt sätt.
Samma lagar och regler? Läste din tråd om och om igen....Kan du förklara lite till. Och JA jag väntar på deras "sammanfattning" nyfiken på vad det kommer att stå där osv.
Ja, oavsett utredningsmetod så bygger barnavårdsärenden på samma paragrafer. Det spelar alltså ingen roll om du utreds i en kommun/stadsdel som använder sig av BBIC eller om de väljer evidensbaserat arbete. Det är fortfarande bland annat föräldrabalken som ligger till grund. Sen försöker man "sätta på sig andra glasögon" när man tolkar dessa lagar för att se till barnets bästa istället för föräldrarnas etc.
Tycker att det är onödigt för dig att fördjupa dig mer i detta eftersom det inte innebär lagändringar utan, som sagt, ett arbetssätt. Kan jämföras med att en butik byter kassasystem.
Om utredningen visar att du som förälder är lämplig hävs LVU genom att enhetschef/socialsekreterare lämnar över till socialnämnden för beslut.
All lycka till dig! Du kan väl uppdatera tråden när du fått besked?
Ja det ska jag göra uppdatera...men jag e nyfiken av naturen. Och så hoppas jag få svar av någon i liknande situation eller du som redan har fått hem ditt barn.
Starta en ny tråd istället Många vet inte vad BBIC innebär och kopplar inte det till sin egen barnavårdsutredning. Jag har själv inte haft mina barn omhändertagna men är socionom och arbetar inom socialtjänsten, dock inte på barn&ungdom
Men om du har några frågor kan jag säkert svara på dem här
oki....tack
BBIC har väl inget att göra med en hemflytts begäran direkt!
"BarnensBehovICentrum"..... ett sätt att jobba, en malla från England att jobba efter
Jag har själv INTE begärt om hemflytt! Soc kallade in mig på BBIC möten som nu är avklarade. Möten tätt inpå varandra. Nu väntar jag på deras sammanfattning. Jag kallar det för BBIC då jag fick ett sådant papper med hem så att jag kunde fördjupa mig i frågorna. (vara förberedd)