• Aquilalore

Konsumentskydd, veterinär

Ja, vi har en oförsäkrad katt som har ont i munnen (dumt att inte ha den försäkrad men nu är det som det är.)
    Vi åkte till veterinären och här startar karusellen:

Första besöket:
    500 spänn bara för besöket, stort paket blodprov och nytt besök.
    Andra besöket:
    500 spänn, tandstensskrapning och lejonrakning och nytt besök.
    Tredje besöket:
    500 kronor, recept på antibiotika och återbesök.
    Fjärde besöket:
    500 spänn, samma procedur som sist...
    Nu kommer femte besöket.. och på telefon så säger veterinären att man ska ta ett blodprov till för att utesluta virussjukdom, för att eventuellt få en starkare antibiotika..

Detta är för att lindra infektionen som katten har i munnen så att veterinären kan komma åt att titta i munnen.
    Öh, va fan ! 6500 kronor innan ens veterinären har börjat att titta på problemet.

Min fråga vet jag då inte vad den består av men ska det gå till så här? Vi har nyss flyttat så det finns inte längre någon buffert att ta ifrån. Vad ska man göra, avliva katten.. för tandvärk ??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-24 17:18
    Finns det någon som har mer information om Veterinära Ansvarsnämnden, så skulle jag vara tacksam.

• Svar på tråden Konsumentskydd, veterinär
  • skorpionen80

Varför har ni varit där fyra gånger? Varför inte söva, skrapa tänder och ta blodprov på en gång? Och ev skriva ut antibiotika om det behövs? Och om ni inte har råd, varför låta veterinären klippa katten istället för att ta itu med tänderna? Har veterinären kommit fram till vad som är fel? Har ni låtit en tandläkare titta på tänderna och röntga? Tex FORL upptäcks ju på röntgen, och det är väldigt smärtsamt och tyvärr väldigt vanligt också.

Återbesök får man tyvärr räkna med, var själv på rätt många återbesök som inkluderade blodprov med en katt som hade problem med levern. Fast min veterinär var dyrare, han tog över 800kr för besök+enkelt blodprov. Så din är rätt billig ;)

Sen kan jag "trösta" dig med att de flesta tandsjukdomar täcks inte av försäkring... Ni kan inte låna pengar av någon? Har man djur får man ju ha en rätt stor buffert, och ännu större om man inte har djuret försäkrat.

• Aquilalore
    skorpionen80 skrev 2011-05-24 15:55:50 följande:
    Varför har ni varit där fyra gånger? Varför inte söva, skrapa tänder och ta blodprov på en gång? Och ev skriva ut antibiotika om det behövs? Och om ni inte har råd, varför låta veterinären klippa katten istället för att ta itu med tänderna? Har veterinären kommit fram till vad som är fel? Har ni låtit en tandläkare titta på tänderna och röntga? Tex FORL upptäcks ju på röntgen, och det är väldigt smärtsamt och tyvärr väldigt vanligt också.

Återbesök får man tyvärr räkna med, var själv på rätt många återbesök som inkluderade blodprov med en katt som hade problem med levern. Fast min veterinär var dyrare, han tog över 800kr för besök+enkelt blodprov. Så din är rätt billig ;)

Sen kan jag "trösta" dig med att de flesta tandsjukdomar täcks inte av försäkring... Ni kan inte låna pengar av någon? Har man djur får man ju ha en rätt stor buffert, och ännu större om man inte har djuret försäkrat.
    Katten åt inte och var ganska liten när hon kom in första gången, då togs det blodprov för att se om hon skulle klara att sövas ?!
    Rakningen blev på köpet så att säga.. trodde inte att det skulle bli så många besök.
    Det är lite det som jag undrar, hur många gånger kan man åka till en veterinär utan att det händer någonting ? De två senaste har det ju inte hänt ett skit på. Ska man verkligen betala för något som inte blir gjort..
    Fasiken, om veterinären sätter gips på vänstertassen, när den ska sitta på höger tass så borde man ju få det rättat utan att det kostar en förmögenhet.

Katten har så ont att det knappast är vanlig tandont... FORL är möjligt. Men ska det vara så svårt att fastställa ?
  • skorpionen80
    Aquilalore skrev 2011-05-24 16:11:09 följande:
    Katten åt inte och var ganska liten när hon kom in första gången, då togs det blodprov för att se om hon skulle klara att sövas ?!
    Rakningen blev på köpet så att säga.. trodde inte att det skulle bli så många besök.
    Det är lite det som jag undrar, hur många gånger kan man åka till en veterinär utan att det händer någonting ? De två senaste har det ju inte hänt ett skit på. Ska man verkligen betala för något som inte blir gjort..
    Fasiken, om veterinären sätter gips på vänstertassen, när den ska sitta på höger tass så borde man ju få det rättat utan att det kostar en förmögenhet.

Katten har så ont att det knappast är vanlig tandont... FORL är möjligt. Men ska det vara så svårt att fastställa ?
    Nej, FORL fastställer man genom att röntga munnen. Blodprov tar man innan de sövs, ja, men varför var ni tvungna att komma tillbaka en annan dag? Det görs liksom på en gång, alltihopa. Blodprov - kolla hjärta och lungor - vänta på blodprovsresultat - söva - kolla i munnen - röntga - ev dra ut tänder om det är FORL och skrapa bort tandsten om det behövs. Så gick det till när jag åkte in för misstänkt FORL på ena katten. De skickade även in fler blodprov för analys som det skulle ta några dagar att få svar på, men det var inget som var kritiskt för sövningen och resultatet tog vi via telefon.

Har katten fått Metacam eller något annat smärtstillande? Om det funkar så vet man ju att katten har ont i alla fall, att det inte är illamående eller magsår eller nåt sånt.

Du har ingen annan veterinär eller något större djursjukhus du kan åka till?
  • nemo1

Nämn inte ens avlivning när det är erat eget snåla fel. 50:- i månaden för en försäkring, det har ni väl för f** råd med.

• Aquilalore
    skorpionen80 skrev 2011-05-24 16:18:14 följande:
    Nej, FORL fastställer man genom att röntga munnen. Blodprov tar man innan de sövs, ja, men varför var ni tvungna att komma tillbaka en annan dag? Det görs liksom på en gång, alltihopa. Blodprov - kolla hjärta och lungor - vänta på blodprovsresultat - söva - kolla i munnen - röntga - ev dra ut tänder om det är FORL och skrapa bort tandsten om det behövs. Så gick det till när jag åkte in för misstänkt FORL på ena katten. De skickade även in fler blodprov för analys som det skulle ta några dagar att få svar på, men det var inget som var kritiskt för sövningen och resultatet tog vi via telefon.

Har katten fått Metacam eller något annat smärtstillande? Om det funkar så vet man ju att katten har ont i alla fall, att det inte är illamående eller magsår eller nåt sånt.

Du har ingen annan veterinär eller något större djursjukhus du kan åka till?
    Vet inte.. inte tid ? Jag tycker att det var dåligt.
    Metacam har hon fått av och på.. sist så hjälpte inte det, eller så hade hon inte aptit bara.
    Vi har tittat på ett andra sjukhus.. eftersom det inte går att prata med veterinären.
    nemo1 skrev 2011-05-24 16:29:10 följande:
    Nämn inte ens avlivning när det är erat eget snåla fel. 50:- i månaden för en försäkring, det har ni väl för f** råd med.
    Mmm, eller så kan man vända på saken och säga att de drar ut på saker för att mjölka försäkringsbolagen på pengar.. återbesök på återbesök och ingenting händer. Alla vinner utom djuren.
    Det kostar X kronor att fixa x tandproblem, nu är vi uppe i den summan fast ingenting har åtgärdats.
    Fortsättningsvis så kommer det förmodligen att tecknas en försäkring dock.
  • nemo1

Men i det här fallet så har veterinären inget försäkringsbolag att mjölka pengar på. Och tror du att det går till på det sättet så är du nog ute och cyklar.

• Aquilalore
    nemo1 skrev 2011-05-24 20:05:02 följande:
    Men i det här fallet så har veterinären inget försäkringsbolag att mjölka pengar på. Och tror du att det går till på det sättet så är du nog ute och cyklar.
    Man vill ju tro att de som jobbar med djur är engagerade men din förklaring är..?
    Möjligheten att veterinären är helt okunnig finns ju också i och för sig.
  • IceJossan

Byt veterinär, det verkar helt absurt att de ska hålla på sådär :S De ska leta reda på problemet och göra vad de kan för att åtgärda det, inte boka in besök på besök på besök för att de inte kan ta sig tid att verkligen göra sitt jobb!

Det finns 2 sorters veterinärer... Den ena sorten brinner för sitt yrke och gör allt för att hjälpa, medans de andra brinner för att tjäna pengar och gör allt för att tjäna mer...... >:[

• ForReal

Byt veterinär, och tala om det du berättat i TS för den nya veterinären. Låter ju inte riktigt klokt.

Svar på tråden Konsumentskydd, veterinär