• Anonym (sommarstugan)

Hur svalkar man en bebis om det blir lika varmt som förra sommaren?

Ni kommer väl ihåg hur varmt det var förra sommaren? Uppåt 30 grader i skuggan.

I sommar ska vi hälsa på svärföräldrarna i deras inte alltför välisolerade sommarstuga. Är det varmt ute blir det varmt inne. Svärfar har hintat nått om luftkonditionering men vi vet inget säkert.

Dottern kommer vara ca 5 mån när vi åker dit och vi ska stanna i 2v. Om det nu skulle bli lika varmt som förra sommaren, hur skulle ni göra för att svalka? Jag håller på att fundera på en uppblåsbar plaskpool där hon kan sitta i skuggan men 5 mån är kanske lite för lite? En av oss föräldrar kommer vara med hela tiden men det hjälper ju inte om hon inte kan sitta själv än.

Andra tips som kanske funkar bättre med en 5-månaders?

Vädret igår fick mig att komma ihåg att sommaren snart är här och att vi måste börja fundera på vad vi ska ta med!

• Svar på tråden Hur svalkar man en bebis om det blir lika varmt som förra sommaren?
  • Anonym

Klä av henne kläderna, håll henne i skuggan, svalka med blöta handdukar och fläkta och ge henne extra vätska. Sköterskan på BVC sa att man kan ge dem extra vatten om det är riktigt varmt.

Jag har en dotter född i mitten av april och jag är också lite orolig för hettan.

• Mamma Jenny01

Amma så ofta du kan. Kommer oxå ha en liten i sommar, BF 18 Juli. Funderade oxå på i går hur man ska göra de varmaste dagarna. Men med erfarnhet med de andra två så är det bara att hålla sig i skuggan och amma, amma och amma på. Ge vatten om det behövs, men har för mig att man ska koka vattnet först.

• Phlippan87

våran dotter var ju lite lite äldre (ca 6-7 månader) men vi tog ut badbaljan och ställde i skuggan med ett parasoll och satt sedan där och plaskade, har även en liten plaskpool men den blir nog mer använd i år än förra året. mycket vätska och många gånger är det svalare för barnen att ha tunna men heltäckande kläder än att vara nakna då kläderna skyddar lite från värmen, dock ska de vara luftiga.
    kommer nog ha mer problem denna sommar än förra, känner mig mer orolig för hur det ska gå med en nyfödd än jag gjorde med henne som ju var några månader ändå

♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • Kimona

Ta med en bordsfläkt och förlängningskabel så ni kan ta med den ut också

• minimera

Nu är min dotter 2 år men när hon var bebis och det blev tokvarmt så älskade hon när jag baddade henne med fuktiga handdukar. Först tyckte hon illa om det men sen när hon kände hur skönt det svalkade så kunde hon ligga och njuta hur länge som helst. Sen som de andra säger, amma ofta och erbjud även vatten. Ha bara på blöjan och var i skuggan :)

• Mii

Sånna vetevärmare man brukar lägga i micron går att ha i frysen för att istället kyla. använde jag förra sommaren i spjälsängen för att kunna få min dotter (då 6 mån) att somna... 

• snuttan1983

hej detta va en bra tråd sj kommer jag ju snart ha en ny född å har ju inte tänkt så mycket på det därmed värmen... mitt förra barn kom ju i juli för fyra år sen å då va det varmt men inte så varmt som det va förra sommaren.. men jätte bra tips från er alla faktiskt...

• Ejka

BRA TRÅD!!!

Har två barn sedan tidigare osm är födda i januari, trean beräknad till 21/7. Lider själv av värmen redan nu, och har undrat och funderat över hur lilleman ska få det.
    Förra sommaren flyttade hela familjen ner i källaren, som tack och lov är svalare än resterande delar av huset. När M&Z var halvåret var det rätt varmt också, då hade de t-shirts/skjortor och bara blöja. Låg på handdukar ute i trädgården under parasoll ofta utan blöja också. Sen badade vi dem i svalt vatten varje kväll... Nu är jag mest rädd för solen, stekande het på en bebis. Trots solskydd och annat så steker den ju en del...

• Anonym (isbiten ;))

Nu har jag inte prövat detta på människobarn men på mina djur som också lider av värmen. Vi fryser in stora 2 liters petflaskor med vatten (går också bra med vanliga kylklampar men flaskor håller längre) sen lindar vi in dom i handdukar  och lägger runt den korg där dom sover alltså inte direktkontakt med djuret/barnet men det blir faktiskt svalare och behagligare just där Glad

• Jessicaaa

en liten handfläkt är alltid bra att ha med sig. :)

• Anonym (sommarstugan)

Vi har en varmvattenflaska som ska stoppas ner i ett mjukdjur. Tänkte fylla den med kallt vatten + några isbitar och hoppas att hon gillar att krama den. Ska tänka på det där med fuktiga handdukar!

• Anonym (sommarstugan)

Jag kommer fortfarande amma men antagligen kommer vi ha börjat lite lätt med smakportioner

Tre små grodor skrev 2011-05-23 15:41:57 följande:
    Bada och ligga naken i skuggan. Och ge extra vatten om bebisen får ersättning.
    Det finns en strand i närheten men den är ju i solen. Kanske blir nått kvällsdopp med henne men inte dagtid. Vill inte riskera att hon bränner sig!
  • Agnes81

Hmm bor i supervarmt land nu (46 grader i skuggan). Här används bara bomulls blöjor som går att tvätta. Och bara blöja, inga kläder.

Svar på tråden Hur svalkar man en bebis om det blir lika varmt som förra sommaren?