• Mammas V

Släppa ut innekatt. Helig birma.

Vi tog över 2 katter för några år sedan. 2 st helig birma. Vi har alltid bott inne i stan så ja har aldrig haft en tanke på att de ksulle gå ute. 1 maj flytta vi till radhus liknande hus i barnvänligt område med markplan. Ja näta direkt in altanen och de fick vara ute o njuta. 2 veckor efter var de dags att åka till vetrinären med den äldsta katten o ja fick inte med honom hem Vi köpte sele till Neo på 6 år o hade med oss honom ut lite för han blev så stirrig hemma utan den andra katten o med alla hantverkare som är här jämt o ständigt.

Nu är de rena rama helvetet! Han jamar JÄMT!
    Halva nätterna jamar han o krasar på dörren. Idag öppna ja altanen men de passar inte längre utan han vill ut stora dörren.

När han hade sele på sig kom en annan katt som börja fräsa o rygga meddans Neo bara sprang fram o ville hälsa o va lika korkad som vanligt...

Skulle han vänja sig eller hur kan man göra för att han ska sluta jama hela tiden o vilja gå ut? Hade de vart en huskatt hade de känns bättre men att släppa ut en paranoid långhårig helig birma...njaa :-/

Viktor 08.05.19. Lillasyster BF 11.07.15
  • Svar på tråden Släppa ut innekatt. Helig birma.
  • fef

Har själv två innekatter som bott i lägenhet innan men kan vara ute - i vår lilla lilla trädgård. Innan tog jag ut dem i sele med, mest för att stilla deras nyfikenhet..och få lite motion! Jag minns att de ville gå ut från 'stora' dörren rätt länge med, men har nu vants sig vid trädgården och ber aldrig om att komma ut, försöker dock smita ut då och då, när de ser sin chans lol!
    Så släng du ut honom på altanen bara - du ska se att han vänjer sig! Har han roliga saker att hitta på därute? Finns det växter och gräs?
    Om det är mycket hantverkare jämt hos er så är han säkert också lagom stressad - ännu viktigare att han får vara på altanen i fred el med husse o matte. Om det är mycket ljud och bankade skulle jag fundera på att lämna bort honom ett tag...
    Lycka till!

• Mammas V

Det är inte mycket ljud utan bara massa gubbar som ränner ut o in o håller på
    Har öppnat altanen men kan inte ha öppet jämt o hans jamande börjar bli jobbigt. Han trivs bäst när han får ligga i gräset men vi har ju ingen gräsmatta utan bara altan med utemöbler på.
    Ja hade helst velat ha en utekatt, men ja är osäker på om en helig birma passar som de...speviellt när han är lite korkad Han är som Kelso i thats 70 show, han får förlita sig på sitt utseénde

Han har ingen riktig ro i kroppen längre, går bara runt, rymde en gång genom köksfönstret men när han kom ut blev han bara rädd o ville in.
    Han är bara 6 år, är sugen på att han får komma ut men de känns inge vidare.

Hur ska man göra, sitter de djupt inne hur de ska försvara sig eller skulle han va död efter 2 timmar?

• fef

Våra äldsta katt rymde efter två-tre v i nya huset...vi hade då försökt vänja honom att gå ute, eftersom han ville det och var så nyfiken..tyvärr så sprang han då bort sig, eftersom han inte kände till närområdet. Han var borta i tre veckor och det var fan d värsta jag varit med om, trodde helt att han var död... han hittades av en snäll dam på andra sidan vägen, som hafte en jamande katt i sitt garage i två v och sedan sett vår lapp på ica!
    Det är ju omöjligt att veta hur det skulle gå för din katt, men innekatter kan ju ha lite svårare för att försvara sig..och dem är inte särskilt duktiga på att se faror, som bilar och annat...

Har du funderat på att sätta en kattlucka i altandörren? Så han kan gå ut när han vill? Det gjorde vi, för efter 1 år med konstant mjauuuuuu kl 4 på morgonen fick vi nog! Och det funkar suveränt :)

• nemo1

Grannarna kanske inte vill ha en katt rännandes hos sig så det får du ta med i beräkningen att det kan bli osämja. Jag tycket att du ska sluta gå ut i koppel med den och att den får nöja sig med rastgården. Risken finns även att någon själ katten, den blir överkörd, tagen av räven. Ni har väl en del vägar runt er? Katten är kastrerad förmodar jag? Köp en till katt? Åk och titta på ett katthem efter en katt, skulle det inte fungera så har ni alltid möjligheten att lämna tillbaka den.

• Mammas V

vill absolut inte ha en katt till. Saknar våran andra katt än så de gör ont men vill inte ha fler.
    Funderar på o bygga nåt så han kan ta sig in o ut genom fönstret. Nån planka att gå på, bor i hyresrätt så kan inte sätta in nån kattlucka. De finns några katter här o grannen undra va fasen vi näta in allt för o inte lät katten gå ute.
    Ska ut emd honom i sele mer o se hur de går

• IceJossan

Det låter verkligen som att din katt BEHÖVER en ny kattkompis. Han verkar inte må bra som ensam katt och om du vill honom hans bästa så bör du nog skaffa en kompis till honom... Dessutom kan han snart börja kissa/bajsa "fel" i ren protest eftersom han är olycklig. Det är ett vanligt problem som många gånger löses med en lämplig kattkompis.

Att han får bli utekatt i området kan hjälpa mot hans ensamhetsångest på så sätt att han kan blir kompis med grannkatterna. Men riskerna är väldigt stora:

Din katt kanske går till grannar och lägger sig i utemöbler och barnvagnar, pinkar revir på grannarnas tomter, skiter i deras rabatter och i barnens sandlåda, etc. Detta kan mycket väl medföra att någon granne helt enkelt tröttnar och tar saken i egna händer - då kan det bli så illa att din katt blir förgiftad (dödligt råttgift är rättså vanligt), bortjagad, misshandlad, borttransporterad till annan ort, etc.

Han kan bli bortjagad av grannkatter som inte accepterar honom på sina revir. Det är vanligt...

Han kan bli stulen eftersom han är en raskatt - det är mycket vanligare att raskatter blir stulna än att huskatter blir det, eftersom en idiot som vill ha lite lättförtjänta pengar lätt kan sno å sig katten, ta med honom hem och sälja honom.

Bilar är också ett stort bekymmer. Är han rädd för bilar kan han få panik och springa över vägen när en bil närmar sig. Är han orädd/nonchalant mot bilar kan han bli påkörd pga att han inte aktar sig när en bil kommer eller helt enkelt går/springer över vägen ändå eftersom han inte fattar att en bil kan skada/döda honom. Det kan gå fort...

Mitt enda råd till dig är att blunda för din egen vilja när din katt uppenbarligen har ett enormt behov av just en fyrbent kompis. Han mår inte bra utan och det är din uppgift att lösa det problemet eftersom du som hans ägare har det ansvaret. Gör vad som är bäst för din katt.

• Mammas V

han har redan fått smak på de o vi har börjat öva. Hna är mycket lyckligare nu o känner att vi gjorde rätt

• vargaa

Min syster har alltid haft sina birmor som utekatter (bor i radhus i tätbebyggt område). En bekant har sina birmor som stallkatter. Dom klarar mycket väl att vara ute och jag har aldrig varit med om att någon blivit stulen. Däremot blev en kompis bondkatt stulen i våras. Eller ja, en familj hade hittat den och tagit hand om den och sen åkte dom til veterinären för att chippa om den... Drömmer Då ringde veterinären till den som redan stod som ägare (dvs min kompis) och hon fick tillbaka den.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • nemo1
    vargaa skrev 2011-05-26 07:47:43 följande:
    Min syster har alltid haft sina birmor som utekatter (bor i radhus i tätbebyggt område). En bekant har sina birmor som stallkatter. Dom klarar mycket väl att vara ute och jag har aldrig varit med om att någon blivit stulen. Däremot blev en kompis bondkatt stulen i våras. Eller ja, en familj hade hittat den och tagit hand om den och sen åkte dom til veterinären för att chippa om den... Drömmer Då ringde veterinären till den som redan stod som ägare (dvs min kompis) och hon fick tillbaka den.
    Men vad bra att släppa ut sin katt i tätbebyggt område. Det är som att be om kattens död!
  • vargaa
    nemo1 skrev 2011-05-26 11:17:20 följande:
    Men vad bra att släppa ut sin katt i tätbebyggt område. Det är som att be om kattens död!
    Tydligen inte. Det finns många utekatter i området. Nu ska väl tilläggas att det inte är någon stad utan en ort, men där hon bor är det radhus- och villaområde så det är ju inte på landet.

Man behöver inte dömma andra bara för att man har olika syn på saker och ting.
    Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Mammas V

Han går fortfarande i sele, han verkar gladare men vill ut mer o läbgre. Han jaga t o m bort en katt igår o de kändes bra vill gärna ha han ute men vågar inte riltigt, har ju nyss förlorat en men ja ångrar så att han inte fick komma ut så de är väl de som gör att vi gör som vi gör. Han sover ju mest både inne o ute

• Buster78

Min dotters katt va innekatt från början, hon följde bara med oss ut när vi åkte till mormor och då gick hon i sele. när vi sen flyttade till radhus, släppte vi självklart ut henne, och hon höll sig i närheten hela tiden. Men hon va lika korkad som din katt, fatta inte detta med att andra katter inte alls va lika sugna på att hälsa som "kompisar" så hon åkte på en del stryk i början. Hon lärde sig, och vart respekterad av alla katter till slut, dom gick helt enkelt inte på henne igen.
    Idag är hon den lugnaste av våra 3 katter, hon går ut och lägger sig på uteplatsen, göttar sig i solen, sover inne hela natten. Sticker inte ens ut tassen så länge det är under 5 grader ute, så hela vintern är hon innekatt. och allt är under hennes promiser.
    Hon skyddar våra barn med sitt liv, och är alltid den som är snabbast fram om någon är ledsen.
    så ge honom lite mer frihet, jag tror nog det kommer gå kanonbra. men som någon skrev, han kanske vill ha en ny kompis...

• Mammas V

En ny kompis vill vi ju absolut inte ha. Vi ska ha vårt andra barn om en månad. Igår släppte vi honom lös o han kom tillbaka, jaga t o m bort grannkatten som va nyfiken idag jama han hela morgonen så släppte ut hobom, han va tillbaka efter en stund o nu har han vart iväg drygt en timma. Men han fatta att han kunde gå genom staketet idag så nu ska han bara lära sig visa att han vill in om altandörren är stängd

• Sannive

Personligen skulle jag aldrig släppa ut en raskatt och är tveksam till att släppa ut huskatter. Bygg en innergård till katten på er lilla tomt? Kattlucka genom dörren så han kan gå ut och in som han vill. Nätdörr så ni kan ta er vidare ut i trädgården.

• Puggan

Min katt är 50/50 helig birma och norsk skogskatt.. skulle vara en innekatt, men efter lite promenader med sele börja vi släppa ut honom, det har gått bra, blir ju e del extra borstande med pinnar och löv i pälsen, men han verkar lycklig iaf... 

Svar på tråden Släppa ut innekatt. Helig birma.