• Brainstorm

Normal längd?

Är 104 cm normallängd för en pojke som nyligen har fyllt 6 år. Han är mindre än sina vänner.

• Svar på tråden Normal längd?
  • mimbo

Det är nog ganska kort... min dotter var 105 ca när hon var 5 år och hon är inte särskilt lång. Nu är hon 6 år och är kanske 115 ca. Jag tror att medellängden för 6-åringar är strax under 120 cm (tittar på tillväxtkurvan som bvc använder).

• Linda1976

det låter kortare än snittet ja. Min 6åring (flicka) är 122 cm, men hon är å andra sidan ganska lång.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • 010306

min snart 5 åriga tjej är just 104 cm & hon ses som rätt kort.

• mamma till tre busungar

Det låter ju onekligen kort......ganska ordentligt kort. Hur ser längdkurvan ut för barnet?

• ELI 79

Känns lite kortare än snittet, min son är liten och han blir snart 5 år och han är typ 102-104 cm lång. han är ca 10 cm kortare än de flesta i hans egen ålder.

• lia76

Min dotter är 4½ år och är 115cm

Kontrollera hans kurva om han följer dne normalt eller avviker från den enormt mycket.
    Följer han sin egna kurva så är det normalt för honom

(=
  • morochmer

Vår 6-åring är 128 cm. De andra var runt 125 de med tror jag.

• Mejamus

Min son blir 6 år i juni och är närmare 130cm lång, han ligger runt medelkurvan för 6-åringar. Min dotter som är 4 år är 108cm men hon är lång för sin ålder. Så din son ligger nog under medel skulle jag gissa. 

• Shirin85

Min dotter som är 5½ är 114 cm, dottern som är 3 är 96 cm.
    Som du sade, din son är kortare än sina kompisar och han ligger under medellängden.

♥Leila -05, Minah -08, Jamil -10♥
Svar på tråden Normal längd?