• DaVinci

Vad anser du om självmord?

Det här med självmord. Vissa anser att det är så själviskt och egoistisk med självmord medan andra tycker att det är modigt och stort m.m

Jag kommer ihåg när min systers kille tog livet av sig och hon var helt jävla förstörd. -"Om man mår skitdåligt ska man fan leva för de som lever omkring en", sa hon till mig. Ja, kan jag tänka men samtidigt om man mår så fruktansvärt dåligt och har fått medicin väldigt länge men ingenting hjälper, man kanske inte försöker själv heller.

Min syster tog livet av sig åtta veckor efteråt. Jävla fitta ville jag skrika till henne, hon skulle ju leva för mig! Precis som hennes kille skulle leva för henne.
    Jag har både unnat henne hennes död och hatat henne för att hon tog sitt liv. Men ska man inte leva för sig själv? Ska man verkligen leva för alla andra? Varför ska man stanna kvar bara för att anhöriga inte vill att du ska dö?
     Vi ska ju alla dö.

Vad anser du om självmord och allt runtomkring?
    Vad är "rätt och fel"?
    Ska man få ta livet av sig om man mår fruktansvärt dåligt och man tror själv att man inte kommer kunna ta sig ur det?
    Eller ska vi fortsätta leva för andra och i tron om att det "kanske blir bättre"?

• Svar på tråden Vad anser du om självmord?
  • KlasKristian

När man är i det läget att man överväger självmord är man så djupt nere i skiten att man ser det som att man skonar sig själv och framför allt andra genom att försvinna; man är ju ändå bara till besvär som den usla människa man är.

Självmord är alltså egentligen allt annat än egoistiskt om man ser det från självmördarens sida.

Här kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.
  • DaVinci

Hm, ja jag är med. Även om det är ett djupt självdestruktivt beteende så kan jag tycka att det är "okej" att ta sitt liv när man är där du beskriver. Jag tycker visserligen att sjukvården, psykiatrin bör bli mycket bättre men så tänker jag på min syster att det skonade lite av hennes sorg och olycka.
    Är det fel att vara egoistisk?

• KlasKristian
    DaVinci skrev 2011-05-24 12:07:12 följande:
    Hm, ja jag är med. Även om det är ett djupt självdestruktivt beteende så kan jag tycka att det är "okej" att ta sitt liv när man är där du beskriver. Jag tycker visserligen att sjukvården, psykiatrin bör bli mycket bättre men så tänker jag på min syster att det skonade lite av hennes sorg och olycka.
    Är det fel att vara egoistisk?
    Det är klart det inte är "okej" egentligen, i nästan alla fall finns ju hjälp att få. Jag förklarade bara utifrån hur man ser det när man är på botten.
    Här kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.
  • Anova

Jag tyckert att det är mycket tråkigt då människor tar sitt liv, speciellt unga människor med hela livet framför sig. Håller med om att sjukvården/psyk borde bli bättre, men de som jag känner som tagit sitt liv eller har försökt har ofta haft en lång historia med psykvård bakom sig. Jag vet egentligen inte vad man ska göra förutom att utreda och medicinera, och om det inte går..vad gör man då. Det är lätt att förlora hoppet. Psykisk sjukdom är inte lätt att handskas med varken ur den drabbades perspektiv eller hur sjukvården. Fast jag har erfarenheten själv att det finns massor att göra för att förbättra psyk.

Men visst är det en egoistisk handling. Jag har en bekant vars tvillingbror tog livet av sig för nästan exakt 2 år. Bekanten fann sin bror död och jag gissar att det är extra svårt att tappa en tvillingbror på sånt sätt. Som tur har min bekant haft massor av hjälp och kommit på fötter igen.

Ibland kan jag tycka att självmord är den bästa utvägen, och jag är för att införa självmordskliniker. Jag berördes mycket av dokumentärfilmerna om Jocke Alpgård som slutade sitt liv på en självmordsklinik i Schweiz (dokumentären om Jockes död heter Jocke hette Sussis man). I ett sånt fall är självmord den bästa utvägen tycker jag.

• Barbie

Det är en väldig stark fråga, och jag kan aldrig bestämma mig vad mitt svar ska bli.

DET ÄR MODIGT, att våga ta sitt eget liv är oerhört starkt och modigt.
    Men det är också väldigt egoistiskt, att lämna alla nära och kära bakom sig, svika alla som stått där.
    Samtidigt som personen mår så jävla dåligt, och då även fått medicin i flera år och inget hjälper.
    Då kan jag se genom fingrarna, ingen vill leva ett liv när man mår dåligt.
    Men samtidigt, så fel så fel.

• sverker11
    DaVinci skrev 2011-05-24 11:59:10 följande:
    Vad är "rätt och fel"?
    Det finns inget "rätt elller fel". Det är bara en tragisk händelse ungefär som när någon dör i en trafikolycka som kanske eller kanske inte hade gått förhindra.
  • Apocalypso

Jag tycker inte att det är modigt men inte heller fegt utan bara tragiskt. Däremot tycker jag att man kan tänka lite på de som ev blir utsatta genom att åtmindstonde sköta det snyggt och inte hoppa framför tåg eller äckliga rester som andra tvingas ta rätt på.

• ladynorway
    DaVinci skrev 2011-05-24 11:59:10 följande:
    Det här med självmord. Vissa anser att det är så själviskt och egoistisk med självmord medan andra tycker att det är modigt och stort m.m

Jag kommer ihåg när min systers kille tog livet av sig och hon var helt jävla förstörd. -"Om man mår skitdåligt ska man fan leva för de som lever omkring en", sa hon till mig. Ja, kan jag tänka men samtidigt om man mår så fruktansvärt dåligt och har fått medicin väldigt länge men ingenting hjälper, man kanske inte försöker själv heller.

Min syster tog livet av sig åtta veckor efteråt. Jävla fitta ville jag skrika till henne, hon skulle ju leva för mig! Precis som hennes kille skulle leva för henne.
    Jag har både unnat henne hennes död och hatat henne för att hon tog sitt liv. Men ska man inte leva för sig själv? Ska man verkligen leva för alla andra? Varför ska man stanna kvar bara för att anhöriga inte vill att du ska dö?
     Vi ska ju alla dö.

Vad är "rätt och fel"?
    Ska man få ta livet av sig om man mår fruktansvärt dåligt och man tror själv att man inte kommer kunna ta sig ur det?
    Eller ska vi fortsätta leva för andra och i tron om att det "kanske blir bättre"?
    _Trots_ att man då är så långt nere det bara går att komme,är självmord,enligt mej,den absulut största egoistiska handlingen man kan urföra! OCH den mest själviska!
    Då pratar jag inte om dom människor som är så sjuka att dom inte VET vadf dom GÖR!
  • seriousally

Ibland kan det vara svårt att tycka att man ska leva endast för anhörigas skull.

Svar på tråden Vad anser du om självmord?