• Anonym (*studera*)

Rese-säljare se hit??

Jag har alltid haft en dröm om att bli rese-säljare eller iaf jobba inom service yrke, men gärna rese sidan.
    Nu ska jag söka Internationell resekonsult i Uppsala, och ska dit för att göra intagningsprov.

Är det någon som gått denna Yh- utbildning?

Jag känner mig inte som den bästa i världen på varken språk ( iaf inte stavning osv) och kanske inte heller matte och företagsekonomi, men jag vill lära mig.. och jag vill kämpa... men kommer jag ens klarar av detta prov för att komma in?

Vill gärna höra av er som gått den här eller liknande utbildningar? Finns flera på distans också men jag vill verkligen gå och läsa ordentligt.

Skriv gärna..... :)  

• Svar på tråden Rese-säljare se hit??
  • Anonym

Hoppas du är berredd på att det är en väldigt dålig marknas att jobba inom, få jobb nu och de blir färre.

• Anonym (*studera*)

Tror ni inte alltid de kommer vara i behov av resesäljare till viss del?
    Jag förstår att de inte är som förr eftersom många bokar via internet, men inte alla...7

Går man denna utbildning finns det ju fler jobb man kan ta, ex markpersonal på flygplatser osv. 

• izzibizz

Har du tänkt dig att jobba som resesäljare på en resebyrå i Sverige efter utbildning? Gäller det privata eller business sidan? Jag har jobbat som resesäljare mot företag i 7 år.

• Anonym
    Anonym (*studera*) skrev 2011-05-23 10:59:33 följande:
    Tror ni inte alltid de kommer vara i behov av resesäljare till viss del?
    Jag förstår att de inte är som förr eftersom många bokar via internet, men inte alla...7

Går man denna utbildning finns det ju fler jobb man kan ta, ex markpersonal på flygplatser osv. 
    Kolla upp hur många som fått jobb efter denna kurs.
  • Gladskit

Jag undrar också vad du siktar på, affärsresor eller privat? För det är i princip två helt olika jobb skulle jag säga!

Jag gick min IATA-utbildning på Travel Education Centre  (www.tecab.com) för drygt 10 år sen. Då var den på sex månader inkl internationellt IATA diplom + amadeus + praktik. Jag fick jobb på en affärsresebyrå direkt och jag tycker att jag fick med mig precis det jag behövde kunna. Idag är det knappast så längre, men då skrev man fortfarande biljetter manuellt så det jag hade lärt mig på IATA-kursen var guld värt. Sen gick man ju utbildningar löpande och lärde sig mer. Jag jobbade med affärsresor i drygt sex år och tyckte att det var jättekul! I grunden är det ju som vilket sälj-jobb som helst, men det är en väldigt rolig "produkt" man säljer. Där jag jobbade hade vi fasta avtalskunder och jag tyckte om kontinuiteten, samma människor ringde regelbundet och det blev en sport att komma ihåg dem, att veta var de ville bo och hur de ville resa.

Jag har även arbetat en period med privatresor, men vid den tidpunkten hade jag inte rest så mycket charter själv så jag kände inte alls att jag kunde ge bra service. Jag var liksom inte rätt person att fråga om vilken Grekisk ö som passade bäst för en barnfamilj
    Dessutom har alla charterarrangörer sina egna bokningssystem och dem lär man sig på plats = du behöver ingen IATA/Trac-utbildning för att klara det jobbet!

• Anonym (*studera*)

Jag är nog öppen för olika förslag sen, jag vill jobba med service till människor och har sen jag väldigt ung haft rese säljare som drömyrke. Både privat alltså och business sidan.
    Du som jobbat som detta i 7 år, vad tror du om framtiden inom detta yrke??

Ja, ska kolla upp detta med hur många som fått jobb efter utbildningen. 

• izzibizz

Håller med, kolla upp hur stor chans det är till jobb efter avslutad utbildning då det är en bransch som nog har störst konkurens från internet. Sen är det på inget vis något glamoröst jobb med många resor. Tvärt om du får sllita häcken av dig för dåliga löner, inga eller sjukt få resor som går till ställen du inte själv får välja.

Se till att utbildningen ger dig utbildning i Amadeus och Galileo som du får diplom i så du kan visa att du har gått dessa utbildningar. Dessa dataprogram är helt på engelska så man måste vara ganska bra på det. övriga resebolag och arrangörer har oftast egna dataprogram som de har internutbildning på.

• Anonym (*studera*)

Gladskit: Tack för ditt inlägg, intressant att läsa. Har en kompis som jobbar med affärsresor och tycker också detta är jätteskoj, och visst skulle jag kunna tänka mig detta också. Låter kul.
    Nej, jag förstår också att alla resebplag har"sina boknings system" , men dock så tänker jag att de kaske är enklare om man gått en utbildning när man söker jobben sen. Jag har idag gått en 6 månader ren säljutbildning via folkhögskolan vilket var bra och väldigt "basic".

Jag blir ju självklart orolig över detta med jobb i framtiden, men just nu känns det som det är detta jag vill göra. Ska jag bara lägga ner detta då? Finns ju många utbiildningar som de kanske är "dåligt med jobb inom" särskilt just nu....
    Men jag förstår hur ni menar.
    Känner även att denna utbildning ger en ganska stor möjlighet åt fler håll, och man  kanske kan gå vidare sen när man vet mer exakt vad man vill göra inom branchen, eller tänker jag fel?

• Gladskit

Det finns absolut mer att göra i branschen än att bara sälja resor, men jag tror att många börjar den vägen. Sen är det lite "inavel" i branschen också, folk flyttar runt bland affärsresebyråerna. Om en resebyrå förlorar ett stort avtal så kan det hända att den byrå som vunnit affären lockar över de personer som arbetade med kundens resor etc, och av alla dem jag jobbade med då så är det få som är kvar, de flesta har rört på sig.

Idag tror jag att IATA/Trac-utbildningarna innehåller mycket mer än bara IATA och eventuellt amadeus eller galileo, och det gör ju att då får en större bredd och kan jobba inom fler områden. Sen är branschen ganska konjunkturkänslig också. Styrkan med affärsresandet är dock att stora företag vill att de anställda följer de avtal som finns och man vill kunna få statistik. Därför använder man sig av en affärsresebyrå istället för att de anställda ska sitta själva och boka. I vissa lägen skulle det säkert löna sig att Pelle bokade Stockholm-Göteborg t/r själv på nätet. Men nästa gång är det en klurigare rutt och ska en anställd då sitta tre-fyra timmar och leta efter resvägar så kostar det massor av tid och pengar, medan resebyrån kan göra en sökning som tar fem sekunder och få upp massor av alternativ. Men det är klart, när jag började fanns knappt några lågprisflygbolag alls, och det som fanns (Ryanair) fick man inte boka för företagen för de ansågs osäkra
    Men idag har affärsresebyråerna egna system som går igenom även lågprisbolagen när man gör en sökning så jobbet har nog ändrats en del skulle jag tro!

• Anonym (*studera*)

Ja, finns lite att kolla upp, har skickat ett mail och frågat lite ;)

Fler som redan är resekonsulter får gärna skriva också:) 

• Anonym (*studera*)

Någon mer....................

• Anonym (*studera*)

Puff..................

• Shaggy1978

Resekonsult :startas utbildning onödigt Svar: Nej, det gör att dem som vill jobba får jobb.

Svar på tråden Rese-säljare se hit??