• Lilla ärtan

Uppfostran vid matbordet - slänger mat, fötterna på bordet och matvägrar

Min tjej är 15 månader och förstår nästan allt vi säger...vilket jag antar att de flesta barn gör?

När vi ska äta middag så kan hon ofta bli sur för att vi sätter på henne haklappen eller att maten inte var den hon hade hoppats på (fast jag vet att hon äter det annars)...då kan hon vägra äta. Sitter och skriker och blir helt enkelt skitarg. Trycker ifrån med fötterna på bordet och tar all mat hon får tag i och slänger i golvet.

Frågan är, ska vi låta henne sitta kvar vid borde tills hon lugnat ner sig och ska vi isåfall bara låta henne vara, eller ska vi försöka lugna henne och få henne på andra tankar?

Om vi inte ska låta henne sitta där, ska vi bara ta ner henne från bordet och säga åt henne att hon inte får någon mat om hon inte har haklappen på sig...eller vad?

Jag tycker det är en löjlig grej egentligen, men jag vill inte att hon ska äta utan haklapp, får hon göra det en gång, så vill hon det alltid.

Det där med att slänga mat, det händer nästan vid varje måltid, hur hanterar ni sånt?

Kram till er alla!

• Svar på tråden Uppfostran vid matbordet - slänger mat, fötterna på bordet och matvägrar
  • Lovasraramamma

Lova är nu 2 år å har börjat kasta gafllar runt sej eller vad hon nu hittar på. inte alltid men ibland.
    då säger vi åt henne. lyssnar hon ej får hon gå ner en stund innan hon får komma upp. eller sitta i ens famn å äta. numera så går de ganska bra. verkar vara i perioder de där är med å kasta eller så.

• Malin1976

Jag tycker du har två bra förslag själv; endera låta henne sitta kvar och ignorera så hon ser att hon ej får någon uppmärksamhet av att göra så. Eller låta henne kliva ner och vara utan mat. När hon sen vill åta så får hon samma mat igen och haklapp på.
    Tycker det låter bra att du är bestämd och inte låter henne ta av sig haklappen. (Om du undrar hur vi gjorde så ignorerade vi honom och då slutade han efter ett tag.)

• Eldgjald

Tiden runt matbordet skall ju vara något positivt, inte vara ett tvång. Så varför är det så viktigt att hon har på sig hakklappen undrar jag? Förr eller senare så blir det ju mindre kladd ändå. Vår dotter har sällan (eller aldrig) på sig sig hakklapp nu förtiden, inte för att hon inte vill ha den på sig, men för att den sällan behövs.

Apropå att slänga mat på golvet (eller leka med maten) så gör vår tös det bara när hon är mätt så då plockar vi helt enkelt bort tallriken.

• Lilla ärtan

Tack för tipsen.

Eldgjald, vi vill att hon har den för när hon äter själv så kladdar hon enormt. Att kladda i sig är helt ok, hon lär sig ju, men om vi har bestämt att hon skall ha haklappen på sig, så tycker jag inte hon skall "vinna" genom att vi tar av den, för då kommer hon aldrig vilja ha den. Jag har låtit henne äta smörgås och så utan den och inte tänkt på det, förrän nu, när hon börjat bråka och inte tycker hon behöver den alls. Jag orkar inte tvätta efter varje måltid!

Malin, hur länge (min per måltid) lät ni er son sitta vid matbordet och trilskas innan han började äta igen?

Samma sak hände imorse, Amanda satt i barnstolen i köket, medans jag ordnade frukosten. Hon fick en bit smörgås utan haklapp, omedvetet har jag inte satt på någon eftersom vi ska ändå snart sätta oss vid bordet och då flyttar jag henne till en annan stol.
    Så idag satte jag på haklappen efter någon tugga och hon blev jättearg, började dra och slita i den, sen var det kört...Så vi tog ner henne på golvet och hon var arg och till slut så fick hon sitta i mitt knä och äta...utan haklapp. Jag vet, vi är inte konsekventa...måste väl enas om hur vi ska göra och bara köra på det.

• IsabelleMaria

Ja - från en mor med en MYCKET envis 2+ åring med totala vansinnesutbrott kan jag ge några råd.

1. Gör som du själv sa -bestäm er och håll er 100% konsekvent! Det är det enda som funkar i längden.

2. Prova att ge henne ett alternativ - typ två olika hakklappar, en mjuk o en hård eller två olika färger. Det funkade ett tag på vår lilla tjej.

3. Ta bort maten och säg att hon får tillbaka den när hon äter och inte kastar maten. Det förstår hon nog (om hon har samma språkkunskaper som vår lilla vid 15 månader).

4. Bli inte arg - som nämnt tidigare, maten ska vara kul och tro mig - det finns inga barn som svälter i Sverige. Om hon inte äter en måltid så är hon desto hungrigare till nästa...

Lycka till
    Från en mamma med en matvägrande dotter sen 4 månaders ålder...

• ekis

Ett tips för att minska kladd är att bara ge en liten matbit i taget och vänta med att ge en ny tills den är uppäten. Då blir det inte lika mycket att städa upp.

• Eldgjald

Jag tycker det är en onödig strid att ta, men det är jag.

Men kan ni inte pröva att sätta på hakklappen en stund innan hon åkt ner i stolen? Och vad är det för hakklapp ni har? Många barn gillar inte dem där hårda plastiga varianterna.. Så kanske köpa en ny?

• Malin1976

Från början kunde han sitta en tiominuter-en kvart som vi ignorerade han. Efter varje måltid blev det kortare och kortare stunder och efter tre dagar satt han ordentligt och åt. Men det svåra är ju att vara konsekvent, det är det man måste ta tag i. Och som du skriver, att båda föräldrarna har samma gränser.
    Jag tror att det är bra att berömma det positiva och ignorera det negativa uppträdandet. Men smaken är ju som baken...

• Björkeli

TS: Du har fått bra råd innan, men vill bara skriva ang detta med haklappen.

Min yngsta kan vara katastrof vid matbordet i omgångar, o runt 15mån så gjorde jag som så att jag tog bort haklappen. För den ställde bara till det, det var för mig ingen viktigt princip att bråka om. Hellre att vi fick äta lugnt, alla var glada och tvätta lite oftare.

Nu är hon 20mån snart och BER om haklappen. Så visst är det inte kört bara för att du väljer bort den. För övrigt är hon inne i en period igen som innebär att hon gärna ställer sig upp, lägger fötterna på bordet och målar hela bordet med mat och dryck. Men men, det blir bättre och bättre denna omgången med.

• AnnaGBG

Ja, du har ju en massa råd här men jag håller med om haklappen... Låt henne slippa den ett tag. Strunt samma om hon smutsar ner sig.
    Låt henne vara utan ett tag och testa sen igen ( gärna en annan sort ), funkar det inte då heller så vänta igen.
    Min son har hatat sin haklapp i omgångar, han har slängt mat hejvilt runt sig. Då har han fått slippa haklappen och så har han ju fått slänga maten på golvet då.
    I o m att detta har totalignorerats så har han slutat efter några dagar.

( Dessutom har han fått hjälpa till att städa upp när han sen är på bra humör )

• Morbid Mistress

På HM finns det målarförkläden som täcker överkroppen kostar ca 50kr. Annars kan man ju helt enkelt ta av barnet på överkroppen så slipper man extratvätt.

• Beatrize74

Tänkte precis föreslå det Helmic redan skrivit. Hugo älskar sitt Bamseförkläde och skulle sova i det om han bara fick. Han är arton månader.

• Morcia

Ignorera henne eller lyft bort henne från matbordet och förklara att hon är välkommen tillbaka om hon t.ex slutar kasta mat. Men behåll lugnet.

Haklappen är kanske inte något att bråka om, låt bli den ett tag. Kasta mat är värre. Vill hon inte äta maten så låt det vara, maten får inte bli ett problem. Men ge absolut inte en macka om hon är hungrig på kvällen. Då lär hon sig inget. Men förklara tydligt vid middagsdags, att äter hon inte då så blir det inget annat heller.

Barn fortsätter med beteenden som de får uppmärksamhet för. Tänk på det!

Svar på tråden Uppfostran vid matbordet - slänger mat, fötterna på bordet och matvägrar