• Nifelheim

Hjälp...hunden har ätit metall...

Snälla ngn hjälp mig...vår hund har precis ätit en värmeljushållare...(ni vet en sån där av aluminium) och nu behöver vi lite hjälp.
    Då det blir ganska vassa kanter när man biter sönder en sån så ringde vi till agrias veterinär och hon sa att man skulle ge hunden sparris eftersom det kapslar in vassa föremål de har ätit
    Finns det ngt mer förslag? Inte så lätt att få tag på sparris här vid den här tiden på dygnet.

Han verkar inte må dåligt utan det är bara i förebyggande syfte så inte tarmarna skärs sönder.....

• Svar på tråden Hjälp...hunden har ätit metall...
  • Majsan70

Men ICA Maxi o Coop o bensinmackar hhar ju öppet...kanske dem har sparris?? I allafall sparris på burk...det borde ju gå lika bra..

Hoppas att vovven klarar sig med mage o tarmar i behåll...

• Supermummy

Håll ett öga på hnm och kolla bajset noga. Kommer det blod så är det bara att åka OMEDELBART!!!

• Nifelheim

Mm det var sparris på burk hon menade...men här finns bara ett vanligt ica och de stängde 7....och den enda macken som finns är obemannad....*ångrar starkt att jag flyttade ut i skogen*

• Nifelheim

Ja självklart supermummy håller vi koll...fick också tipset att mäta hans mage direkt för att kunna se om den svullnar upp...någr fler tips? Vill inte att han ska må dåligt ju...

• halstabletten

Jag tänkte precis tipsa om sparris...Kolla COOP! De har öppet till 22.00 här i Umeå iaf, och de brukar ha sparris. Det är värt en liten extra tur även om det inte ligger runt hörnet då metallen i värsta fall kan riva upp en hel del där inne...

• Nifelheim

Hjälp vi har inget coop heller...:(.....mm jag vet det skulle vara värt vad som helst....

• halstabletten

Hur långt är det till närmaste storbutik då? Jag läste i din presentation att du bor ett antal mil utanför Stockholm...någonstans måste väl finnas ett COOP eller Maxi om än det innebär en viss körväg? Åker du nu så borde du ju hinna ett bra antal mil innan 22.00 (om de har öppet så länge? Det kan du ju ringa och kolla innan)

• halstabletten

Lokaltrafik? Granne som du kan låna bilen av? Etc...

Vill du ha fler alterantiv på annat som kan skydda vovvens inälvor kan jag bara rekommendera att du ringer upp veterinären igen, kanske finns det fler knep som han/hon vet om. Jag har iaf bara hört sparris...Sedan kan du ju fråga om du ska ge hunden något som kan få den att kräkas...det är inte alla gånger det rekommenderas beroende på vad de har ätit, men är det ok enligt veterinären att försöka få hunden att kräkas upp ljushållaren så har jag för mig att det finns sk huskurer för att få dem att spy...

• Nifelheim

Hon sa att man inte skulle få honom att spy....det kunde riva upp mer isf...

Har försökt låna bil av de som går men inte lyckats....

• Majsan70

Parrafin olja är oxå bra. Men jag vet inte hur det funkar med just metall, men det kan säkert veterinären svara på.

Brukar vi ge vår katt när hon käkat olämpliga saker som är stygga mot insidan..

• Heisan

Förstår att du känner dig ängslig. Vet att det inte är någon tröst men min förra greyhound satte i sig åtskilliga rakblad vid ett tillfälle. Jag försökte få i honom sparris, men lyckades inget vidare. Men han klarade sig helt utan problem... Hoppas att det löser sig till det bästa för er.. Lycka till....

• Nifelheim

Tack Heijsan skönt att höra......får så otroligt dåligt samvete för att han kommit åt ett värmeljus....trodde väl aldrig att han ens skulle bry sig om de...han som inte ätit upp några onormala grejor tidigare...

• Nifelheim

ringde strömsholm också...de tipsade om filmjölk och uppblött hundmat....så försöker med det och håller koll på ev. blod i bajset och ifall han kräks.

Svar på tråden Hjälp...hunden har ätit metall...