samiska namn???
kan ni några samiska namn och om de har betydelse???
kan ni några samiska namn och om de har betydelse???
Mika...ingen aning om vad de betyder men minns när jag var liten så gick de en serie typ jul lovs morgon om en samisk pojke som hette just Mika;)
Enligt gammal samisk tradition gavs barnen ett namn som någon avliden, ofta släkting, burit och som visat sig för modern i drömmen. Det ska ha varit namn på de bästa jägarna, fiskarna och renskötarna som gavs åt pojkar och namn på kvinnor som fött med liten smärta och som varit duktiga på kvinnliga sysslor som valdes åt flickor. Genom namngivningen identifierades barnet med den avlidne och det ansågs att barnet fick hans eller hennes identitet och karaktärsdrag.
Blev barnet sjukt ansågs det som att det fått fel namn och då byttes namnet ut mot ett som skulle passa bättre. I källmaterialet finns uppgifter om personer som bytt namn både tre och fyra gånger. Detta gällde inte bara barn utan även vuxna.
I samiska sammanhang används ofta faderns eller moderns namn och tilltalsnamnet, t.ex. Biera-Juhan, om en man heter Juhan och fadern heter Biera, istället för att använda tilltalsnamn och efternamnet. Eller också kan personer bli knutna till den plats där de bor eller på annat sätt utskiljas som just den personen. Att använda tilltalsnamn och efternamn är dock det vanliga utanför den egna kretsen och används i officiella sammanhang.
De flesta samiska namn som används idag är samiska former av skandinaviska namn. Det finns namn som används över hela det samiska området (med variationer i stavning), men också sådana som är specifika för en speciell region.
De fem vanligaste dopnamnen för kvinnor är:
Elle, Máret, Innga, Biret och Ánne. För män: Niillas, Áslat, Ánde, Biera och Mihkkel.
Förutom att ge samiska namn så hämtar man inspiration till namn från omgivningen, det kan vara från kändisar eller artister eller väljer namn som man tycker klingar vackert. Då behöver det inte vara specifikt samiska namn.
Här är en del samiska länkar
www.laponia.info/
www.samer.se/
Hej!
Kille: Neila (såfort jag får en pojke kommer jag att döpa honom till det) Den svenska formen av Neila är Nils.
Tjejnamn jag gillar är Sagka och det kan liknas vid Sigrid.
/ Lia
Lia82:Menar du Niila?
Nillane: Nej, jag menar Neila, uttalas "näjla".
Är själv sydsame och kanske är Neila mer vanligt bland oss sydsamer och Niila mer vanligt bland nord..... vet dock inte, spekulerar bara.
Lia82:Aha!
Aili är jätte fint!
madif:Ja det är det men för mig känns det som ett finskt namn............
Sen har ju den samiska kulturen influerats av majoritetskulturerna i Sverige, Norge och Finland under väldigt lång tid. Det absolut, absolut vanligaste där jag kommer ifrån, också bland renskötande samer som talar språket/språken, är att ge barnen dubbelnamn med svenska/finska/norska inslag - Lars-Tomas, Per-Lars, Per-Henrik, Lars-Miguel (!), Sara-Emma, Ella-Marit, Mari-Terese etc. Det låter som något taget ur Pistvakt, och det är lite tråkigt, men så är det... Min personliga favorit är nog Ailo. Utan dubbelnamnsprefix.
Pneu:JAAA, du har alldeles rätt!
Lars-Miguel?, det var den bästa varianten!! Ha ha
Kul tråd..när jag själv får barn har jag också planerat att ge dem sameinspirerade namn..Pojknamn har jag klart för mig och det påminner lite om Lia82´s..mer vill jag inte säga ;)
Flicknamn är lite svårare tycker jag.
Är själv sydsame, dock inte aktiv och har inte vuxit upp med de samiska traditionerna..dessvärre. Men är en lika stolt same för det!!:)