• Anonym

knöl i ljumsken

Hej!

Jag har upptäckt en knöl i jumsken, upptäckte den för ca 4 veckor sedan och den är fortfarande kvar. Den har inte gjort ont eller så men nu senaste dagarna har den kunnat känns lite öm om troskanten farit just mot knölen.

Någon som har erfarenhet av detta?
    vad kan det vara?
    bör jag kolla upp den? och isåfall, VAR vänder jag mig då? vårdcentralen bara eller typ gynekologen?
    Känns så dumt att ringa till vårdcentralen och fara dit och visa upp en knöl i ljumsken om det inte är dit man går för sådana "åkommor" om någon förstår hur jag menar :p

Tacksam för svar :)

mvh

• Svar på tråden knöl i ljumsken
  • sandrafia

Man kan få knölar i ljumsken om man är eller har varit sjuk/ förkyld.
    Min son har typ alltid haft en där å då är det flera år men det ska inte vara nått farlikt endå enligt läkarn 

• Anonym

Kanske en talgkörtel? Jag får så ibland, ofta precis vid troskanten. De gör mer och mer ont, till slut kan man klämma dem som en finne.

• Anonym

Ja, du ska kolla upp knölen. Det är inte fånigt att söka för den. Jag tänker framförallt på två saker:

-Bråck
    -Lymfkörtel 

• Anonym

Okej, tack så mycket för era svar. Så jag kanske inte behöver kolla up den då? såg faktiskt senast idag att det hade blivit som en vit prick på den som att de var en finne eller något liknande, konstigt..

• Anonym

min sambo kan ha små knölar, som en ärta typ kanske på armen eller benet... han har inte heller ont.
    nån som vet???? 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-24 15:21:40 följande:
    Ja, du ska kolla upp knölen. Det är inte fånigt att söka för den. Jag tänker framförallt på två saker:

-Bråck
    -Lymfkörtel 
    Okej, är något av farligt eller mindre bra? vad kan det leda till? grejen är den att jag var till vårdcentralen senast idag så känns lite jobbigt att ringa dit igen med någon annan åkomma osv.. Men är det vårdcentralen man kontaktar eller tex gynavdelningen?
  • Elli47
    Anonym skrev 2011-05-24 15:20:52 följande:
    Kanske en talgkörtel? Jag får så ibland, ofta precis vid troskanten. De gör mer och mer ont, till slut kan man klämma dem som en finne.
    Kan nog vara något sånt. Min sambo opererade bort en sådan just i ljumsken, den var jättestor när de väl grävt fram den! Jag har låtit ta bort en från armen, den störde väl inte egentligen men såg tråkig ut.
  • Anonym

Kläm lite försiktigt och se om något kommer ut från den vita pricken. Gör det det är det garanterat inte bråck eller lymfkörtel. Hur stor är knölen?

• Anonym (.....)

Är knölen mjuk el hård? Jag har ibland fått en liten ganska hård knöl vid troskanten. Jag frågade en gång om detta, men vårdcentralen sa att det är som en stor pormask eller fettknöl. Helt ofarlig! Den försvinner av sig själv efter ett par veckor, men det går fortare om jag trycker ut den. Nu kanske inte det är det som du har?

Det finns även något som heter ljumskbråck. Läs och se om det stämmer:
    http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Ljumskbrack-hos-vuxna/

Är du osäker så sök hjälp!

• Anonym (..)

Jag hade en svullen lymfkörtel i ljumsken, den har kommit och gått. Har varit hos läkare för undersökning och prover men det visade ingenting. Min kommer pga förkylning och om jag har rakat mig.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-24 15:28:07 följande:
    Kläm lite försiktigt och se om något kommer ut från den vita pricken. Gör det det är det garanterat inte bråck eller lymfkörtel. Hur stor är knölen?
    Har prövat men den var som lite på sidan av knölen och det kom inte ut något eller så, så tror inte det "hade med knölen att göra" Den är väl ca 1 liten vindruva eller vad man nu ska jämföra med :p men som sagt en liten vindruva.. huden där knölen är är lite rödare än övriga huden runt omkring så att säga.
  • Anonym
    Anonym (.....) skrev 2011-05-24 15:28:56 följande:
    Är knölen mjuk el hård? Jag har ibland fått en liten ganska hård knöl vid troskanten. Jag frågade en gång om detta, men vårdcentralen sa att det är som en stor pormask eller fettknöl. Helt ofarlig! Den försvinner av sig själv efter ett par veckor, men det går fortare om jag trycker ut den. Nu kanske inte det är det som du har?

Det finns även något som heter ljumskbråck. Läs och se om det stämmer:
    www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Ljumskbra.../

Är du osäker så sök hjälp!
    Den är väl itne jättemjuk men inte heller stenhård,  kan som "ta tag" i den och klämma eller vad man ska säga och då är det väl inte direkt hårt men man känner som en kula eller något sådant. Får kanske avvakta någon vecka till men annars kanske de är bäst att kolla upp den iallafall.

tack så mycket för alla svar!
  • Elli47
    Anonym skrev 2011-05-24 15:34:43 följande:
    Den är väl itne jättemjuk men inte heller stenhård,  kan som "ta tag" i den och klämma eller vad man ska säga och då är det väl inte direkt hårt men man känner som en kula eller något sådant. Får kanske avvakta någon vecka till men annars kanske de är bäst att kolla upp den iallafall.

tack så mycket för alla svar!
    Ta bara kontakt med vårdcentralen så kan de säkert hjälpa dig!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-24 15:32:01 följande:
    Har prövat men den var som lite på sidan av knölen och det kom inte ut något eller så, så tror inte det "hade med knölen att göra" Den är väl ca 1 liten vindruva eller vad man nu ska jämföra med :p men som sagt en liten vindruva.. huden där knölen är är lite rödare än övriga huden runt omkring så att säga.
    Känns det som den sitter i huden eller går den djupt? Jag har haft ljumskbråk och det låter inte alls som det. Jag tror fortfarande på talgkörtel eller möjligen en svullen lymfkörtel. HAr du varit sjuk något sista tiden? Lymfkörtlar kan svälla om man har en infektion i kroppen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-24 15:36:27 följande:
    Känns det som den sitter i huden eller går den djupt? Jag har haft ljumskbråk och det låter inte alls som det. Jag tror fortfarande på talgkörtel eller möjligen en svullen lymfkörtel. HAr du varit sjuk något sista tiden? Lymfkörtlar kan svälla om man har en infektion i kroppen.
    Det känns väl som att den sitter just under huden, bara lite hud över och sen en liten knöl som går att ta tag i. Nej ingen speciell sjuka på senaste förutom kanske lite ont i halsen eller så men inte för tillfället.
Svar på tråden knöl i ljumsken