Normal längd?
Är 104 cm normallängd för en pojke som nyligen har fyllt 6 år. Han är mindre än sina vänner.
Är 104 cm normallängd för en pojke som nyligen har fyllt 6 år. Han är mindre än sina vänner.
Det är nog ganska kort... min dotter var 105 ca när hon var 5 år och hon är inte särskilt lång. Nu är hon 6 år och är kanske 115 ca. Jag tror att medellängden för 6-åringar är strax under 120 cm (tittar på tillväxtkurvan som bvc använder).
det låter kortare än snittet ja. Min 6åring (flicka) är 122 cm, men hon är å andra sidan ganska lång.
min snart 5 åriga tjej är just 104 cm & hon ses som rätt kort.
Det låter ju onekligen kort......ganska ordentligt kort. Hur ser längdkurvan ut för barnet?
Känns lite kortare än snittet, min son är liten och han blir snart 5 år och han är typ 102-104 cm lång. han är ca 10 cm kortare än de flesta i hans egen ålder.
Min dotter är 4½ år och är 115cm
Kontrollera hans kurva om han följer dne normalt eller avviker från den enormt mycket.
Följer han sin egna kurva så är det normalt för honom
Vår 6-åring är 128 cm. De andra var runt 125 de med tror jag.
Här är en längdkurva för barn upp till 5 år www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_barn/laengd-_och_viktkurvor/laengd_pojkar_2_-_5_aar/
Medellängden vid 4 år är 104cm ca.
Min son blir 6 år i juni och är närmare 130cm lång, han ligger runt medelkurvan för 6-åringar. Min dotter som är 4 år är 108cm men hon är lång för sin ålder. Så din son ligger nog under medel skulle jag gissa.
Min dotter som är 5½ är 114 cm, dottern som är 3 är 96 cm.
Som du sade, din son är kortare än sina kompisar och han ligger under medellängden.