Jag orkar inte aktivera min hund
Jag är helttids-studerande, gravid med devirse symptom som gör mig jävligt trött. Jag mådde kraftigt illa mellan v.4-21, det är bättre nu men kommer fortfarande och går (Jag är v.24, snart 25). Jag vaknar 04 varje morgon och får väldigt lite sömn (också sen v.4). Jag är väldigt trött dygnet runt men har väldigt svårt att sova. Känner mig mest som en zombie. Jag har väldigt mycket annat som tar upp mina tankar just nu också..
Hunden är en väldigt aktiv ras som behöver stimulans fysiskt och pyskiskt. Hon är dock väldigt nervig och lättstressad, så lättare aktiviteter (för mig) som att kasta boll, går inte då hunden stressar upp sig. Hon behöver långa promenader och hjärngympa. Och jag känner mig så sjukt hemsk som inte pallar. Min sambo jobbar 100% + flera timmar övertid varje dag. Det är bara jag som tar hand om hunden (vi har den tillsammans, men det är mer jag än han som var aktiv i hundköpet, om man säger så).
Hunden är 1½ år och i väldig trotsålder, testar allt den har lärt sig och är väldigt påfrestande (kan ju vara för att jag är trött också). Hon blir ju uttråkad över att jag inte orkar, och sen när jag försöker stimulera henne så testar hon bara hela tiden vilket gör att jag inte pallar.
Är det någon som har tips på vad man kan göra? Vet att vissa lämnar bort hunden när de är gravida, men är det verkligen lösningen? Jag älskar verkligen hunden och bryr mig massa om henne. Det här är jobbigt för oss båda. Hormonerna flödar och ibland funderar jag på om det är rättvist mot någon av oss att ha det såhär, men jag vill ju ha henne kvar. Tankarna studsar bara fram och tillbaka.
(det gör inget lättare att vi hatar vår nuvarande bostadssituation/hyresvärd och nu har blivit erbjudna ett mycket bättre boende. men där får vi inte ha med hunden. Jag har tackat nej, för jag pallar inte göra mig av med hunden pga av att jag vill ha ett bättre boende, det känns så sjukt egoistiskt. Jag hatar när folk använder djur som konsumentvaror.)
(& innan någon påpekar det; nej jag planerade inte att bli gravid när jag köpte hunden. Det var inte meningen att pricka in hundens trotsålder med graviditet)
Blaaaaah, tips & råd, någon?