• Fjorren

Överbliven kokt pasta....tips på vad man kan göra!!

Har en benägenhet att som oftast lyckas koka för mycket pasta...så även idag, haha...
    Och är rätt trött på de tråkigheter jag brukar snurra ihop med gårdagens rester av pastan... - så tänkte höra om nån har nåt tips eller kul recept på saker man kan slänga ihop med överbliven kokt pasta.

Jag brukar som oftast göra antingen en pastapudding, pastasallad eller bara köra uppvärmd sås / riven parmesanost på mina pastarester.... - är TRÖTT på de varianterna nu!!

Alla tips är bättre än inga tips Så kör så det ryker nu gott folk!!

(¯`°?.¸ ♥ Jasmine 070707. Sabina 090804. Flingan BF 110711 ♥ ¸.?°´¯) justidettanu.blogspot.com/
  • Svar på tråden Överbliven kokt pasta....tips på vad man kan göra!!
  • Jkpg Deluxe

antar att pastapudding är en gratäng i ugnen? annars var det det jag skulle tipsa om...med tacoköttfärs, cremefraiche och philadephiaost och kryddor, chilisås i smetblandningen....kanske toppat med riven eller skivad ost å in i ugnen?

• Fjorren
    Jkpg Deluxe skrev 2011-05-24 18:14:05 följande:
    antar att pastapudding är en gratäng i ugnen? annars var det det jag skulle tipsa om...med tacoköttfärs, cremefraiche och philadephiaost och kryddor, chilisås i smetblandningen....kanske toppat med riven eller skivad ost å in i ugnen?
    Ja ungefär, brukar göra en pastapudding (som makaronipudding fast då med andra typer av pasta än just makaroner; därav kallar jag det bara för pastapuddig, hehe).

Fast måste medge att din varaint med dina nämnda ingredienser, lät riktigt gott
    (¯`°?.¸ ♥ Jasmine 070707. Sabina 090804. Flingan BF 110711 ♥ ¸.?°´¯) justidettanu.blogspot.com/
  • Jkpg Deluxe

du kan ju woka överbliven spagetti med strimlad falukorv och grovt riven morot åxå :)

• Fjorren
    Jkpg Deluxe skrev 2011-05-24 19:44:31 följande:
    du kan ju woka överbliven spagetti med strimlad falukorv och grovt riven morot åxå :)
    Mmmmmm...en wokvariant? Det har jag faktiskt inte testat än
    Har man i nån speciell krydda / sås oxå? Eller annan smaksättare som kan vara god?
  • trollsanna

En god pastagratäng.
    Lägg pastan i en ungsform. Bryn kycklingfilebitar och lägg ovanpå. Blanda riven ost med en tomat och en ''kruka'' färska basilika. Lägg på kycklingen. Sedan blandar man ett pkt matlagningsgrädde en burk creamfraich och 2 vitlöksklyftor och 2-3 msk senap. Salt och peppar. Häll det sedan över kyklingen och pastan. Blir jättegott. Brukar göra så då jag har mycket pasta kvar. Ha gratängen ca 20minuter i ugnen ca 225grader.

I vanliga fall gör jag enbart kyklingen och kokar pasta till. Fick receptet av min syster och det har blivit en höjdare. T.o.m.  bjudit matgäster på det så det har gått hem.

• Fjorren
    trollsanna skrev 2011-05-24 20:20:17 följande:
    En god pastagratäng.
    Lägg pastan i en ungsform. Bryn kycklingfilebitar och lägg ovanpå. Blanda riven ost med en tomat och en ''kruka'' färska basilika. Lägg på kycklingen. Sedan blandar man ett pkt matlagningsgrädde en burk creamfraich och 2 vitlöksklyftor och 2-3 msk senap. Salt och peppar. Häll det sedan över kyklingen och pastan. Blir jättegott. Brukar göra så då jag har mycket pasta kvar. Ha gratängen ca 20minuter i ugnen ca 225grader.

I vanliga fall gör jag enbart kyklingen och kokar pasta till. Fick receptet av min syster och det har blivit en höjdare. T.o.m.  bjudit matgäster på det så det har gått hem.
    Åh det låter mumsigt gott! Kommer jag absolut att testa!
  • niagara

Wooka pastan m räkor och wookgrönsaker. Krydda med chili ex. Vill man kan man hälla på lite kokosmjölk. Ett alternativ är att knäcka ett par ägg i och röra om. Då blir maträtten mer "matig" och proteinrik.

• Fjorren
    niagara skrev 2011-05-24 20:28:21 följande:
    Wooka pastan m räkor och wookgrönsaker. Krydda med chili ex. Vill man kan man hälla på lite kokosmjölk. Ett alternativ är att knäcka ett par ägg i och röra om. Då blir maträtten mer "matig" och proteinrik.
    Bra tips där!
Svar på tråden Överbliven kokt pasta....tips på vad man kan göra!!