• Wilhelmina

Hur mycket hade DU betalat för att gå på en 30-års fest?

Jag och min man fick en inbjudan till en av hans släktingar som fyller 30. Vi umgås väl inte direkt utöver större helger (typ påskmiddag eller något släktkalas), men tycker att både hon och hennes sambo är trevliga.  Det var självklart kul att få en inbjudan till festen, men kuvertavgiften är 400 kr per person och för oss två blir det alltså 800 kr. Till deras försvar så har de hyrt en restaurang och buffé ingår i priset (de har även undanbett presenter), men jag tycker ändå att det är lite väl mycket pengar eftersom vi har nog med utgifter som det är under semestern. Plus att vi brukar inte ge speciellt dyra presenter utöver den närmaste släkten (inte heller har jag fått eller förväntar mig att få det själv).

Vad tycker ni, är det snålt? Var går er smärtgräns? Plus, hur tackar man nej på ett snyggt sätt? "Det är för dyrt" känns lite väl plumpt...

• Svar på tråden Hur mycket hade DU betalat för att gå på en 30-års fest?
  • 071001

400 kr per person för buffé? Nej, tack det är det inte värt och jag är inte snål av mig.
    Vad är det för restaurang som har så dyr buffé? Ingår alkoholen då?

• Wilhelmina

Det ingår dryck till buffé (vet inte exakt vad) och kaffe med avec.

• Red Velvet

Nej, jag hade inte gått. Kuvertavgift när man fyller år?! Nä tack. Så ivrig är jag inte att fira att någon blivit ett år äldre. Måste ni ange orsak? Kan ni inte bara säga "Tyvärr kommer vi inte men vi hoppas att ni får en fin dag"?

• Frontline

Hade jag/vi aldrig gett...
    Jag är van att bli bjuden på fest och endast ha med mig en present som vi burkar samla till flera stycken, men aldrig blivit bjuden på en fest och behövt betala för mig...

Då hade jag tackat nej iaf...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • anayia

Oh...jag hade aldrig betalat for att fa vara med om fira nagons fodelsedag.

• BejbyBoo

400 kr för en födelsedagsfest tycker jag är för mycket. För ett bröllop - ok, men inte mer.

♥ Älskade E, född december 2008 - Älskade liten, beräknad december 2011 ♥
  • 071001

Kan du inte kolla vad stället tar för buffén? Tycker att det känns som att de kommer att gå med plus efter det här kalaset.

• Wilhelmina

FlakeZ,  instämmer - möjligtvis ett bröllop.

Men tycker inte ni att det har blivit ganska vanligt att folk tar kuvertavgift för 30, 40-års kalas nuförtiden? Eller så har jag bara en väldigt snål bekantskapskrets! 

Problemet är att jag brukar stöta på henne då och då genom jobbet, så hon kommer säkert att fråga om vi kommer nu när det drar ihop sig till OSA.  

• 071001

Nej, jag upplever inte som vanligt med betal-fester alls. En gång, 25-årspartaj, var det betalfest. Tror att vi betalade nästan 300kr/person för 2 glas vin och en vattnig pastasallad. Helt övertygad om att personen i fråga gick med vinst.

• Frontline
    Wilhelmina skrev 2011-05-24 13:20:51 följande:
    Men tycker inte ni att det har blivit ganska vanligt att folk tar kuvertavgift för 30, 40-års kalas nuförtiden? Eller så har jag bara en väldigt snål bekantskapskrets! 
    Har aldrig varit för det så om det är vanligt eller inte vet jag inte, jag har haft både 30 och 40 årsfest samt blivit bjuden på några och det ända jag har betalat är som sagt nån present som man oftast slog sig ihop med några stycken...

Dom jag har haft och varit på så har man blivit bjuden på allt från välkomstdrink till mat och obegränsat med alkohol...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Hur mycket hade DU betalat för att gå på en 30-års fest?