• Kakankaka

Orolig, rädd och tvivlar

Hej!
    Jag är gravid i vecka 35+, och för varje dag så blir jag mer rädd och orolig och tvivlar mer och mer på mig själv att jag ska bli en bra mamma, hur jag ska hantera situationen med ett skrikande barn, hur jag ska kunna trösta och liknande.
    Igår så bröt jag ihop totalt och önskade bara att jag fick adoptera bort barnet, att allt skulle va färdigt och att jag aldrig skulle behöva vara med om detta igen.
    Och jag förstår att om man har sådana tankar så kan man inte bli en bra eller lämplig mamma, till saken hör den att jag har drömt om detta i 5½ år nu, vad ska jag göra för att bli glad, för att kunna tro på mig själv och att jag kommer att klara av allt som händer efter förlossningen? Jag är även rädd för själva förlossningen, och då mitt barn eventuellt kan vara stort (hade avvikelse på senaste kontrollen) så gör det mig ännu mer nervös och jag vill inte föda fram ett stort barn.
    Vad ska jag göra?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Orolig, rädd och tvivlar
  • lena2012

Hej!
    Det finns  psykologer  via MVC / BVC som kan hjälpa dig med de tankar du har  som handlar om anknytningen till barnet . Det låter som det är just dem du ska be att få kontakt med.

Vad gäller stort barn så handlar det inte främst om storleken utan  i kombination med ett bra värkarbete.
    Inte säkert att barnets storlek i sig kommer påverka din förlossning.
    Många faktorer  ihop som avgör hur det blir .
    Försök  vara öppen för att du gör det du kan och försök tänka att  barnmorskan  och personalen vill hjälpa dig  och har kunskapen.
    Kanske kan du våga känna dig bättre till mods med det.

Hälsningar
    Lena

Svar på tråden Orolig, rädd och tvivlar