• Anonym

väger för lite

var på 4 års kontroll med min dotter. När hon ställde sig på vågen säger bvc sköterskan att hon inte gått upp något  i vikt sen i januari utan gått ner 0.5 kg, Hon är 104 cm lång och väger 17 kg. Bvc sköterskan sa att hon var orolig för att min dotter inte äter som hon ska, min dotter äter frukost.. mellis,,lunch mellis middag och kvälls mat, Vad kan det bero på att hon inte går upp? ska tillbaka mitten på juli för ny vikt kontroll,

• Svar på tråden väger för lite
  • BVC Sköterskan

Hej!

Hon ligger onekligen precis på mittstrecket i tillväxtkurvan, både längd- och viktmässigt. Naturligtvis bör man dock vara observant på att hon gått ned i vikt, vilket kan ha fler förklaringar.

Fundera på om hon varit sjuk mycket sedan föregående mätning eller om något förändrats sedan dess. Det kan vara förändringar i familjen, på förskolan eller hur hon mår till exempel.
    Det händer tyvärr även att mätningar blir fel på BVC. Om det skett, visar det sig dock under nästa mätning.

Utevcklas din dotter och är pigg och glad i övrigt, har jag svårt att tro att det skulle vara något allvarligt. Hör efter med förskolan, för säkerhets skull, om de märkt at hon skulle förändrats på något sätt.

Mvh Christine

• Anonym

tack för svar :) hon hade en period i februari och mars när hon inte åt något,, en halv macka per dag. Men hon är pigg och glad både hemma och på försskolan.. dom tycker hon är pigg glad och utvecklas som hon ska,

• BVC Sköterskan

Hej igen,

Det låter absolut som att det kan vara orsaken till viktnedgången. Jag är säker på att nästa viktkontroll ser "bättre" ut.

Glad

/Christine

Svar på tråden väger för lite