• Blivande Kinamamma

En fråga om vigselbevis!

Hej
    Håller på att jobba med vår akt som ska skickas till Kina.
    Någon som vet vart man kan beställa hem ett vigselbevis. Jag är lite frågande över vårt vigselbevis som vi fick då våra namn är skrivna med kladdig penna samt att det är min mans gamla namn som står på det (han tog mitt).
    Är era vigselbevis skrivna för hand med penna (era namn alltså) och var det ert gamla namn som ogift som stod på det?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden En fråga om vigselbevis!
  • sweedy

Skatteverket skriver ut personbevis och där står vem man är gift med.

• Petras

Ring församlingen där ni gifte er (kyrkan),
    eller till Stadshuset om ni gifte er där (borgligt).

/ Lycka till!

• Blivande Kinamamma

Hej
    Jag tänkte också på personbeviset, men det ska ju inte skickas med i akten.
    Så nu klurar jag på hur dom ska kunna veta att det är rätt make jag har på vigselbeviset eftersom personbeviset inte ska skickas med och våra personnr inte står med på vigselbeviset.

• Petras

De vill se att nu ÄR gifta och hur länge bara. Resten kvittar.

• sweedy

Jag vet inte hur det är för er, men vårt vigselbevis som vi fick av vigselförättaren är inte på något sätt ett lagpapper på giftemålet. Det är bara en minnes sak. Där står inga personnummer eller något. När jag behövde vigselbevis till mitt visum var det enda som fick att få ett personbevis från skatteverket där det står vem och när man gift sig. Ring dem och tala om vad du behöver, de kan även skriva ut det på engelska. Jättesmidigt.

• Toppan

Vi tog brar en kopia på det handskrivna vigselbeviset och det gick bra!

• Blivande Kinamamma

Tack för alla svar. Till Kina räcker det tydligen bara med att ta en kopia på sitt vigselbevis som man fick, dvs det handskrivna som ser ut som ett diplom.
    Jag har till och med skickat en kopia till handläggaren hos vår organisation, och det var helt rätt. Skönt, då var ytterligare ett papper klart!

• Marie IE B

Ok, jag har just pratat med skattekontoret och sa att jag ville ha födelse,- dop,- och vigselbevis och fick till svar: Jaha, du vill ha ett personbevis.
    Nej sa jag, födelse-dop och vigselbevis ska jag ha.
    Ja, sa hon det framgår av personbeiviset när du är född och vem du är gift med.
    Något som hette dopbevis kände hon inte till.
    På FFIA's sida hittade jag också en blankett man kunde skriva ut och skicka till skattekontoret så jag har gjort det också för säkerhetsskull. Jag blir inte klok på detta. Lika bra att ta en kopia på ens handskriva vigselbevis man fick på bröllopet också för att gardera sig.

Svar på tråden En fråga om vigselbevis!