• Ria

    Hur gör man?

    Hej!

    Jag undrar lite över adoption, sen är det säkert massor jag inte tänkt på som ni kanske kan informera mig om.

    Är det ett hinder då man har barn sen tidigare? Läste nånstans att barnlösa prioteras, men är det inte huvudsaken dom får ett gott hem?

    Måste man vara gift? Att vara gift är juh ingen garanti att det håller för evigt. Är sambo sen några år tillbaka..

    Går det att adoptera från Rumänien? Kom över en artikel om att det från 2001 inte gick att adoptera därifrån..

    Vad är det som kostar och vad kostar det?

    "Kö" tid?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hur gör man?
  • villsågärna38

    Hej!

    Steg ett är att ställa sig i kö hos någon av adoptionsföreningarna för att börja samla kötid (långa köer till vissa länder att överhuvudtaget få skicka in sin ansökan) , steg 2 är att ta kontakt med sin kommun för att gå föräldrautbildning och sedan påbörja utredningen som ger er det medgivande ni behöver för att kunna adoptera. Ni måste också vara gifta för att adoptera som par i Sverige men hur länge som krävs varierar från land till land, för vissa länder krävs en viss tid och för andra räcker det med att man är gifta. Läs mer på:
    www.adoptionscentrum.se, www.ffia.se, www.bfa.se och www.bvadopt.se

    Vad jag vet kan man inte adoptera ifrån Rumänien, iaf inte via någon av de organisationer som finns i Sverige. Om det går att adoptera själv dvs göra en sk enskild adoption vet jag dock inte men kräver ju isf att du har kontakter i landet osv. Du kan läsa mer om adoptioner, regler osv på www.mia.eu dvs Myndigheten för internationella adoptionsfrågor.

    Kram och lycka till!

  • Hjärtat längtar

    Det är inget hinder att ni har barn sen innan, men som du skrev så prioriterar endel länder barnslösa par, men det innebär väl bara att det kanske kan ta lite längre tid för den som redan har barn. En del länder accepterar bara ett barn sedan tidigare.

    Det som kostar hjälpen man får av adoptionsorganisationen som förmedlar kontakten, översättningar, advokat - (psykolog) kostnader, Barnets vård i landet, resa och vistelse bl.a.

    En adoption kostar väl mellan 100 000- 300 000 kr. När man sedan kommit hem med sitt barn får man ett adoptionsbidrag av försäkringskassan på 40 000 kr.

    Kötid 1-5 år?
    Angående kötid så är det väldigt olika beroende på vilket ni väljer.
    Endel länder kräver ett par års kötid i Sverige innan man får skicka ansökan till landet. Men i den kön kan man ju stå innan man gått utbildning och utredning. Sen är det ju en väntetid i landet, väntan på barnbesked, det är också väldigt olika efter hur lång tid man får åka och hämta barnet. Allt detta kan du läsa på organisationernas hemsidor.

Svar på tråden Hur gör man?