• Anonym

Extremt torra läppar...hjälp :(

började innan helgen. Var lite torr vilket jag trodde hade sin grund att jag druckit dåligt...drack en del vatten plus smorde läpparna med försvarets hudsalva. Upplevde att huden "sög " åt sig allt snabbt o sen var den där torra känslan framme igen.

Har varit lite röd på de områden på läpparna som jag tycker är värst gällande torrhet. Ni vet kanske om ni varit magsjuka och vätskebrist så kan läpparna nästan anta en känsla av papper/sandpapper. Smörjer och smörer med Locobase från Apoteket nu......utan större resultat tycker jag...stramar i läpparna dår jag ler eller rör dem.

vad fan är detta? :(

• Svar på tråden Extremt torra läppar...hjälp :(
  • Linda1976

Idomin.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • myrtorp
    WimZy skrev 2011-05-23 07:30:18 följande:
    Carmex är mkt bättre! :)
    Håller med! Carmex är toppen!
  • Linda1976
    myrtorp skrev 2011-05-23 08:42:16 följande:
    Håller med! Carmex är toppen!
    Men det luktar apa
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • myrtorp
    Linda1976 skrev 2011-05-23 08:47:37 följande:
    Men det luktar apa
    Mitt luktar typ tandkräm... :)
  • Anonym

idomin! ett tjockare lager (vita läppar) över natten brukar göra susen för mig!!

• Candino

Är du gravid? Mina läppar var precis så där under grav. speciellt v.10-20.. Men försvann sedan helt!

Annars gå till läkare och be dom kolla vitamin och mineral i blodet.

• Anonym

Gravid? Men suck.....kan ALLT kroppsligt bekymmer/åkommor vara pga det eller? Nej, jag har spiral, (koppar) och fick min mens idag...så...graviditet finner jag osannolikt....=(   Kan det vara pga mensen? Iofs ALDRIG haft såhär förut....

Till andra som svarat: jag har prövat Idomin. Hjälpte itne så värst mkt tyckte jag......usch, är orolig...ska till läkaren vid 2-tiden idag och se vad h*n säger. ....

• Tigrino

Blöt läpparna lite med vatten och gnugga försiktigt med en handduk. Sen smörjer du med honung ett par gånger om dagen. 
    Låt bli alla konstgjorda krämer, det blir bara värre. Så är det för mig iaf...  

• Tuttan80

Jag har samma problem o har haft det i 1mån från o till...!
    Skriv gärna vad läkaren sa till dig=) Så kanske ja oxå kan
    få något tips=)

• Anonym
    Tigrino skrev 2011-05-23 11:34:03 följande:
    Blöt läpparna lite med vatten och gnugga försiktigt med en handduk. Sen smörjer du med honung ett par gånger om dagen. 
    Låt bli alla konstgjorda krämer, det blir bara värre. Så är det för mig iaf...  
    Bra! Tack för tipset! Ska ju också höra av vad läkaren säger såklart....
  • Anonym
    Tuttan80 skrev 2011-05-23 11:37:17 följande:
    Jag har samma problem o har haft det i 1mån från o till...!
    Skriv gärna vad läkaren sa till dig=) Så kanske ja oxå kan
    få något tips=)
    Visst kan jag göra det...hur började det för dig? på mig så kom det plötsligt.....tack vare att känns så uttorkat så känns det som om läpparna vore gjorda av papper. Lite känselnedsatta typ :( Känns stelt då jag pratar, ler, etc....
  • Candino

Men förlåt för frågan! Jag använder fl i iPhonen och kan inte se vart tråden ligger..

Frågan var eftersom jag skrev DIREKT efter att jag hade just så under graviditeten!

• Anonym
    Candino skrev 2011-05-23 11:45:06 följande:
    Men förlåt för frågan! Jag använder fl i iPhonen och kan inte se vart tråden ligger..

Frågan var eftersom jag skrev DIREKT efter att jag hade just så under graviditeten!

Ja, alltså alla svar/frågor är ju välkomna...men att detta skulle bero på graviditet låter jättekonstigt tycker jag....:(

usch, upplever munnen som strut av papper just nu :(

• Candino
    Anonym skrev 2011-05-23 11:54:43 följande:

Ja, alltså alla svar/frågor är ju välkomna...men att detta skulle bero på graviditet låter jättekonstigt tycker jag....:(

usch, upplever munnen som strut av papper just nu :(

Knappast konstigt.. hormoner kan ju skapa vilka knasiga reaktioner som helst i kroppen.. 

Ett tips är att ta en gammal mjuk tandborste och borsta läpparna så du får bort den torr huden och igång blodcirkulationen. Prova apotekets mandelolja. :) 

Lycka till! 
  • Anonym

Hej igen...varit hos VC o träffat en läkare nu. Som jag trott ( tyvärr) så hade han inget direkt svar på vad detta kom sig. Han tyckte dock jag kunde fortsätta med mjukgörande salva. Han tittade även i munnen så inget konstigt fanns där......

Ska testa honungen som någon tipsade om! Vidare så kan säkert hormoner skapa märkliga reaktioner i kroppen men just pga av att jag dels använder spiral och dels precis fått mens så verkar ju inte graviditet vara särskilt sannolikt.........

Tack för svaren hittills, kommer någon på någon mer "kur" eller preparat  som mjukgör och mildrar sån här sveda o torrhet så är ni mer än välkomna att berätta om dem!

• Candino

Men har jag sagt att du är gravid? Det var en rak j**la fråga, då det inte framgick i ts...

• Torelia

Jag säger som flera andra här: Carmex!  Jag har Cherry Flavour som luktar sjukt gott.

Annars brukar jag köra med Elizabeth Arden´s "Eight hour cream" när jag blir sådär supertorr. Den är jättebra, men ganska dyr. Fast den är iofs väldigt dryg också. Den luktar ju också lite skumt, men man vänjer sig.

Hoppas att det går över snart!

Svar på tråden Extremt torra läppar...hjälp :(