• Anonym (schizo)

Jag orkar inte aktivera min hund

Jag är helttids-studerande, gravid med devirse symptom som gör mig jävligt trött. Jag mådde kraftigt illa mellan v.4-21, det är bättre nu men kommer fortfarande och går (Jag är v.24, snart 25). Jag vaknar 04 varje morgon och får väldigt lite sömn (också sen v.4). Jag är väldigt trött dygnet runt men har väldigt svårt att sova. Känner mig mest som en zombie. Jag har väldigt mycket annat som tar upp mina tankar just nu också..

Hunden är en väldigt aktiv ras som behöver stimulans fysiskt och pyskiskt. Hon är dock väldigt nervig och lättstressad, så lättare aktiviteter (för mig) som att kasta boll, går inte då hunden stressar upp sig. Hon behöver långa promenader och hjärngympa. Och jag känner mig så sjukt hemsk som inte pallar. Min sambo jobbar 100% + flera timmar övertid varje dag. Det är bara jag som tar hand om hunden (vi har den tillsammans, men det är mer jag än han som var aktiv i hundköpet, om man säger så).
    Hunden är 1½ år och i väldig trotsålder, testar allt den har lärt sig och är väldigt påfrestande (kan ju vara för att jag är trött också). Hon blir ju uttråkad över att jag inte orkar, och sen när jag försöker stimulera henne så testar hon bara hela tiden vilket gör att jag inte pallar.

Är det någon som har tips på vad man kan göra? Vet att vissa lämnar bort hunden när de är gravida, men är det verkligen lösningen? Jag älskar verkligen hunden och bryr mig massa om henne. Det här är jobbigt för oss båda. Hormonerna flödar och ibland funderar jag på om det är rättvist mot någon av oss att ha det såhär, men jag vill ju ha henne kvar. Tankarna studsar bara fram och tillbaka.
    (det gör inget lättare att vi hatar vår nuvarande bostadssituation/hyresvärd och nu har blivit erbjudna ett mycket bättre boende. men där får vi inte ha med hunden. Jag har tackat nej, för jag pallar inte göra mig av med hunden pga av att jag vill ha ett bättre boende, det känns så sjukt egoistiskt. Jag hatar när folk använder djur som konsumentvaror.)

(& innan någon påpekar det; nej jag planerade inte att bli gravid när jag köpte hunden. Det var inte meningen att pricka in hundens trotsålder med graviditet)

Blaaaaah, tips & råd, någon?

• Svar på tråden Jag orkar inte aktivera min hund
  • Anonym

Se om det finns någon snäll granne eller alternativt på grannar.se om det finns någon som kan komma och hjälpa dig med din hund?
    Om du har en hund av nättare modell kan kanske yngre tjejer också gå ut och gå med den och busa lite.
    Om det är en större hund och om hunden är lite känslig (som min är) så kan man säkert hitta folk som passar bra till det med, med hunderfarenhet.
    Brukar inte kosta så mycket om man inte tar varje dag.
    Det kan iallafall lösa de långa promenaderna.

Sen finns det aktivitetsleksaker att köpa som din hund kanske gillar. Nosarbete kan man göra hemma genom att gömma godis tex.

• Anonym (hundägare)

Vad är det för ras?

• Anonym (schizo)
    Anonym skrev 2011-05-24 18:08:13 följande:
    Se om det finns någon snäll granne eller alternativt på grannar.se om det finns någon som kan komma och hjälpa dig med din hund?
    Om du har en hund av nättare modell kan kanske yngre tjejer också gå ut och gå med den och busa lite.
    Om det är en större hund och om hunden är lite känslig (som min är) så kan man säkert hitta folk som passar bra till det med, med hunderfarenhet.
    Brukar inte kosta så mycket om man inte tar varje dag.
    Det kan iallafall lösa de långa promenaderna.

Sen finns det aktivitetsleksaker att köpa som din hund kanske gillar. Nosarbete kan man göra hemma genom att gömma godis tex.
    Vi bor på landet. De grannar vi har är småbarnsfamilj som har fullt upp & ett pensionärspar som är sjuka.. Det går inga bussar hit ut, så att skaffa hjälp utifrån är nog svårt, men jag kanske ska slänga upp en annons på grannar.se och kolla ifall någon vill ta sig hit ut..
    Det är en mellanstor hund med mycket kraft.

Ja, godisletande och så gör vi ganska ofta inne, men det tröttar inte direkt ut henne.
  • AllyZ

Har du bil? ibland nar jag ar trott kor jag till narmsta skog/falt vad som helst och slapper ut mina sa de kan springa och nosa pa nya saker. behover inte vara sa lange men bilresan, nya dofter och lite spring kanns som en aktivitet for dem. 

Annars kan du kanske gora lite clicker traning hemma. Det trottar ut dem och behover inte ta lang stund, da klarar de sig med lite kortare runda.

Du maste nog vara beredd pa att offra lite enrgi och tid pa hunden, om du ar trott nu kommer du vara trottare nar bebis kommer och da har du dessutom vagn plus hund att ga med. Jag har tva stora, energiska hundar och ser inte precis framemot att rasta dem nar jag ar hoggravid och nar bebis kommer i Dec men finns ju inget val sa far gora det basta av det och ska forsoka trana dem och ava att ga losa bredvid vagnen etc sa mycket jag kan innan det ar dags. Helt enkelt far man forsoka hitta ett satt att fa in det i vardagen som kan fungera for en... 

• AllyZ

Hur pa landet ar det? Finns det nagot stalle du kan slappa ut henne sa hon springer runt och du kan sta eller sitta dar under tiden?

• Anonym (schizo)
    AllyZ skrev 2011-05-24 18:17:33 följande:
    Hur pa landet ar det? Finns det nagot stalle du kan slappa ut henne sa hon springer runt och du kan sta eller sitta dar under tiden?
    Det dumma är att om hon är lös så aktiverar hon inte sig själv direkt genom att springa omkring eller så. Vi bor så att hon kan vara lös, men hon springer bara omkring om jag kastar bollar/pinnar/osv vilket jag inte kan göra så ofta pga av att hon blir uppstressad av det.
    Bil har jag inte heller, bara min sambo.
  • AllyZ

Ja ok..det funkar for mig eftersom jag har tva hundar sa de springer runt med varandra och kommer bara tillbaka till mig emellanat for att kolla laget..

Kanske du kan ringa och prata med en hundtranare och fa tips? 

• Anonym (schizo)

Ja, jag har funderat på att skaffa en till så att de kan aktivera varandra lite gran (jag har haft flera hundar förut) men vågar nog inte ta risken, - det är ju trotts allt mer jobb ifall de inte kommer helt överens eller om den andra hunden har något problembeteende osv osv.

• EMLina1981

Jag har en väldigt aktiv schäfertik och när jag känner att orken tryter så brukar jag dela frolic i mindre delar som jag sen slänger ut över gräsmattan. Perfekt för henne att använda nosen en stund medans jag bara tittar på. Brukar gömma godis inomhus också men det blir lite mer utmaning när det är ett större område som dessutom är fullt med andra konstiga lukter...

De sista veckorna under graviditeten brukade jag åka till brukshundsklubben på dagtid. Ofta är det helt folktomt och man kan passa på att leka lite på agilitybanan. Jag tränar annars inte agility med henne men hon tyckte att det var super skoj att ta sig över och genom hinder och jag kunde ta det i min egen takt.

Hoppas det löser sig...

• Betty Ballbreaker

Min hund blir trött av nya intryck och miljöer, då han får arbeta mentalt. Jag brukar ta med honom till ett torg eller nåt annat ställe med liv och rörelse. Sen sitter vi där och kollar. Han är nyfiken, men får inte hetsa upp sig. Han får belöning när han gör saker som tyder på att han slappnar av, tex lägger sug ner. Han brukar blu trött och nöjd efteråt, fast han inte ansträngt sig fysiskt.

Köp en klövjeväska och fyll med vikt. Det bränner bra mycket mer energi än en vanlig promenad. Börja ganska lätt och öka gradvis.

Låt hunden dra en skrinda, ha vattenfyllda PET-flaskor som vikt i.

Låt hunden leka med en annan hund, då brukar de busa sig trötta.

Svar på tråden Jag orkar inte aktivera min hund