• marla333

Hur mycket kostar din hund i månaden?

Hur dyra är andra hundar i drift?
    Med försäkring, mat, fästingmedel, vitaminer och veterinärbesök blir det ju ganska dyrt att ha hund.

Jag tror jag lägger ner runt 1000kr i månaden på min hund i snitt. Vet inte om det är lite eller mycket? 

• Svar på tråden Hur mycket kostar din hund i månaden?
  • hymafr

Det dyraste är ju maten om man har en stor hund. Jag hade en kompis med en stor hund och de la över 1000 kr bara på maten per månad.

Själv har jag två småpudlar och lägger ca 200 kr per hund på mat, knappt 200 på försäkring, ca 200 kr på mediciner (en har allergier och den andra börjar bli gammal och tar glukosamin), samt ca 100 kr till veterinär. I övrigt kanske 100 kr per månad på nytt koppel/halsband, tuggben, bajspåsar, schampo, etc.) Dock fick jag lägga ca 7000 på veterinärkostnader förra året (båda hundarna tillsammans) då jag blev "lurad" av en veterinär att min hund hade cancer och att hon behövde röntgas ett antal gånger + ultraljud. Den andra hunden fick operera bort livmodern pga en cysta (dock en annan veterinär). Kostnaderna kan alltså skena iväg rätt rejält ibland.

• Sandyfication

I genomsnitt skulle jag tippa på 300kr i månaden med försäkring. Har en liten hund och i matväg är dom inte speciellt dyra i drift Tungan ute Men som föregående sa så kan det skena iväg alldeles beroende på om hunden blir sjuk osv. Och vissa månader är dyrare än andra då hunden t ex ska vaccineras eller liknande.

• MrsKnapa

1,5 påse mat i mån = 800-1300:- hundförsäkring inbakad i hemförsäkring ca 800:- i månaden,vet kostnader blir ju inte varje mån utan om de händer nåt och dem kostnaderna  kan ju dra iväg rejält, sen har vi ju vacc 300:- st vartannat år, rabiesvacc för dem som ställer utomlands eller bara tar me hunden, träning,utställning och dylikt blod,klövar, kurser, koppel (ja köper nåt nytt varje mån :D) godis, ben etc. Täcken om sånt finns behov av, träningstäcken på vintern samt kyltäcken/halsband/bädd på sommaren, ja de finns massor när man börjar räkna, mycket är ju ingen månadskostnad men de blir ändå en hel del på ett år, fästingmedel använder inte jag. Jag har två hundar en staff och en amstaff. 

• Vissla

Inte många kronor alls.
    En säck med mat på 15 kg räcker kanske ett halvår om inte mer till våran minihund. Försäkringen kostar inte mycket den heller max 200 (har ingen koll på den min sambo som betalar den)
    Köper tuggben, leksaker, koppel, halsband, kläder m.m för samanlagt 2-300kr i månaden om man slår ut det på hela året så jag gissar på att han kostar runt 600kr i månaden i genomsnitt.
    Det är verkligen inte dyrt att ha en mini hund.

• Gyllan

Vi har en westie, alltså ganska liten hund. Ungefär så här ser det ut för oss i månaden

Försäkring: 350 kr/mån 
    Mat:  100 kr/mån
    Kloklippning: 250 kr/ mån
    Trimning: 300 kr/ mån (trimmas varannan månad för 600 kr)
    Övrigt (påsar, lite godis osv): ca 50 kr/mån

Dvs ca 1050 kr/mån

• ModestyB

Vår hund kostar 800 kr/mån i mat (har en liten Boxertik, 26 kg). 420 kr/mån i försäkring. Vaccinationer och ev. veterinärvård tillkommer. Den här månaden la vi 1300 kr på vaccinationer. Kurser och kostnader för röntgen tillkommer (slår man ut det på ett år bli det ca 350 kr/mån).

Vår hund skulle kunna kosta, som minst 1300 kr/mån. Då är enbart foder, försäkring och vaccination medräknat.

• solstråle80

Fy bubblan jag räknade precis ut hur mycket min hund kostar mig i månaden. Jag har en Schäfer lägger ner ca 1800kr i månaden med foder, försäkring, kurser och medlemskap till alla föreningar man är med i..
    SKK 370 óm året.
    Svenska Schäfer Klubben 595 om året.
    Brukshundsklubben 300 om året.
    Klubben där jag tränar medlemskapet 570 om året.
    Termins avgift 400.
    Kurs 800 för 8 gånger.
    Försäkring 200 i månaden.
    Foder 500 i månaden.
    Benis till klubben 2-3 dagar i vecka. Ca 100 per gång.
    Sen tillkommer vet kostnader som avm, vacc.

Det är dyrt att ha hund men förbaskat roligt.

• Miew

Vi har 4 hundar och de kostar säkert ca 2000 i månaden. Vi köper bra mat, har lite speciella försäkringar, olika medlemsavgifter för rasklubbar och skk...
    Jösses, de kostar ju nästan mer än barnen

Viggo & Gry & Veras mamma
  • Ninso

Med mat, försäkring och tuggben blir det nog 800-1000 kr per månad. Jag har en mellanstor hund på 24 kg som äter färskfoder.

Svar på tråden Hur mycket kostar din hund i månaden?