• Anonym (usch)

Gör det ont att dra ut en tand?

Känner mig så mesig. Ska dra ut en kindtand i veckan och jag är nervös....

Är eg varken spruträdd el rädd för tandläkare, brukar tom laga utan bedövning. Men dra ut en tand har jag ju aldrig gjort i vuxen ålder.

Så, ärligt! Gör det ont?

• Svar på tråden Gör det ont att dra ut en tand?
  • mystiska mamman

Japp, det gör ont.Inte att dra ut den för du är ju bedövad, men efteråt!! Fyfaaan.. Köp hem Ipren, alvedon u name it, så du överlever den första veckan

• Björnmossa

Om bedövningen funkar är själva utdragandet ok. Det är när bedövningen släpper som det kan bli lite jobbigt. Jag hade en vattenspruta att spola rent såret med, det blev ju som en liten grop efter tanden och där hamnade det gärna riskorn och så. Man vill inte direkt peta med en tandborste.

Meeen, detta får jämföras med hur ont det gör att gå omkring med en trasig tand.

• SilverLadyG

Nej, jag hade inte ont! Bara sprutan gjorde lite ont, sen dreglade över natten och allt var ok!

• pluvdo

Jag drog ut en visdomstand och jag tyckte inte det gjorde sådär jätteont. Fick ju bedövning under själva ingreppet förstås så det kände jag inte alls, men sedan efteråt hade jag lite ont. Tog värktablett då och då, men det hade inte varit helt nödvändigt. Så det är väl individuellt hur ont de gör. Visdomständer sitter ju dessutom ofta ganska djupt plus att det kom med en bit skelett från käken också, men jag hade inte märkbart ont ändå.

• Helene 907

jag tycker själv att det det inte känns något, bara att det är äckligt att det knakar och brakar i hela huvudet när dom försöker "bända loss" tanden. Men däremot efter att bedövningen har släppt känns det en del. Jag är vääldigt spruträdd så jag får en dryck ca 20 min innan som håller mig lugn, vilket hjälper väldigt bra mot rädslan. Lycka till ! jag ska också dra ut en tand snart .

• Sannive

Nej det är faktiskt inte så illa alls. Du blir bedövad och sedan är det bara att ta någon värktablett. Oroa dig inte. Jag har plockat bort alla mina visdomständer och en kindtand, har överlevt och har inga hemska minnen utav händelserna alls.

• Kimona

Det gör inte ont. Du får bedövningsspruta.
    Däremot kommer det knaka i hela huvudet

• enlitenbitkaka

Åh undrar samma... Ska dra ut en visdomstand! Får Stesolid 1h innan för att lugna nerverna och sen musik i hörlurarna för att dämpa ljuden lite...hoppas jag överlever

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • bandit

Hade världens tandvärk i en vecka och tog mig till slut i kragen och gick till akuttandläkaren, och dom drog ut min kindtand - vilken lättnad, tills bedövningen släppte. Fy FAN vad ont det gör! Det är helt sjukt, jag åt maxdosen av både ipren och Alvedon i ganska precis en vecka, annars hade jag blivit sinnesjuk. Vaknade varje natt när värktabletterna slutat fungera.. Men, det är värt det! Hellre bli av med en krånglande tand och ha ont i ett tag än att gå omkring med tandvärk.

• Anonym

Har dragit ut två visdomständer...en uppe o en nere o det har då inte gjort ont varken när dom drogs ut eller efter.

Svar på tråden Gör det ont att dra ut en tand?