• Fluffig

Extra klor på katten

Undrar lite över det. Min hankatt har en extra klo på ena framtassen, men den sitter liksom under en av de "riktiga". Sen är det som att det finns en mindre sån på en eller två trampdynor till. Är det nåt som är dåligt för katten? Han verkar inte bry sig om det. Bara jag som tycker det ser lite lustigt ut när jag tittar på tassarna =P

• Svar på tråden Extra klor på katten
  • superrosa

Låter som en "sjömanskatt", en extra tå på varje tass. 

• nemo1

Skeppskatt, kalas dom annars. Om det sitter små klor under tramdynorna så tycker jag att du ska be en veterinär kolla på det.

• Fluffig

Han är ingen skeppskatt =P Det är liksom bara extra klo och inte extra tå. Och det sitter inte under trampdynan utan den är precis framkanten och under en riktig klo.

• nemo1

Be som sagt en veterinär titta på det, svårt för någon här inne att veta då vi inte sett det. Har du inte visat det för en veterinär när du varit och vaccinerat katten?

• Fluffig

Det är inget jag har tänkt på först nyligen. Och som sagt så störs inte katten av det. Är mest jag som undrar lite över det =P Om det är vanligt och så.

• superrosa
    nemo1 skrev 2011-05-24 19:57:15 följande:
    Skeppskatt, kalas dom annars. Om det sitter små klor under tramdynorna så tycker jag att du ska be en veterinär kolla på det.
    Aha så var det ja =)
  • basil

Kan det inte vara en gammal delvis lossnad klodel? Katter "ömsar" ju sina klor dvs tappar gamla klolager och nya fräscha lager finns under. Ibland brukar jag hjälpa mina katter att ta bort de gamla lagren om de inte lossnar själv.

• skorpionen80

Är det något sånt här?

Eller så här?

Det är inget farligt och man behöver inte göra något åt det sålänge katten inte lider av det. Håll bara koll på klon och klipp den, precis som de andra klorna.
  • basil
    skorpionen80 skrev 2011-05-25 09:25:37 följande:
    Är det något sånt här?

Eller så här?

Det är inget farligt och man behöver inte göra något åt det sålänge katten inte lider av det. Håll bara koll på klon och klipp den, precis som de andra klorna.
    Vad är detta, en infektion eller vad? Åtminstone den första bilder ser inte så kul ut. Har aldrig sett nåt liknande.
    Annars är ju katter med extra tår inte så ovanlig missbildning.
  • skorpionen80
    basil skrev 2011-05-25 09:31:22 följande:
    Vad är detta, en infektion eller vad? Åtminstone den första bilder ser inte så kul ut. Har aldrig sett nåt liknande.
    Annars är ju katter med extra tår inte så ovanlig missbildning.
    Nej, det är ingen infektion. Det är en klo (eller någon sorts förhårdnad) på trampdynan.
  • Fluffig
    basil skrev 2011-05-25 09:22:33 följande:
    Kan det inte vara en gammal delvis lossnad klodel? Katter "ömsar" ju sina klor dvs tappar gamla klolager och nya fräscha lager finns under. Ibland brukar jag hjälpa mina katter att ta bort de gamla lagren om de inte lossnar själv.
    Nej det är som en hel, mindre klo som sitter i framkanten på trampdynan. =)
  • Fluffig
    skorpionen80 skrev 2011-05-25 09:25:37 följande:

Då är den mer lik denna bilden. Fast den är inte kantig utan utan spetsig. Jag har inte lagt märke till ifall den växer som de andra gör. Har såna klor också pulpa? Sen ser det ut som att det visar på att han har början till såna på fler tår. Men det är bara som nån förhårdnad.
  • skorpionen80
    Fluffig skrev 2011-05-25 09:51:47 följande:

Då är den mer lik denna bilden. Fast den är inte kantig utan utan spetsig. Jag har inte lagt märke till ifall den växer som de andra gör. Har såna klor också pulpa? Sen ser det ut som att det visar på att han har början till såna på fler tår. Men det är bara som nån förhårdnad.
    Kantig är den för att den är klippt, som det ser ut på bilden är ju denna klon nästan lika tjock som trampdynan.  Nej, dessa klor har ingen pulpa, inte vad jag sett iaf. Min katt blir 12 år i sommar och genom åren har han fått någon mer svart klo (bild 1). De känns verkligen mer som förhårdnader jämfört med bild 2 som verkligen är klo-aktig.

Visa veterinären nästa gång ni är där och se vad denna säger. Har han inte ont och det inte är ilsket rött runtomkring så hade inte jag iaf åkt in bara för det.
  • Fluffig

Okej. Nej det är ingen fara med det. Bara jag som tycker det ser lite konstigt ut. Den har inte växt mellan gångerna jag klippt hans klor iaf. Det är nog bara en lite defekt.

• IceJossan

Det din katt har kallas för polydaktyli, dvs extra tår/klor. En naturlig mutation som oftast är helt ofarlig och inte bekymmersam för katten, men det kan på vissa katter vara en riktigt problem om det vill sig illa om de extra tårna/klorna sitter på dumt ställe så att det skaver, klämmer eller på annat sätt gör ont. Där för ska man inte avla på katter med polydaktyli, eftersom mutationen kan utvecklas mer på avkommorna och ställa till med riktiga bekymmer...

Katter med polydaktyli kallas ofta för "skeppskatter" som några tidigare skrivit.

• skorpionen80

Polydaktyli är när katten har fler tår än normalt, så det är det inte.

Svar på tråden Extra klor på katten