• Superbia

Vad heter tabletten man får när man inte vill amma?

Har googlat runt lite men inte lyckats hitta något. Pratade med min bm sist om att få en tablett efter förlossningen som gör att inte mjölken rinner till, men minns verkligen inte vad hon sa att den hette. Den varianten som man bara tar i en dag är jag ute efter. Någon som vet?

• Svar på tråden Vad heter tabletten man får när man inte vill amma?
  • Superbia
    Mariohn skrev 2011-05-23 12:28:29 följande:
    Pravidel fick jag. Stoppar mjölkproduktionen.
    Jag har för mig att den hette nånting med Dox.. eller Dex.. något sånt. Men Pravidel är väl den man äter i typ två veckor?
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Lillskrutt BF 110609 ♥
  • Mariohn
    Superbia skrev 2011-05-23 12:29:30 följande:
    Jag har för mig att den hette nånting med Dox.. eller Dex.. något sånt. Men Pravidel är väl den man äter i typ två veckor?
    Det finns ju olika Pravidel åt jag i två veckor. Redan efter en dag lättade trycket och sedan blev det bara bättre. 
  • Superbia
    Mariohn skrev 2011-05-23 12:31:48 följande:
    Det finns ju olika Pravidel åt jag i två veckor. Redan efter en dag lättade trycket och sedan blev det bara bättre.
    För den hon pratade om skulle man bara ta i en dag, om det var två tabletter på ett dygn eller något sånt.
  • Superbia
    Superbia skrev 2011-05-23 12:32:38 följande:
    För den hon pratade om skulle man bara ta i en dag, om det var två tabletter på ett dygn eller något sånt.
    Hade du börjat amma förresten?
  • Mariohn
    Superbia skrev 2011-05-23 12:32:53 följande:
    Hade du börjat amma förresten?
    Jag ammade i en vecka, hade extremt lite mjölk och när den väl rann till blev det total stockning direkt. Jag fick svåra inflammationer och samtidigt upptäcktes att jag hade en allvarlig inektion i livmodern som jag var tvungen att medicinera bort. Under tiden jag medicinerade fick jag inte amma och smärtan var olidlig. Så det gick åt skogen tyvärr.
  • varfördåför

jag fick någon liten tablätt som låh i en mörk burk och skulle förvaras i mörker. jag blev fruktansvärt sjuk av dessa. så med de andra tre har jag slutat bara sådäär.. binda brösten för att de inte skall kunna fyllas så mycket och tömm alite då de blir för fulla. det gör ont men på två tre dagar är det över

nepp... kan inte stava... sorry!
  • Superbia
    Mariohn skrev 2011-05-23 12:35:41 följande:
    Jag ammade i en vecka, hade extremt lite mjölk och när den väl rann till blev det total stockning direkt. Jag fick svåra inflammationer och samtidigt upptäcktes att jag hade en allvarlig inektion i livmodern som jag var tvungen att medicinera bort. Under tiden jag medicinerade fick jag inte amma och smärtan var olidlig. Så det gick åt skogen tyvärr.
    Aha, okej. Min bm pratade nämligen på att det fanns två olika tabletter (säkert fler, men det var dessa hon nämnde); en som man tar om man bestämt sig redan innan att man inte tänker amma, och en som man tar när man har börjat amma redan. Och den man tar när man har börjat äter i man i två veckor, alltså den som du fick.
  • Superbia
    varfördåför skrev 2011-05-23 12:35:43 följande:
    jag fick någon liten tablätt som låh i en mörk burk och skulle förvaras i mörker. jag blev fruktansvärt sjuk av dessa. så med de andra tre har jag slutat bara sådäär.. binda brösten för att de inte skall kunna fyllas så mycket och tömm alite då de blir för fulla. det gör ont men på två tre dagar är det över
    En mörk burk som skulle förvaras i mörker, det låter väldigt mystiskt, haha! Låter ju inte som den hon pratade om dock.
  • varfördåför
    Superbia skrev 2011-05-23 12:40:33 följande:
    En mörk burk som skulle förvaras i mörker, det låter väldigt mystiskt, haha! Låter ju inte som den hon pratade om dock.
    tror man åt dem i tre eller fem dygn, jag han bara ta en halv på morgonen och sedan var jag helt borta i flera timmar och sedan tog jag inga fler

de var ljuskänsliga, jagvte inte alls vad de var förnågra skumma tablätter
  • Mariohn
    Superbia skrev 2011-05-23 12:40:33 följande:
    Hahaha ja det lät jättemysitiskt. Jag föreställer mig att den som skrev ut den viskade hela tiden och satt i ett mörkt rum. 
  • wity

Jag fick 2 tabletter på BB.
    De hette Dostinex, jag tog 2 tabletter x 0.5 mg.
    Jag ammade inte alls, tog dessa strax efter sonen föddes.

♥ Tyra 031010 ♥ Wilhelm 050628 ♥ Alvin 100826 ♥
  • Superbia
    wity skrev 2011-05-23 12:44:45 följande:
    Jag fick 2 tabletter på BB.
    De hette Dostinex, jag tog 2 tabletter x 0.5 mg.
    Jag ammade inte alls, tog dessa strax efter sonen föddes.
    Dostinex måste det ha varit! Det lät som något åt det hållet.
  • Superbia

Kollade upp biverkningar för Dostinex och detta lät ju nästan som ett skämt

"Det finns rapporter om spelmani (överdrivet sysslande med hasardspel utan förmåga att hejda sig) samt ökad sexuell lust och sexuell aktivitet hos patienter som behandlats med kabergolin, speciellt vid hög dosering. Detta försvinner vanligen vid avbrytande av behandlingen."

• varfördåför
    Mariohn skrev 2011-05-23 12:43:41 följande:
    Hahaha ja det lät jättemysitiskt. Jag föreställer mig att den som skrev ut den viskade hela tiden och satt i ett mörkt rum. 
    haha.. ja, och jag gav dem pengarna i ett kuvert
  • varfördåför
    Superbia skrev 2011-05-23 12:55:03 följande:

Kollade upp biverkningar för Dostinex och detta lät ju nästan som ett skämt

"Det finns rapporter om spelmani (överdrivet sysslande med hasardspel utan förmåga att hejda sig) samt ökad sexuell lust och sexuell aktivitet hos patienter som behandlats med kabergolin, speciellt vid hög dosering. Detta försvinner vanligen vid avbrytande av behandlingen."

hahaha.. kan man bli spelberoende av dem.. det var den skojigaste biverkningen jag har hört.
  • Mariohn
    varfördåför skrev 2011-05-23 12:55:04 följande:
    haha.. ja, och jag gav dem pengarna i ett kuvert
  • Superbia
    varfördåför skrev 2011-05-23 12:56:04 följande:
    hahaha.. kan man bli spelberoende av dem.. det var den skojigaste biverkningen jag har hört.
    Ja verkligen! Låter också väldigt mystiskt, hade passat bättre in på dina tabletter
  • varfördåför
    Superbia skrev 2011-05-23 12:57:58 följande:
    Ja verkligen! Låter också väldigt mystiskt, hade passat bättre in på dina tabletter
    haha.. ja
Svar på tråden Vad heter tabletten man får när man inte vill amma?