• SmaragdKattis

Kuvertpris vara eller icke vara?

Frågan gäller i samband med fest för att fira en vigsel, dvs bröllop. Men skriver man bröllop så brukar man ju bjuda på alltihop. Hur resonerar ni? Är det acceptabelt i bröllop, i samband med övriga fester, eller aldrig?

• Svar på tråden Kuvertpris vara eller icke vara?
  • Monstermamman

Jag tycker absolut att man kan istället för present ta en liten avgift för att folk ska få komma och äta, dricka och dansa!
    Har man inte så stor budget så kan man bra skriva i inbjudan tycker jag att 'istället för present så tar vi gärna emot sponsring till festen' eller nåt liknande.

• Bonanza

Nope, jag tycker inte att det är ok. Jag tycker att det är lite förmätet: "vi är så viktiga, så ni får betala för att komma och fira oss". Vid bröllop alltså. Vid en vanlig fest är det ok.

• SmaragdKattis

Bonanza: Vad är det för skillnad på bröllop o vanlig fest? Oavsett så firar man ju något, om det är en vigsel eller 50år ska väl itne spela någon roll?

• Bonanza

Jo men om jag har en fest bara för att alla gamla vänner ska få träffas och umgås, då är ju inte festen _för mig_ utan en tillställning för alla.

Men när man själv är festobjektet, då känns det som sagt förmätet.

• Jefa

Nej, kuvertavgift är inte okay enligt mig. Hade aldrig kunnat med att ta betalt från våra gäster för att VI ska kunna få den festen VI vill. Tänk, festlokal, mat och sånt är ju nästan redan bestämt när inbjudningarna skickas ut. Alltså får gästerna bara betala för något de inte valt själva.

Det är precis samma sak som att jag skulle ta betalt av mina vänner och familj då vi köpt ett nytt hus. Ett bidrag till lånen istället för inflyttningspresent

• Monstermamman

Konstigt hur man ser olika på saker och ting..
    Jag ser det snarare som att "vi vill gärna fira med våra vänner att vi har gift oss men har tyvärr inte pengar att bjuda alla, därför önskar vi en liten slant istället för present" och inte "vi är så viktiga så ni får betala för att komma och fira oss".

• Jefa

Men varför ska man ordna något man nte har råd med? Det har jag aldrig förstått. Tar hellre lån än att be mina GÄSTER betala för sin del

• Barron

Man får stå för sin egen bröllopsfest, annars behöver man inte ha nån

• Likah

En till som tycker "inte ok"! Håller med tidigare inlägg om att man vill träffas i kompisgänget utan speciell anledning, då är det helt ok att alla skramlar. Men firar man någon person, födelsedag eller bröllop, så känns det lite gnidet. Då kan ju inte gästerna välja heller, om de köper en present så tänker de ut någonting som ska passa just festföremålet.

Svar på tråden Kuvertpris vara eller icke vara?