• scrapparlotta

stukad fot, hur länge.....??

Våran 5-åring stukade foten riktigt illa i fredags på studsmattan. Den är jättesvullen, aldeles blå/lila och hon kan inte stödja sig på den än. Vi var inne i lördags och röntkade men allt var helt sa dom. Nu undrar jag, ni som har/har haft barn som skadat sig på liknande sätt.....hur länge har foten varit svullen (tänker på att få på henne skor), när har dom börjat gå på den lite. Om dom varit lika små som Tuva, hur har ni gjort med dagis? Har dom gått dit eller har ni varit hemma ett tag? Hur lång tid tog det innan foten var helt bra? Tänker på sommaren som kommer nu då barn bara bubblar av spirng och få hoppa på studsmattan igen. Många frågor men jag vore tacksam för svar.....vill ju att Tuva ska bli frisk så fort som möjligt, men jag är rädd för att detta tar tid.....

• Svar på tråden stukad fot, hur länge.....??
  • thegoddess

Kan bara säga att för mig när jag var yngre tog en stukning 1-2 veckor. Ha fot i hög läge och stödbandage.

• Helle333
    scrapparlotta skrev 2011-05-24 06:15:03 följande:
    Våran 5-åring stukade foten riktigt illa i fredags på studsmattan. Den är jättesvullen, aldeles blå/lila och hon kan inte stödja sig på den än. Vi var inne i lördags och röntkade men allt var helt sa dom. Nu undrar jag, ni som har/har haft barn som skadat sig på liknande sätt.....hur länge har foten varit svullen (tänker på att få på henne skor), när har dom börjat gå på den lite. Om dom varit lika små som Tuva, hur har ni gjort med dagis? Har dom gått dit eller har ni varit hemma ett tag? Hur lång tid tog det innan foten var helt bra? Tänker på sommaren som kommer nu då barn bara bubblar av spirng och få hoppa på studsmattan igen. Många frågor men jag vore tacksam för svar.....vill ju att Tuva ska bli frisk så fort som möjligt, men jag är rädd för att detta tar tid.....
    Det tar tid innan en stukning går över helt. Ibland är det bättre att bryga fotleden än att stuka den eftersom det kan bli helt andra skador av stukningar. Hon bör ta det lugnt. Ha foten lindad. Högläge. Ring och prata med BVC om vad du kan göra för att bäst underlätta läkning
  • scrapparlotta

Oj, är det så? Kan hon få men för detta länge menar du?? Kanske blir den svag där hon stukade den? När vi var på akuten i lördags så sa dom att den inte skulle lindas, men jag köpte sån binda igår och ska börja lägga om den på dagarna.....känns ju bättre.

Hur har ni gjort med dom som gått på dagis?, hon måste ju få på sig skor, hänga med dom ut....det går ju inte på länge känns det som. Pappan är hemma nu, men vad händer när det gått en vecka....kan jag skicka iväg henne då, annars måste väl jag ha läkarintyg. Man får vabba för sånt här va???

• thegoddess

Ledbandet töjs ju ut. Träna upp små muskler sen genom att barnet står på ett ben går det bra kan man stå på ett en på en ihop vikt handduk.
    Jag stukade foten många gånger i min barndom. Det blev liksom lättare och lättare pga ledbandet, till slut bröt jag den bara av att trampa snett fast hade hunnit bli 20 då men stukat säkert 10 ggr genom åren

• Snabeldrake

Jag har inga barn med stukade fötter men jag har själv stukat foten (förra året) riktigt rejält. Var helt säker på att foten var trasig. Men det var bara en rejäl stukning. En vecka, sen kunde jag stödja lite på foten. Idag, ett år senare, känner jag fortfarande av att den gör ont. Så, beror på hur kraftig stukningen är. Jag kommer antagligen alltid känna av att det är något som hänt med foten.

• scrapparlotta

Usch vad tråkigt att höra att det kan bli så långvarigt för min lilla tjej....hela hennes sommar är ju förstörd.

thegoddes: Hur menar du att hon ska träna det?? Hängde inte med där riktigt.....

Finns det fler sätt att träna upp detta så det blir starkare sen när hon är bättre i sin vrist?

• skånegås

KOntakta sjukgymnasten på vårdcentralen där du bor snarast. Här behandlas stukningar som akuta patienter och de får oftast komma samma dag för att få veta vad man ska och inte ska göra!!!
    Man ska stödja på foten så tidigt man kan. Man ska trampa med foten MÅNGA gånger om dagen för att få ner svullnaden och även ha foten högt då man sitter.

• skånegås

Att stå på ett ben är bra när och om det funkar (5-åringar är ju kanske inte jättebra på det innan stukningar heller... man ska ju inte hoppa runt för att man håller på och tappa balansen..)

• scrapparlotta
    skånegås skrev 2011-05-24 17:40:55 följande:
    KOntakta sjukgymnasten på vårdcentralen där du bor snarast. Här behandlas stukningar som akuta patienter och de får oftast komma samma dag för att få veta vad man ska och inte ska göra!!!
    Man ska stödja på foten så tidigt man kan. Man ska trampa med foten MÅNGA gånger om dagen för att få ner svullnaden och även ha foten högt då man sitter.
    Tar dom små barn som lika akuta?
  • skånegås

Om foten är mycket svullen skulle jag tro man iaf får komma för att få råd. Det är ju inte bra om den är väldigt svullen för länge. Ring och hör!
    Mest är det ju dock vuxna som kommer. Och ofta får de inte veta något av läkare eller personal på röntgen utan vet inte alls vad de bör göra. Det är lite synd eftersom de flesta kan bli så mycket bättre så mycket snabbare genom rätt träning...

• skånegås

Men man kan ju till viss del förebygga att man får framtida problem och att det upprepas vid enklare våld som det gjort för thegoddes.

Svar på tråden stukad fot, hur länge.....??