• the rose

Till er som uteslutit kolhydrater

Tänkte testa att utesluta kolhydrater och socker i kosten för att se om det funkar för mej att gå ner i vikt, men det jag undrar är om man behöver äta några slags vitaminer eller nåt kosttillägg då? (Tänker mest på att kroppen behöver ju trots allt kolhydrater)

• Svar på tråden Till er som uteslutit kolhydrater
  • Robyn

Hej, börja med att utesluta bröd, pasta, potatis och ris. Du kan äta fullkornspasta/ris istället och skippa socker (välj osockrat eller lättsockrat).

Du behöver lite kolhydrater varje dag, men se till att de är nyttiga sådana! Ät tex havregrynsgröt/ osockrade flingor på morgonen och sedan grönsaker och kött. Du kommer antagligen inte ens att längta efter kolhydrater!

Kör inte extremt (som tex Atkins), det tror jag gör mer skada än nytta. Lagom är bäst...

• JTK

Glöm inte att du behöver fett, extra viktigt att frukosten innehåller det. Många light och sockerfria produkter är även nästan fettfria.

• the rose

Tack så mycket för hjälpen! Har ni testat detta? Har det funkat?

• Robyn

Du har fått en massa bra råd ser jag! Jag har testat att ta bort kolhydrater (dock inte extremt?) och känner mej mycket piggare och gladare! Smal vet jag inte om jag har blivit, har inte vägt mej på länge, men jag kanske har behållit vikten snarare? Har dragit ned lite på träning pga tidsbrist.

Kom ihåg att äta: Fett (från tex lax, makrillolja, inte smör, grädde!), protein, grönsaker!

• Tjockepoffa

Körde extremen Atkins...
    Kunde inte ens se en köttbit utan att må illa.
    Inte att rekommendera.
    Funkade inte så bra på mig heller.
    Har hört att den fungerar lättare på män - vad vet jag!?
    Lycka till

• the rose

Tjockepoffa
    vad var det då som gjorde att du inte kunde äta kött? Är inte så hemma på atkins o vet inte riktigt hur det funkar.

• skriva

Är det inte så att Atkins är väldigt radikalt och förordar att man inte får äta t.ex frukt?

Det bästa är att utesluta socker och snabba kolhydrater. Matvete, råris, osv går bra att äta, det har lågt GI. Grönsaker och frukt är också svåra att klara sig utan, så helt och hållet ska man inte utesluta kolhydrater. Bara de dåliga.

Svar på tråden Till er som uteslutit kolhydrater