• Imica
    Äldre 24 May 13:14
    2329 visningar
    3 svar
    3
    2329

    Gravid igen efter cellgifter!

    Jag har precis ätit Methotrexate i 6 dagar, då det fanns kvar rester efter min operation för utomkvedes.
    Nu har läkaren sagt til mig att jag måste vänta 3 menstruationer innan jag försöker bli gravid igen.
    Om jag blir gravid tidigare ökar det risken för fosterskador på barnet sa hon..

    Nu undrar jag hur stor chans det egentligen är ?
    Finns det någon här inne som blivit gravid tidigare efter att ha ätit dessa cellgifter??

     

  • Svar på tråden Gravid igen efter cellgifter!
  • Äldre 24 May 13:31
    #1

    Varför ta risken?

  • Äldre 24 May 13:37
    #2

    Jag har blivit gravid efter sprutor med methotrexate. Fick inte informationen om att vänta vilket KS "beklagar". Den ångest jag lever med fram till vi kan göra en sk missbildningsscreening i v20 pga denna miss är olidlig. Är livrädd för att behöva avbryta graviditeten efter screeningen för att det är ngt "fel" på barnet. Vilket sjukhus var du på? Intressant höra då vissa säger vänta tre mån och andra sex månader! Jag skulle verkligen inte chansa. Risken är extra förhöjd för främst spontanabort av kroppen och sedan tillväxthämning så vi har fått göra flera ul för att kolla att bebisen växer som den ska. Det är även förhöjd risk för sk nevrospiralmissbildningar som ryggmärgsbråck och avsaknad av viss % av hjärnan.

  • Äldre 24 May 13:43
    #3

    Vill tillägga att det tyvärr finns få studier på detta. Läkarna vi varit i kontakt med efter detta har inte mkt info att gå på. Det finns en liten studie med kvinnor som behandlats med detta men som ändå fött friska barn så visst kan det gå bra. Men för få deltagande för att det ska visa ngt säkert.

Svar på tråden Gravid igen efter cellgifter!