• smulanjag

Kliar munnen på min 3 månaders bebis?!

Hej! Har en liten kille här hemma som idag är 11 veckor, förutom lite magknip som förvrigt blivit bättre så är han en väldigt nöjd och "snäll" bebis som inte skriker mycket, dock har något hänt de senaste dagarna/veckan, han verkar otålig och missbelåten ofta, gnäller mycket mer på dagarna och vill helst äta hela tiden, när han inte äter så suger han på tummen eller äter och tuggar på sina händer, det verkar precis som om han vill ha något i munnen precis hela tiden!. Dessutom har han börjar dregla och blåsa som bubblor ur munnen hela tiden vilket han inte gjort alls tidigare, han verkar ha så mycket saliv att han liksom sväljer massa luft och får mer magknip igen utav det men jag vet inte.., kan det vara så att det börjat klia i munnen på honom såhär tidigt och isåfall vad kan vi göra för att underlätta för honom?, det verkar onekligen lite jobbigt för honom!.

• Svar på tråden Kliar munnen på min 3 månaders bebis?!
  • Linda1976

Finns bitringar man kan lägga i frysen en stund

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976

Min dotter fick första tanden runt 3,5 månad så det är inte så ovanligt.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • kretina

Hej, min kille blev 3 månader i lördags, och du kunde lika gärna ha skrivit om honom, han sover sämre, gnällar en himla massa och dreglar och tuggar på händerna, jag har  inte hittat nåt som duger, tror han är i en tillväxtfas också som gör att han har blivit så annorlunda, skulle inte ha nåt emot att få sova i lugn och ro igen, men förhoppningsvis går det över snart iaf, kram

• aud

Tandköttet kan tydligen klia i månader innan något händer. Min unge har tuggat och gnagit på allt som kommit i hans väg i typ 2 månader nu, men inga tänder än. :)

• Marianne84

Vissa får tänder jätte tidigt (vissa föds med tand/tänder) de är ärfligt också. Men man kan ha napp/bitring i kylen eller lägga in i frysen en kortstund. När de ska börja få tänder så ökas saliv produktionen mer eller mindre hos alla och de vill ha ngt i munnen och tugga/bita på och så för de kliar.

• Miss Union

Dottern började också klia sig i munnen, när hon var tre månader. Hon dregglade ibland kopiösa mängder också. Den första tanden kom när hon var 5 ½ månader, så det kan börja tidigt att klia i tandköttet.

• smulanjag

Tack snälla för era svar!, ska köpa en bitring till honom och se om han tycker om det!, troligtvis är det väl också någon tillväxtfas som ni nämnde, de kan väl bli extra gnälliga å så då eller?, är mitt första barn så jag vet ju inte så mycket =). Tänkte på en sak till om det är någon som vet, har börjat ge honom lite lite ersättning, typ 20 ml på kvällen bara för att vänja honom vid andra smaker än bröstmjölk, kan de få lite magknip av detta utan att det behöver vara allergi?, är så orolig över att han ska visa sig vara allergisk mnot mjölkprotein...

• Miss Union

Nu har jag knappt ammat vår dotter alls, hon fick ersättning från dag fem. Men hon fick ju ont i magen i början av ersättningen, eller fick snarare gaser. Jag skulle tro att det tar lite tid för en liten mage att vänja sig vid ersättning om han bara fått bröstmjölk hittills. Men så länge du ger lite åt gången går det säkert bra.

• smulanjag
    Miss Union skrev 2011-05-24 08:19:41 följande:
    Nu har jag knappt ammat vår dotter alls, hon fick ersättning från dag fem. Men hon fick ju ont i magen i början av ersättningen, eller fick snarare gaser. Jag skulle tro att det tar lite tid för en liten mage att vänja sig vid ersättning om han bara fått bröstmjölk hittills. Men så länge du ger lite åt gången går det säkert bra.
    ja det är gaser som vår kille har också, men vi fortsätter ett  tag till att bara ge lite för att vänja honom och hoppas att det inte blir värre!
  • Marianne84

Man kan testa ge semperdroppar som är bra mot gaser bl.a. Babymassage hjälper till att få ut gaser också. Massera med ICAs rapsolja ingen har fått någon reaktion av de. Används på BVC på massage kurserna. Finns dr browns flaskor så de inte sväljer lika mkt luft när de äter osv. Finns en "fis" hjälp också att köpa :) Mitt första barn är 9 mån och han hade kolik som försvann för 2-3 månader sen..

• elena76

Hej min lilla dotter är snart 4 månader som dreglar mycket jag har köpt på Apoteket en salva som heter Multi-Mam baby Dent den lindrar besvär vid tandsprickning Med vänlig hälsning, Elena.

Svar på tråden Kliar munnen på min 3 månaders bebis?!