Utbildning som leder till jobb inom humaniora/samhälle
Jag skulle behöva hjälp att reda ut mina tankar kring universitetsutbildning. Till allt börja med bör jag väl säga att jag ska gå till en studievägledare och be om profesionell hjälp också men skulle vilja få lite förslag från er andra här först som har erfarenhet av universitetsstudier och möjligheter till jobb därefter
Jag började på universitetet direkt efter gymnasiet (samhällsprogrammet med inriktning samhäll) och tänkte inte igenom hur arbetsmarknaden såg ut alls utan utgick bara från att universitetsutbildning ledde till jobb oavsett ämneskombination. Riktigt dumt, jag vet men gjort är gjort och nu behöver jag råd om hur jag ordnar upp situationen. Jag började med att läsa statsvetenskap och har 55 hp i det på A-nivå, 10 hp på B-nivå. Anledningen till den udda fördelningen av poäng på de olika nivåerna är dels dumhet och dels utlandsstudier. Har också 30 hp i europakunskap och några strökurser i alltifrån kommunikation till design på 5-15 hp/kurs. Dessutom har jag en historia AB-kurs à 60 hp.
Frågan är vad sjutton ska jag göra med dessa kurser för att få en examen som leder till jobb? Jag har själv inga bra idéer. Om jag läser till en C-kurs i historia kan jag förstås ta ut en kandidatexamen med statsvetenskap som bi-ämne men jag tvivlar starkt på att det skulle leda till jobb. Jag är dock fullt beredd att läsa till en master med huvudområde historia, tror ni att det skulle gå att få jobb på det? Mitt drömyrke vore att bli universitetslärare. Tror ni det skulle det var möjligt att bli det med den utbildningen och går det överhuvutaget att få jobb som universitetslärare? Eller är det bara att glömma?
Isåfall vad bör jag göra istället? Jag är inte direkt lagd för någon av naturvetenskaperna (men bättre i biologi och kemi än de övriga) och saknar således också behörighet till de flesta naturvetenskapliga utbildningar. Jag skulle kunna tänka mig att bli sjuksköterska, det har jag behörighet för och det borde väl gå att få jobb på? Enda problemet är väl att jag inte brinner för det alls. Jag är duktig på språk men det jag verkligen är intresserad av och riktigt bra på är samhällsvetenskap, religion och särskilt historia. Finns det överhuvudtaget någon utbilding jag kan gå som är samhälls/humanistiskt orienterad (pol kand- utbildingen tex?) och ger jobb om jag bör ge upp tanken på att bli lärare i historia på universitetet? Eller är det bara att glömma allt vad samhälle/humaniora heter om jag vill ha ett jobb? Förslag på vad det skulle kunna vara isåfall förutom sjuksköterska?
Tack till alla er som tagit er tid att läsa och hoppas att ni vill ge mig era tankar och reflektioner om hur jag bör lägga upp utbildningen för att få jobb efteråt.