Jag undrar också vad du siktar på, affärsresor eller privat? För det är i princip två helt olika jobb skulle jag säga!
Jag gick min IATA-utbildning på Travel Education Centre (www.tecab.com) för drygt 10 år sen. Då var den på sex månader inkl internationellt IATA diplom + amadeus + praktik. Jag fick jobb på en affärsresebyrå direkt och jag tycker att jag fick med mig precis det jag behövde kunna. Idag är det knappast så längre, men då skrev man fortfarande biljetter manuellt så det jag hade lärt mig på IATA-kursen var guld värt. Sen gick man ju utbildningar löpande och lärde sig mer. Jag jobbade med affärsresor i drygt sex år och tyckte att det var jättekul! I grunden är det ju som vilket sälj-jobb som helst, men det är en väldigt rolig "produkt" man säljer. Där jag jobbade hade vi fasta avtalskunder och jag tyckte om kontinuiteten, samma människor ringde regelbundet och det blev en sport att komma ihåg dem, att veta var de ville bo och hur de ville resa.
Jag har även arbetat en period med privatresor, men vid den tidpunkten hade jag inte rest så mycket charter själv så jag kände inte alls att jag kunde ge bra service. Jag var liksom inte rätt person att fråga om vilken Grekisk ö som passade bäst för en barnfamilj
Dessutom har alla charterarrangörer sina egna bokningssystem och dem lär man sig på plats = du behöver ingen IATA/Trac-utbildning för att klara det jobbet!